دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1399 - 00:08
آنا گزارش می‌دهد؛

حصول اقتدار کشور در سایه پیشرفت علمی/ لزوم استمرار حرکت علمی کشور برای رسیدن به مرزهای دانش

با وجود پیشگامی محققان و پژوهشگران ایرانی در مرز دانش، پیشرفت علمی کشور یکی از مطالبات رهبرانقلاب از دانشجویان بوده است.
کد خبر : 493139
637183210116884321_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در دهه‌های اخیر، ایران تحول‌های گوناگونی در تمامی عرصه‌ها تجربه کرده که تحول حرکت علمی کشور از جمله آنان است.  کسب رتبه ششم دنیا در حوزه فناوری نانو و راه‌یابی به 10 کشور برتر جهان در زمینه فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی بخشی از حرکت علمی ایران است. 


تاکید رهبرانقلاب به شتاب پیشرفت علمی کشور


هر ساله تشکل‌های دانشجویی شور و حال خاصی برای دیدار با رهبر معظم انقلاب دارند. دانشجویان انقلابی و نمایندگان تشکل‌ها نیز در این دیدار سخنان و انتقادات خود را به مسئولان و وضعیت دانشگاه‌ها با معظم‌له مطرح می‌کنند و پاسخ خود را صریح و شفاف دریافت می‌کنند.
توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی چراغ راه دانشجویان است. مطالبه‌نگار نیز در نظر دارد توصیه‌های مهم ایشان را به دانشجویان تبیین کرده تا به فراموشی سپرده نشود. 


از دیدگاه ایشان طی دو سال اخیر تشکّل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی کارهای خوبی در زمینه‌ی مسائل گوناگون کشوری و بین‌المللی انجام داده‌اند.


نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب


رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانیه که به‌صورت مجازی برگزار شد؛ آرمان‌های متعددی را مطرح و به دانشجویان توصیه کردند که برای ترویج این آرمان‌ها تلاش کنند که «پیشرفت علمی کشور» از جمله آن آرمان‌ها است. 


ایشان با اشاره به واقعیت‌های امیدآفرین کشور در مقابله با جبهه ظلم و کفر و استکبار، جوانان و دانشجویان را به برافراشته نگه داشتن پرچم حقیقی آرمانخواهی و مطالبه گری فراخواندند و به بیان ۱۰ توصیه مهم درباره مسائلی نظیر تفکیک مطالبه‌گری با پرخاش و بدگویی، ضرورت گفتمان سازی، تلاش برای گسترش جبهه انقلاب از طریق یارگیری، اصالت ندادن به اختلاف سلیقه‌ها، مرزبندی با تردید افکنان در مبانی انقلاب، تأکید بر پیشرفت علمی، هوشیاری در مقابل سرمایه گذاری دشمن بر روی جوانان و همچنین تبیین مفهوم صحیح دولتِ جوان و انقلابی پرداختند.


ایشان در هشتمین توصیه خود با تأکید بر ادامه «پیشرفت علمی» و حفظ شتاب علمی کشور، دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی و تحقیقاتی را به اهمیت علم در اقتدار کشور توجه دادند و گفتند:  «پیشرفت علمی با هدف سود کوتاه‌مدت شخصی ارزش چندانی ندارد. علم باید در خدمت پیشرفت کشور و گشایش افق‌های آینده باشد تا همچنان‌که چند سال قبل گفتیم به نقطه‌ای برسیم که محققان برای استفاده از تازه‌های علمی ناگزیر از یادگیری زبان فارسی باشند.» 


برخی دستاوردهای رونمایی شده در روز ملی فناوری هسته‌ای


بخشی از پیشرفت علمی کشور در سایه ۳۰ سال تحریم بین‌المللی 


محققان و پژوهشگران ایرانی توانسته‌اند با وجود تحریم‌های بین‌المللی که در چهار دهه گذشته، در همه زمینه‌های تحقیقاتی حضوری پررنگ داشته باشند و نقش‌آفرینی کنند.


جمهوری اسلامی ایران سریع‌ترین رشد علمی را در جهان دارا است و پیشرفت‌های شایانی در عرصه فناوری هوافضا، فیزیک هسته‌ای، پزشکی و یافته‌های بنیادی داشته‌است.


بکارگیری سامانه «مرصاد» با موشک‌های جدید زمین به هوا


ایران در حوزه هوافضا با ارسال ماهواره‌ و فرستادن موجود زنده به فضا در میان 9 کشور صاحب چرخه کامل فناوری فضایی در دنیا قرار گرفته است. جمهوری اسلامی همچنین در زمینه پروژه‌های صنایع فضایی و موشکی نیز به  پیشرفت‌های بزرگی دست یافته است.  


از سوی دیگر در عرصه پزشکی و تولید داروهای مبتنی بر فناوری‌های نو توانسته‌ایم در رده کشورهای برتر دنیا قرار بگیریم. 


در سال‌های گذشته دانشمندان ایرانی توانسته‌اند به چرخه کامل سوخت هسته‌ای دست یابند و از نظر دانش علمی و فناوری در این عرصه در ردیف معدود کشور پیشرفته جهان بشمار بیاییم.


اقتدار علمی باعث کاهش آسیب‌پذیری‌های کشور می‌شود/ اهمیت علم در اقتدار کشور


این در حالی است که معظم له به صورت مستمر به «پیشرفت علمی کشور» تأکید دارند؛ در اواخر مهرماه سال گذشته نیز رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی گفتند: «ما احتیاج داریم به اینکه از لحاظ علمی پیشرفت کنیم؛ این نیاز قطعی ما است. اگر از لحاظ علمی پیشرفت نکنیم، تهدید دشمنانِ تمدّنی ما و دشمنان فرهنگی و سیاسی ما، تهدید دائمی خواهد بود؛ آن وقتی این تهدید متوقّف می‌شود یا خطرش کم می‌شود که ما از لحاظ علمی پیشرفت کنیم. بنده بارها روی این مسئله تکیه کرده‌ام. الان قریب ۲۰ سال است روی این تکیه می‌کنم و بارها هم این حدیث شریف را خوانده‌ام که علم، قدرت است. از این نظر هم نگاه به نخبگان اهمّیّت پیدا می‌کند. نخبگان می‌توانند علم کشور را پیشرفت بدهند و کشور را به موضع اقتدار و عزّتی برسانند که آسیب‌پذیری‌هایش کاهش پیدا کند.» 


نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور


حفظ و توسعه شتاب علمی کشور 


ایران کشوری است که با تکیه بر دانش بومی و تلاش جوانان متخصص خود توانسته است در مرزهای دانش پیش‌روی کند؛ اما این نقطه پایانی پیشرفت علمی ایران نیست؛ بلکه سرآغازی برای حفظ و ارتقا جایگاه جهانی محققان و پژوهشگران ایرانی  است.


لازمه توسعه شتاب علمی در کشور اعتماد و حمایت از توان داخلی و جوانان است. مسئولان باید شرایط لازم آموزش و پژوهش و حفظ این جوانان را  فراهم کنند.


انتهای پیام/۴۰۸۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته