رو به بیراهه/ ناهنجاریهای اخلاقی آیگپ به بهانه جذب مخاطب
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا در جهان باعث تغییرات بسیاری در نحوه برقراری ارتباطات شده است. این روزها بسیاری از مردم جهان ترجیح میدهند از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی ارتباط خود با دیگران را حفظ کنند.جلسات کاری به شکل ویدئو کنفرانس برگزار میشود، دیدارها و ملاقاتها با استفاده از تماس تصویری صورت میگیرد و بسیاری از کمپانیها فعالیت خود را به شکل دورکاری ادامه میدهند. بنابراین بازار فضای مجازی داغتر از همیشه شده است.
در ایران نیز استفاده از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی رشد چشمگیری در چند ماه اخیر داشته است. این امر فرصت مناسبی را برای اپلیکیشنهای داخلی فراهم کرده است تا با تبلیغات مثبت و درست و ارائه امکانات متنوع و جدید، کاربران ایرانی را به سوی خود جلب کنند اما به نظر میرسد برخی از این اپلیکیشنها راه اشتباهی را برای تبلیغات پیش گرفتهاند.
مسیر معکوس به سوی پیشرفت
شرایط فعلی جهان فضای مناسبی برای اپلیکیشنهای داخلی که میتوانند جایگزین مناسبی برای تلگرام یا اینستاگرام باشند، ایجاد کرده بود تا مخاطبان بیشتری جذب کنند اما برخی از این اپلیکیشنها با انجام تبلیغات ناهنجار نهتنها موفق به جذب مخاطب نشده بلکه اعتماد مخاطبان فعلی خود را نیز از دست دادهاند. پیش از این نیز هورسا که به اینستاگرام ایرانی معروف است برای جذب مخاطب بیشتر نظارت بر محتوای منتشر شده کاربران را به شدت کاهش داده بود و حتی در مواردی با وجود گزارش چند باره در خصوص یک پست، اقدامی برای حذف آن از سوی مدیران صورت نگرفته بود.
بیشتر بخوانید: هورسا، محیطی ناامن و بدون نظارت / حال اینستاگرام ایرانی خوب نیست
آیگپ یکی از پیامرسانهای بومی است که گزینه مناسبی برای جایگزینی تلگرام در نظر گرفته میشد. این پیامرسان توانسته بود برای توسعه فعالیت خود، مقبولیت و مشروعیت تبلیغ در صداوسیما را نیز داشته باشد اما حالا برای جذب مخاطب بیشتر راه تبلیغاتی نادرستی را پی گرفته که نه تنها ناهنجاریهای اخلاقی را ترویج میدهد بلکه مخاطبان را به ارتباط با جنس مخالف تشویق میکند. نهتنها پوستر تبلیغاتی جدید این پیامرسان بومی متضاد با فرهنگ اسلامی ایرانی است بلکه ارتباط با جنس مخالف را تشویق میکند.
از سوی دیگر این اپلیکیشن مجموعه امکانات جدیدی برای نسخه اخیر ارائه کرده که یکی از آنها امکان پیدا کردن افراد نزدیک است. این قابلیت جدید آیگپ با نام «اطراف من» و با شعار «برای قدم زدن در دنیای جدید» ارائه شده است، پیش از این در اپلیکیشنهای لاین و ویچت وجود داشت که هر دو پیامرسان در ایران فیلتر هستند.
فرصتی که از دست رفت!
به جرئت میتوان گفت که این روزها بهترین زمان برای جذب مخاطبان ایرانی به سوی استفاده از اپلیکیشنهای بومی است اما به نظر میرسد که برخی از پیامرسانها از هول حلیم توی دیگ افتادهاند و برای جذب مخاطب دست به هر کار و تبلیغی میزنند. غافل از این که این کارها نهتنها مخاطب جدیدی را جذب نمیکند بلکه اعتماد مخاطبان فعلی را از بین میبرد. راه اشتباهی که برخی از پیامرسانهای داخلی برای جذب مخاطب پیش گرفتهاند همراه با ترویج ناهنجاریهای اخلاقی و تشویق به ارتباط با جنس مخالف است که متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی به شمار نمیرود.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/