دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1399 - 15:13

خداوند در حسابرسی با شما براساس بخشش و مغفرت برخورد می‌کند

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌های «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» هر روز یک آیه از قرآن کریم و حدیثی از اهل بیت(ع) را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 491916
noktehaye-qorani-07.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌های «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» هر روز یک آیه از قرآن کریم و حدیثی از اهل بیت(ع) را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:
نماز و زکات مهم‌ترین پس‌اندازهای زندگی است




پیغام دوست
در روز دوشنبه ۵ خرداد ۹۹ مصادف با ۲ شوال ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به شرح زیر است:
در حقیقت خدا هم‌وزن ذره‌ای ستم نمی‌کند؛ و اگر [آن ذره کار] نیکی باشد دو چندانش می‌کند و از نزد خویش پاداشی بزرگ می‌بخشد (نساء، ۴۰)
 إِنَّ اللّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّة وَ إِنْ تَکُ حَسَنَةً یُضاعِفْها وَ یُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظیماً (نساء، ۴۰)
دریافت پیغام:
خداوند در حسابرسی با شما، براساس ظلم و حتی براساس عدالت رفتار نمی‌کند؛ بلکه براساس بخشش و مغفرت برخورد می‌کند. بنابراین خدای شما، خدای غفار و رحیم است. ذره به غبار ناپیدایی گفته می‌شود که تنها در هنگام تابیدن نور از داخل سوراخ به اتاق مشاهده می‌شود. خداوند به این اندازه هم ستم نمی‌کند. مضاعف کردن به معنای چندین برابر کردن است؛ یعنی پاداش نیکی را چندین برابر پرداخت می‌کند.



مسیر مهربانی
همچنین در این روز «مسیر مهربانی» به شرح زیر است:
موضوع: ایمان ۲
نشان ايمان آن است كه راستگويى را در آنجا كه به تو زيان مى‌رساند، بر دروغ در آنجا كه سود دارد مقدم دارى.
همان‌طور که امام رضا (ع) می‌فرماید از لوازم ایمان عمل است و در نتیجه کسی که فقط اعتقاد قلبی و اعتراف زبانی دارد ایمان ندارد. یکی از پرسش‌های مهم در این خصوص آن است که چرا قرآن ایمان را همراه عمل صالح آورده است؟ برای مثال می‌فرماید: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا (مریم، ۹۶) یا می‌فرماید: إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْر* إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (عصر، ۲-۳).
عمل صالح، عملی است که هم نیت در آن اخروی است و هم صورت عمل آن متناسب با هدف یا همان نیت است. ممکن است کسی نیت اخروی داشته باشد اما راه درستی را انتخاب نکرده باشد. در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. دین هر فرد اعتقادات و عملش است و هر دو باید درست باشد.
برای رسیدن به هدف اخروی باید در چارچوبی اخروی عمل کرد. عمل صالح عملی است که در چارچوب دین قرار داشته باشد، پس نمی‌توان با هر وسیله‌ای به هدف اخروی رسید. در واقع ممکن است کسی بعد از ایمان عملی انجام دهد و آن عمل متناسب با هدف نباشد. آوردن عمل صالح در واقع می‌گوید ایمان مستلزم عمل خاصی و نه هر عملی است.
امام علی عليه‌السلام: (علامة) الْاِيمَانُ اَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ (نهج البلاغة، حکمت ۴۵۸)



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب