دنیاگرایان بهرهمند از دنیا و محروم از آخرت هستند/ توضیحات رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد درباره آیه ۲۰ سوره شوری
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسیهای آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان در قالب طرحهای «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» هر روز یک آیه از قرآن کریم و حدیثی از اهل بیت(ع) را به همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه میکند.
پیغام دوست
در روز سهشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹ مصادف با ۲۵ رمضان ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به شرح زیر است:
آخرتگرایان بهرهمند از دنیا و آخرت؛ دنیاگرایان بهرهمند از دنیا و محروم از آخرت
کسی که کشت آخرت بخواهد برای وی در کشتهاش میافزاییم و کسی که کشت این دنیا را بخواهد به او از آن میدهیم و(لی) در آخرت او را نصیبی نیست. (شوری، ۲۰)
مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ ۖ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ (شوری، ۲۰)
مسیر مهربانی
همچنین در این روز «مسیر مهربانی» به شرح زیر است:
موضوع: توبه ۲
توبه پشیمانی در دل، استغفار با زبان، ترک گناه در عمل و تصمیم بر عدم ارتکاب مجدّد آن است. توبه شرایطی دارد که اگر با آن شرایط انجام شود نه تنها فرد بلکه جامعه نیز اصلاح میشود. توبه صرفاً یک لفظ نیست، نخست باید قلب از گناه پشیمان و متنفر شود، بعد با زبان، شعار ترک گناه را برای تلقین به نفس استمرار بخشد. سپس به جای گناه اعمال صالح انجام دهد و بالاخره، دیگر هیچگاه تصمیم بازگشت به زشتی و تباهی و آلودگیهای قبلی نداشته باشد.
بدین جهت است که وقتی کسی در حضور امیرالمؤمنین (ع) به خاطر درخواست آمرزش از خداوند، کلمات «استغفار» را بر زبان جاری میکرد، آن حضرت با جمله: «مادرت بر مرگت اشک بریزد»، او را مورد نکوهش قرار داد، طلب آمرزش را مقام والایی شمرد و برای آن ۶ مرحله بدین شرح بیان فرمود: ۱) پشیمانی جدی از همه اعمال بدِ گذشته؛ ۲) تصمیم جدی برای خودداری از همه گناهان؛ ۳) بازگرداندن همه حقوق و بدهیهای مادی و معنوی به مردم و بریءالذمه شدن؛ ۴) جبران و تدارک هر عمل و عبادت واجب و از دست رفته؛ ۵) آب کردن تمام گوشتهایی که از راه حرام، در بدن روییده؛ ۶) تحمل رنج و چشیدن لذت عبادت و بندگی خدا، به همان حدی که گناه، لذتبخش بوده است (نهجالبلاغه، حکمت ۴۰۹).
امام علی علیهالسلام: التّوبَةُ نَدَمٌ بِالْقَلْبِ وَ اسْتِغْفارٌ بِاللِّسانِ وَ تَرْكٌ بِالْجَوارِحِ، وَ اِضمارٌ أنْ لایَعُودَ (فهرست غرر، ص ۳۵)
یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» بیتفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و انشاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
توضیحات رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیه ۲۰ سوره شوری
عبدالمجید طالبتاش، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیه ۲۰ سوره شوری میگوید: این آیه از دو تعبیر حرثالدنیا و حرثالأخره استفاده کرده است. حرث به معنای کاشتن بذر در زمین برای زراعت است. هر چند فضای معنایی آیه، جامع و گسترده است و تمام وجوه زندگی را دربر میگیرد، امل به دلیل اهمیت مسئله، به توضیحی پیرامون ارتباطات اقتصادی میپردازیم. قرآن اقتصاد آخرتگرا را در مقابل اقتصاد دنیاگرا قرار میدهد. این شیوه بیان نشان میدهد که هر دو گروه به اقتصاد معیشتی میاندیشند. اما دنیاگرایان هدفشان را دستیابی به ثروت کثیر، منفعت بیشتر و سود افزونتر به هر قیمتی قرار دادهاند.
وی میافزاید: در نتیجه در این نظام جایی برای مؤلفههایی مانند اخلاق، وجدان، حکمت و شفقت وجود ندارد اما آخرتگرایان ضمن توجه به اقتصاد معیشتی و تدبیر لازم برای کسب درآمد دنیوی، هدفشان را ثروتاندوزی و مالپرستی قرار ندادهاند بلکه با محور قرار دادن اخلاق در اقتصاد، به دنبال کسب منفعت حلال و ثروت مجازی هستند که به منزله کشتزاری میماند که بذر آن را در دنیا مینشانند تا هم به محصول نیکویی در دنیا و هم به محصول نیکوتری در آخرت دست یابند. این رویکرد سبب میشود در جامعه، تعادل و توازن اقتصادی برقرار شود. بهخصوص وقتی آموزههایی مانند صدقه، زکات، قرضالحسنه و خمس، همینطور مؤلفههای دیگری مانند احسان، مواسات و همیاری در چرخه اقتصاد اجتماعی قرار میگیرد.
رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: آیه شریفه ۲۰ سوری شوری، ضمن هدفگذاری رویکرد آخرتگرایانه در تمام افعال و رفتارها، در حوزه اقتصاد از یکسو به درمان یکی از رذایل اخلاق فردی یعنی حرص و آزمندی نفس میپردازد که البته روح قناعت را جایگزین آن میکند و از سوی دیگر یکی از رذایل اخلاق اجتماعی یعنی اقتصاد منفعتمحور را نیز درمان میکند؛ چراکه علت رشد سرمایهداری در کشورها که منجر به چیرگی توانگران و روزافزون شدن ثروت توانگران و همینطور فقیرتر شدن محرومان جوامع میشود، همان نظام اقتصادی دنیاگراست. هماکنون بشر در حال تجربه نظام سرمایهداری در ارتباطات اقتصادی جهان است که علاوه بر ایجاد نظام طبقاتی به فساد سیاسی نیز منجر شده است. خبرهای دلآزاری مانند ماسکدزدی دولتی توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و یا رها کردن بیماران سالمند مبتلا به کرونا در کشورهایی مانند انگلیس، محصول نگاه دنیاگرا و غفلت از آخرت است.
طالبتاش میگوید: امروزه میلیونها کودک گرسنه به دلیل سوءتغذیه در شرف مرگ هستند که روزانه تعداد بسیاری از آنها از دنیا میروند. سازمان بهداشت جهانی پیشبینی کرده است تعداد کودکانی که به دلیل گرسنگی جان خود را از دست میدهند تا سال ۲۰۳۰ به ۵۶ میلیون نفر میرسد و برابر گزارش سازمان ملل تعداد گرسنگان جهان رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان بیش از ۸۲۰ میلیون انسان از گرسنگی رنج میبرند و از داشتن قوت روزانه محروم هستند. این محصول نگاه دنیاخواهانه به زندگی است که قرآن آن را ناپسند میشمارد و به ما توصیه میکند که زندگی آخرتگرایانه را در پیش بگیرید تا هم دنیای شما و هم آخرتتان آباد شود.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/