گفتار نیکو؛ رمز مقابله با نقشههای شیطان/ توضیحات رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیه 53 سوره اسراء
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسیهای آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان در قالب طرحهای «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» هر روز یک آیه از قرآن کریم و حدیثی از اهل بیت(ع) را به همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه میکند.
بیشتر بخوانید:
صدقه مایه پاکی و طهارت جان انسانهاست
در روز سهشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۹ مصادف با ۱۰ رمضان ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به شرح زیر است:
گفتار نیکو، رمز مقابله با نقشههای شیطان
و به بندگانم بگو آنچه را که بهتر است بگویند که شیطان میانشان را به هم میزند زیرا شیطان همواره برای انسان دشمنی آشکار است(اسرا، 53)
وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا(53)
همچنین در این روز «مسیر مهربانی» به شرح زیر است:
سخاوت آن است که بی درخواست انجام گیرد؛ سخاوتی که در مقابل درخواست باشد ناشی از شرمندگی و برای فرار از سرزنش است.
یکی از وظایف انسان بهعنوان خلیفه خدا در زمین رایگانبخشی است؛ زیرا همه چیز به انسان به رایگان داده شده است و آن چه خود به دست آورده بسیار اندک است. علاوه بر آن هر آنچه به دست آورده به وسیله داراییهایی است که رایگان به او بخشیده شده است. رایگانبخشی، بخشش از دوستداشتنیترین دارایی خود است. لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (آلعمران، 92).
رایگانبخشی به معنای بیانتظار بخشیدن است: نه به معنای بخشش به بینیازان. رایگانبخشی ویژه عبادالله است که حتی انتظار تشکر را هم ندارند چه برسد به جبران. وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا (8) إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا (انسان، 8-9).
تا انسان رایگانبخشی نکند به مقام عباداللهی نمیرسد. عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ (انسان، 6). نیازمند و بخشنده به هم نیازمندند. انسان با بخشش پاک میشود. خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا (توبه،103)
میلاد با سعادت امام حسن مجتبی کریم اهل بیت(ع) مبارک باد
امام صادق(ع): اَلسَّخاءُ ما کانَ ابتِداءً، فَأمّا ماکانَ مِن مَسألَةٍ فَحَیاءٌ و تَذَمُّمٌ (بحارالأنوار، ج 68، ص 357، ح 21)
یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» بیتفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و انشاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
توضیحات رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیه 53 سوره اسراء
عبدالمجید طالبتاش، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیه 53 سوره اسراء میگوید: این آیه شریفه، رسولالله(ص) را فرمان میدهد تا به بندگان خداوند سفارش کند به نیکوترین روش با یکدیگر سخن بگویند. ترکیب اضافی «عبادی» یعنی «بندگان من»، نشان میدهد بندگانی که به این توصیه قرآن عمل میکنند، شرافت در مقام و جایگاه پیدا کرده و در ردیف بندگان خاص خداوند جای گرفتهاند.
وی میافزاید: آیه در فضای امر به معروف است، چراکه گفتهاند در خصوص شیوه برخورد مؤمنان با منکران و معاندان نازل شده است و تأکید میکند که هنگام گفتگو با آنان برای دعوت به اسلام از نیکوترین گفتار خود استفاده کنید. از همینجا میشود دریافت کرد که یکی از مهمترین شرایط امر به معروف، استفاده از روی خوش، زبان نرم، کلام نیکو و برخورد مشفقانه است و کسانی که میخواهند در جهت پاک کردن جامعه از پلیدیها، بدیها، پلشتیها و رذایل اخلاقی گام بردارند باید از ابزار خُلق نیکو و روی خوش، همراه با کلام خوش بلکه خوشترین کلامها استفاده کنند. همچنین وقتی قرآن مسئله دعوت مشرکان به اسلام را در قالب امر به معروف همراه با کلام نیکو طراحی کرده است، به طریق اولی لازم است در درون جامعه اسلامی، ارتباطات مؤمنان و گفتگوهای مردمان با یکدیگر بر پایه نیکوترین روش بر سخن گفتن با یکدیگر بنا شود.
رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: بخش دوم آیه که هم از دشمنی شیطان با انسانها سخن گفته است و هم بر تلاش شیطان برای فساد افکنی میان مردم تأکید میورزد، بهمنزله دلیلی برای شکلگیری ارتباطات مبتنی بر گفتار نیکوتر است چراکه شیطان با استفاده از ابزارهایی مانند بدبینی، خودبزرگبینی، تکبر و غرور، کوچک دیدن دیگران، دشمنپنداری دیگر افراد جامعه، حسادت، خشم و غضب، تلاش میکند زمینه گسترش فساد و ترویج شرّ و تفرقه در جامعه را فراهم آورد و جامعه را از وحدت به کثرت و از اتحاد و انسجام به سمت جدال و ستیز ببرد که محور همه این بدیها البته بدگویی است.
طالبتاش ادامه میدهد: بنابراین اگر در جامعهای روابط گفتمانی انسانها در معاملات، ادارات، سازمانها، برخوردها، دیدارها و دیگر تناسبات اجتماعی بر مبنای خشونت در برخورد و درشتی در کلام بود، نشان میدهد که وسوسههای شیطان در آن جامعه اثر گذاشته و در جهت دور کردن مردم از توحید و یکتاپرستی موفق عمل کرده است و در مقابل جامعهای که انسانها با کلام نیکو در جهت آرامش یکدیگر مؤثر هستند و نهادها و سازمانهای اجتماعی را بر پایه گفتمان نیکو بنا کردهاند و بهخصوص اگر گفتمان حاکم بر خانواده، همسایگان، ادارات، بانکها، مدارس، دانشگاهها، مجامع داد و ستد، سازمانهای ارتباطی و در عصر حاضر فضای مجازی بر اساس تکریم دیگران، احترام به مخاطبان، بزرگداشت مقام انسان، بزرگ دیدن دیگران، فروتنی در رفتار، نرمی در گفتار و به تعبیر قرآن که فرمود «قولوا لِنّاسِ حُسنی» بر مبنای نیکو سخن گفتن مردم با یکدیگر بنا شده باشد، در این صورت نشان میدهد که در آن جامعه، مؤلفههای اصلی و اساسی امت اسلامی حاکم است.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/