دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آخرین نشست پژوهشی آنلاین زیست جدید سینمای ایران در دوران کرونا برگزار شد

سومین و آخرین نشست پژوهشی با عنوان «زیست جدید سینمای ایران در دوران کرونا» برگزار شد.
کد خبر : 491299
57864267-1.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی و با همکاری گروه سینمای دانشگاه، سومین و آخرین نشست پژوهشی «زیست جدید سینمای ایران در دوران کرونا» به‌صورت آنلاین در فضای مجازی برگزار شد.


بهنام بهزادی فیلم‌ساز و مدرس سینما و محمود اربابی عضو هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما و فیلم‌نامه‌نویس میهمانان این نشست بودند که در حضور دانشجویان،  اساتید و علاقه‌مندان به این نشست، با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو پرداختند. 


اربابی در پاسخ به این پرسش که زیست سینمای ایران در حال حاضر چه تغییری کرده است،  گفت: سینما و کرونا دو مقوله غیرقابل‌جمع هستند. یعنی درواقع سینما مفهومی است که مخاطب را دعوت می‌کند به در کنار هم بودن و قرار گرفتن در فضای ویژه‌ای که چهارچوب‌هایی را به همراه دارد و در مقابل کرونا این قصد را دارد که همه انسان‌ها را به‌نوعی تهدید کرده و آن نگاه جمعی و آیینی را تحت تأثیر قرار دهد.


وی ادامه داد: البته این موضوع منحصراً مختص سینما نیست بلکه همه آیین‌هایی که همگرایی مخاطبان و انسان‌ها را طلب می‌کنند، در معرض این آسیب قرار می‌گیرند کما این‌که شاهد درگیری کل جهان در رابطه با این موضوع هستیم. درنتیجه هیچ آمادگی‌ای برای رویارویی و مواجه‌شدن با این موقعیت برای هیچ‌کس وجود نداشت.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه در مواجه با سینماگران و سینما باید با نوع روش و منشی که سینما با دیگر فعالیت‌های تصویری دارد، تفاوت قائل شد، گفت: شرکت‌هایی که در حوزه ارتباط مخاطب در آثار هنری به‌صورت آنلاین کار کرده‌اند، از موضع سینما با این مسئله برخورد نداشته بلکه از موضع تحولاتی که در جهان اتفاق افتاده، عمل کرده‌اند. ما می‌توانیم با بهره‌گیری از بخش اقتصادی به این تحولات مسلط باشیم که درنتیجه امکان فراهم‌سازی فضای متعادل برای مخاطبین به وجود آید.


بهزادی: مدیران سینما تنها به دنبال جلب رضایت بالادستیان خود هستند


بهنام بهزادی دیگر میهمان این نشست، در خصوص اعمال مدیریتی در امور سینما گفت: مدیریت در سینمای ایران، همانند مدیریت بسیاری از بخش‌های دیگر نظام حاکمیتی کشور، معطوف به حیطه مدیریت نیست. مدیران ما به‌جای این‌که به فکر حیطه مدیریتی خود باشند، به فکر جلب رضایت بالادستی‌های خود بوده و تنها مسئله‌ای که به آن توجه جدی ندارند، ساحت و حیطه مدیریتی است.


وی ادامه داد: در چنین صورتی نباید انتظار داشته باشیم که نگاه کلان نسبت به آن موضوع وجود داشته باشد. از نکات بسیار مهم این است که مدیریت فرهنگی همانند الباقی مدیریت‌ها اصولاً در مواقع غیرقابل‌پیش‌بینی و انتظار، هیچ ایده‌ای ندارند.


این فیلم‌ساز و مدرس سینما خاطرنشان کرد: هیچ‌کس آمادگی مواجهه با کرونا را نداشت و سینما نیز از این قاعده مستثنا نبود. صنعت سینما، جریان تولید و توزیع فیلم و کلیه جشنواره‌ها غافلگیر شدند. بسیاری در این فرصت به فکر ایده‌های جدید افتاده و عده‌ای دیگر نیز معتقد بودند که جشنواره‌ها را لغو کرده و آن را به جشنواره دیجیتال تبدیل کنند.


وی در خصوص تجربه شخصی خود در دوران کرونا گفت: سال‌ها فرصت تماشای تعداد زیادی فیلم را نداشتم؛ بسیاری از فیلم‌های ندیده را دیدم و بسیاری از فیلم‌هایی که دیده بودم را دوباره دیدم و این به نظرم امکان طلایی این دوران بود که می‌شد همه از آن استفاده کنند.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب