دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در همایش ملی نماز و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی واحد زنجان

معاون فرهنگی قوه قضائیه: 90 درصد زندانیان قبل از ورود به زندان اهل نماز نبودند

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: یاس، ناامیدی و ضعف ایمان از دلایل خودکشی است و نماز موجب بازدارندگی انسان از فحشاء و منکر می‌شود.
کد خبر : 48934

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا،‌ حجت‌الاسلام هادی صادقی در همایش ملی نماز و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی در سالن علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان اظهار کرد: برپایی همایش ملی نماز و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی کار ارزشمندی است که به همت مسئولان و فرهیختگان در استان زنجان برگزار شده است.


وی گفت: نماز در پیشگیری از وقوع جرم تاثیر بسزایی دارد و هرچه درباره نماز بگوییم و تلاش کنیم، در ابتدای راه اقامه نماز هستیم و هنوز به حد مطلوب نرسیده‌ایم.


معاون فرهنگی قوه قضائیه با توجه به آیه‌ای از قرآن در زمینه اقامه نماز و لزوم اهمیت دادن به آن بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید نخستین ماموریت خود را اقامه نماز حقیقی بداند، اما نمازی که به گفته پیامبر اکرم (ص) باید حقیقی باشد و انسان‌ها را از فحشا و منکر باز‌دارد.


وی با توجه به اینکه با اقامه نماز فضائل در جامعه رشد پیدا کرده و انسان‌ها به اهتزاز عقلانی دست پیدا می‌کنند، گفت: نماز تنها راه تقویت رابطه انسان با خدا نیست، بلکه علاوه بر آن اصلاح‌کننده انسان محسوب می‌شود .



صادقی با توجه به نگرش هایی که به انسان وجود دارد افزود: دو نگاه نسبت به انسان وجود دارد یک نگاه، کسانی هستند که صرفا نگاه مادی به عالم دارند و دوم نگاه کسانی است از بعد معنایی و غیر مادی جهان را می‌نگرند.


معاون فرهنگی قوه قضائیه با توجه به اینکه بیابان دنیا به خودی خود تاریک است، گفت: اما خداوند چراغ‌های فروزان که همان انبیا هستند را برای انسان گذاشته است و راه حلی قرار داده که روزی پنج نوبت انسان با مبدا خود ارتباط داشته باشد.


صادقی نماز را پل ارتباطی بین انسان و خداوند دانست، گفت: انسان بی‌نماز تغذیه مداوم نداشته و به زودی تحلیل می‌رود و نمی‌داند به کجا روی آورد و نماز رابطه مستحکم بین خالق و مخلوق است و تفاوت میان انسان بی نماز و معتقد به نماز این است که انسان بدون نماز قادر به تشخیص مبدا و مقصد خود نیست و در تاریکی ظلمات هستی سرگردان باقی می‎‌ماند. انسان با نماز می‌داند که تکلیف وی از بودن در دنیا چیست و با چه کسی می‌تواند رازهای مگوی خود را بازگو کند.


صادقی: انسان بی‌نماز تغذیه مداوم نداشته و به زودی تحلیل می‌رود و نمی‌داند به کجا روی آورد و نماز رابطه مستحکم بین خالق و مخلوق است و تفاوت میان انسان بی نماز و معتقد به نماز این است که انسان بدون نماز قادر به تشخیص مبدا و مقصد خود نیست و در تاریکی ظلمات هستی سرگردان باقی می‎‌ماند. انسان با نماز می‌داند که تکلیف وی از بودن در دنیا چیست و با چه کسی می‌تواند رازهای مگوی خود را بازگو کند

وی با توجه به اینکه اقامه نماز صرفا انجام یک سری اعمال حرکتی نیست، افزود: همین که انسان بداند که در محضر خداوند است و قرار است با خداوند سخن‌گشایی کند و هم اعمالی را در نماز انجام دهد، یعنی در تلاش برای بازگشت به درگاه خداوند و آشتی با معبود است.


صادقی با توجه به اینکه نماز مصداق بازر توبه است و توبه چیزی جز نو کردن ایمان نیست، بیان کرد: وقتی انسان نماز می‌گزارد، یعنی به صورت کامل تسلیم خداوند شده و از گناهان گذشته خویش تائب و پشیمان شده است.


وی با توجه به دلایل اشاعه فحشاء و منکر افزود: نماز همه آسیب‌های فردی را یکجا می‌‎زداید، اما نماز نیز سطوحی دارد که باید به آن توجه داشته باشیم.


معاون فرهنگی قوه قضائیه با تقسیم کردن نماز به دو بعد جسمانی و روحانی گفت: ذکر خداوند بالاتر است و بازدارندگی انسان از مرتکب شدن فحشاء و منکر تنها یک نتیجه نماز است.


این مسئول با بیان اینکه غایت نماز تنها این نیست که جلوی گناه را بگیرد، اظهار کرد: انسان با اقامه نماز همه چیز را بر خود حرام کرده و فقط به خداوند توجه دارد و این به معنای سعادت کامل است.


صادقی با توجه به تاثیرات اجتماعی نماز، گفت: در کنار ابعاد اجتماعی که اقامه نماز در پی دارد، بستر نماز کاملا فرد را عمق ارتباط با خداوند قرار می‌دهد و همین امر موجب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.


وی با توجه به آزمایش‌های مختلف خداوند در قبال انسان‌‎ها بیان کرد: خداوند گاه با پول، گاه با ندای، گاه با زیبایی و گاه با قدرت انسان را آزمایش می‌کند، اما نماز فریضه‌ای است که موجب می‌شود انسان در این آزمایش‌ها سربلند بیرون آید.


معاون فرهنگی قوه قضائیه با توجه به اقدام به خودکشی برخی از افراد، گفت: اضطراب‌های شدید و یاس و ضعف ایمان موجب خودکشی می‌شود، اما نماز نمی‌گذارد که انسان خودکشی کند و حقیقتی ژرف مانع از خودکشی انسان می‌شود.


صادقی با توجه به اینکه در نماز انسان عقده‌های روانی خود را بازمی‌گشاید و نیازهای خود را از خداوند طلب می‌کند، بیان کرد: اگر کسی با معرفت بخواند، ناامیدی در او راه نخواهد داشت.



وی با توجه به تاثیر نماز در بازدارندگی از فحشا و منکر براساس تحقیقات علمی، گفت: آمار ارائه شده از سوی سازمان زندان‌ها که چند ماه قبل در تهران استخراج شده، این است که حدود 90 درصد زندانیان کشور قبل از ورود به زندان اهل نماز نبودند و بیش از 75 درصد زندانیان نیز قبل از ورود به زندان هرگز به مسجد نرفته‌اند و بقیه زندانیان نیز شاید تنها یک بار به مسجد رفته‌اند.


معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: البته بیان این آمارها و تحقیقات به معنای این نیست که همه کسانی که در زندان ها هستند اهل نماز نیستند و یا به نماز بی توجه می باشند بلکه افراد نماز خوان نیز در میان زندانیان به دلایلی مانند سفته و چک و تصادفات و ... وجود دارند .


صادقی با تاکید بر بررسی علل و تاثیر نماز در پیشگیری از آسیب‌‌های فردی و اجتماعی افزود: اگر افراد اخلاقی باشند، تنش‌های درونی خود را بیرون نریخته و آن را خدا حل می‌کنند.


وی با توجه به تربیت اسلامی و توجه جدی به تربیت انسان های اهل نماز، گفت: باید در این زمینه رسانه‌ها، خانواده و به ویژه آموزش و پرورش تلاش بیشتری کند، تا نماز را طبیعی‌ترین کار انسانی به نمایش بگذارد و نماز را مهمترین و اصلی ترین اهداف انسان در رسیدن به کمال مطلوب قرار دهند .


وی دوران کودکی و تحصیلات مقدماتی در آموزش و پرورش در گرایش جوانان و نوجوانان به مسائل اعتقادی را مهم ارزیابی کرد و افزود: آموزش و پرورش باید نماز را در راس کارهای خود قرار دهد تا از آسیب‌های دیگر جلوگیری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته