دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1399 - 14:58
در بیانیه مشترک دانشجویان مطرح شد؛

ابهامات گودبرداری میدان علوم دانشگاه فردوسی مشهد

فعالان تشکلی، انجمنی، صنفی و کانونی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه مسئله میدان علوم و حواشی پیرامون آن بیانیه مشترکی صادر کردند.
کد خبر : 489327
dr.vahedian2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فعالان تشکلی، انجمنی، صنفی و کانونی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه مسئله میدان علوم و حواشی پیرامون آن بیانیه مشترکی صادر کردند.


متن کامل این نشریه به شرح زیر است: 


«من بارها گفته‌ام؛ از آن روزی باید ترسید که جوان ما، دانشجوی ما در دانشگاه انگیزهٔ طرح مسئله، طرح سؤال، طرح درخواست نداشته باشد. همهٔ همت ما باید این باشد که این روحیه مطالبه، خواستن و مدعا داشتن در زمینه‌های گوناگون را در نسل جوان کشورمان -بخصوص جوان علمی- گسترش بدهیم.» (مقام معظم رهبری)


چند ماه است ابهاماتی پیرامون گودبرداری میدان علوم دانشگاه فردوسی مشهد و اخیراً تصاویر منتشرشده از مراحل ساخت و نصب مجسمه فردوسی، سؤالات زیادی را در اذهان دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه به وجود آورده است. سؤالاتی که حاکی از عدم مشارکت دادن دانشجویان، نبود اطلاع‌رسانی مناسب و فقدان شفافیت است. این روند مسبوق به سابقه، در موارد مختلف از ابتدای سال تحصیلی تابه‌حال پیش‌آمده و مشکلاتی فراتر از این مسائل را به وجود آورده است. لذا ما دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مخالفت خودمان را با نصب مجسمه فردوسی در میدان علوم به دلایل زیر اعلام می‌کنیم:


۱. نصب یک مجسمه نامتعارف در میدان علوم دانشگاه فردوسی، از طرفی ناقض بسیاری از اصول معماری و شهرسازی و از طرفی دیگر، مخالف با اسناد بالادستی، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و همچنین طرح جامع دانشگاه که تدوین آن چند سال توسط متخصصین دانشگاهی زمان برده و هزینه‌های زیادی برای آن شده است، است.


۲. پس از اعتراض فعالین دانشجویی در ابتدای سال تحصیلی نسبت به طرح‌های سنگین مالی خارج از اولویت، نظیر جشن هفتادسالگی، در این مورد به‌خصوص نیز، حداقل شفافیت مالی و اطلاع‌رسانی‌های لازم نسبت به محل تأمین هزینه آن، به دانشجویان انجام‌نشده است و خطر نفوذ سرمایه‌داری و بنگاه‌داری در دانشگاه بیش‌ازپیش احساس می‌شود.


۳. با توجه به مشکلات و مسائل عدیده‌ای که در زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگی و صنفیِ دانشگاه وجود دارد، صرف توان مدیریتی و مالی برای پرداختن به مسائلی که از اولویت دانشجویان خارج است، درشان مدیریت دانشگاه نیست و وظیفه مدیران، حل معضلات اساسی دانشجویان و پرداختن به اولویت‌هاست.


ازآنجایی‌که حتی در رابطه با مجسمهٔ فردوسی در میدان علوم، حداقل اطلاع‌رسانی‌های لازم به دانشجویان انجام‌نشده است و همچنین در سکوت خبری -و در نبود دانشجویان- مراحل ساخت و نصب مجسمه فردوسی در حال انجام است، خواستار توقف هر چه سریع‌تر پروژه و انجام اطلاع‌رسانی‌های لازم به جامعهٔ دانشگاهی فردوسی هستیم.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته