دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«چیستی ژورنالیسم تخصصی» در نمایشگاه مطبوعات بررسی شد

کارگاه آموزشی «چیستی ژورنالیسم تخصصی» صبح امروز با حضور حمیدرضا مدقق، استاد علوم ارتباطات در محل سالن شماره یک واقع در طبقه فوقاتی شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.
کد خبر : 48906

به گزارش گروه فرهنگی آنا به‌نقل از کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه مطبوعات، حمیدرضا مدقق در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: «علوم ارتباطات یکی از شاخه های علوم انسانی و ژورنالیسم از زیرشاخه های علوم ارتباطات است.»


وی در تعریف واژه ژورنالیسم گفت: «ژورنالیسم یعنی نوشتن، گردآوری، تهیه، توزیع، تفسیر و تحلیل رسانه ای موضوعات است.»


این استاد علوم ارتباطات، با تقسیم بندی رسانه به دو مقوله عام و خاص، بیان داشت: «موضوع جدیدی که در حوزه رسانه به وقوع پیوسته است، ظهور و بروز رسانه‌های هم‌گرا و هم‌پوشان است.»


به گفته مدقق، در رسانه های هم گرا، دیگر تفکیکی میان رسانه‌ها وجود ندارد به گونه‌ای که رسانه‌ها به یکدیگر می پیوندند.


وی یادآور شد: «به طور مثال هم اکنون در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات رسانه هایی حضور یافته اند که در کنار فعالیت در زمینه اخبار مکتوب در زمینه صدا و تصویر نیز فعالیت می کنند.»


این استاد علوم ارتباطات در ادامه سخنان خود به تاثیر روزنامه نگاری تخصصی در فضای رسانه اشاره و تصریح کرد: «این امر می تواند با تاثیرات مثبتی همراه باشد اما متاسفانه این مهم مورد توجه مناسبی قرار نگرفته است.»


مدقق با اشاره به اینکه در ژورنالیسم حرفه ای تمامی فعالیت های خبری، صوتی، تصویری و حتی تدوین توسط یک نفر انجام می شود از عدم توجه به ژورنالیسم حرفه ای در آموزش روزنامه نگاری انتقاد کرد و گفت: «ژورنالیسم حرفه ای به لحاظ محتوا باید بتواند در تمام قالب‌ها (مقاله، خبر و گزارش) فعالیت داشته باشد.»


وی در پایان تاکید کرد: «برای ادامه حیات در فضای رسانه ای امروز به روزنامه نگار و خبرنگارانی متخصص و با تجربه نیاز داریم.»


مدقق به دستاوردهای فعالیت گزارشگران، روزنامه نگاران و خبرنگاران حرفه ای و تخصصی اشاره کرد و کاهش هزینه ها برای رسانه‌ها را از جمله این دست آوردها عنوان کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب