پیامرسان «شاد» در مناطق محروم بیشتر به یک شوخی شبیه است
مرضیه حمیدیپور در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «نگاه غیرعدالتمحور، این است که ما در کشور مدارس پیشرفته مجهز به بهترین تجهیزات در یک جاهایی و مدارس محروم کپری یا شییه به کپری در یک مناطق دیگر داشته باشیم؛ این درست ضدنگاه عدالتمحوراست، نباید بگذاریم استعدادی ضایع شود» اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس کشور و ایجاد شبکهای به اصطلاح «شاد»، تعلیم و تربیت در مناطق محروم غمگینترین روزهای خود را سپری میکند.
وی افزود: پیامرسان «شاد» بهنظر میرسد در مناطق محروم بیشتر به یک شوخی شبیه بوده و تداوم در امر آموزش و جبران عقبماندگیهای تحصیلی محسوب نمیشود؛ امروز سیستان و بلوچستان که همیشه همردیف با محرومیت بوده است، با وجود استعدادها و ظرفیتهای فراوان، نیازمند 20 هزار کلاس درس است تا بتواند محرومیت مدارس کپری را جبران کند.
معاون مطالبهگری و گفتمانسازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان با بیان اینکه نزدیک به نیمی از مدارس خشت وگلی کشور در سیستان و بلوچستان واقع شده است، گفت: سرانه فضای آموزشی که جزو مهمترین شاخصهای آموزشی است و از آن بهعنوان معلم دوم یاد میشود، در سیستان و بلوچستان 3.11 مترمربع است و اختلاف فاحشی با میانگین کشوری دارد بهگونهای که نیازمند یک میلیون و 400 هزار متر مربع فضای آموزشی در این استان هستیم تا به شاخصهای کشوری نزدیک شویم.
حمیدیپور تصریح کرد: شبکه «شاد» برای دانشآموزانی که در مناطق محروم و صفر مرزی با امکاناتی همچون وسایل سرمایشی، گرمایشی، میز، نیمکت و مکان ورزشی بیگانه هستند و در مدارسی که از انشعاب آب و برق برخوردار نیستند آموزش میبینند و با حداقلهای آموزشی به تحصیل میپردازند، این روزها حقیقتی غریب و ناآشناست؛ یادمان است وزیر آموزش و پرورش گفت روشهای آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانشآموزان شود، اما امروز شاهد هستیم که روشهای آموزشی پیش گرفته شده در وزارت آموزش و پرورش در سیکل معیوب قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: روشهای آموزشی این وزارتخانه موجب تشویش خاطر و محرومیت نیمی از دانشآموزان سیستان و بلوچستانی بهدلیل عدم اینترنت و زیرساختهای کافی از آموزش مجازی شده است. وزیر آموزش و پرورش میگوید که شبکه دانشآموزی «شاد»90 درصد افراد را پوشش داده است، اما شواهد حکایت از این دارد که 90 درصد مناطق برخوردار، بهرهمند هستند نه اینکه 90 درصد پوشش کشوری باشد.
این فعال دانشجویی ادامه داد: انگار قرار نیست محرومیت و موانع تحصیلی در میان دانشآموزان سیستان و بلوچستان به پایان برسد؛ چراکه هرروز شاهد محرومیتها و تبعیضهای جدید هستیم، بهنحوی که مشق محرومیت به این دانشآموزان دیکته شده است. آقای وزیر به هنگام رأی اعتماد خود از مجلس گفت که امروز با مدد تکنولوژیهای جدید میتوانیم دانشآموزان محروم را از استادان و معلمان برتر و توانمندیهای بهتر برخوردار کرد، اما متاسفانه نه تنها شاهد این امر نبودیم بلکه روزبهروز، شاهد محرومیتهای جدیدی بودیم.
حمیدیپور خاطرنشان کرد: انتظار داریم که وزیر آموزش و پرورش ضمن توجه هرچه بیشتر به مناطق محروم، به رفع قصورات و نقایص آموزش مجازی بپردازد تا دیگر شاهد محرومیت و هدررفت استعداهای هزاران دانشآموز بهعنوان آیندهسازان این مرزوبوم نباشیم.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/