دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رخشان بنی اعتماد: اصلی‌ترین گروه مخاطب فیلم جدیدم دانشجویان هستند

رخشان بنی‌اعتماد معتقد است: «زندگی تک‌تک کارآفرینان الگویی موثر در به وجود آوردن امید در جامعه است.»
کد خبر : 48770

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه اعتماد نوشت: بنی‌اعتماد بعد از ساخت «قصه‌ها» که در سال ٩٤ بعد از افت و خیزهایی اکران شد به همراه مجتبی میرتهماسب پروژه‌ای را با نام «کارستان» آغاز کرده که قرار است زندگی کارآفرینان ایرانی را در آن، جلوی دوربین مستندسازان شناخته شده ایرانی ببرد. مجموعه‌ای مستند در ابعاد ملی که قرار است با جذب حمایت‌های مردمی تهیه و تولید شود.



آشنایی او با کارآفرینی از زمانی آغاز شد که در سال ٨٧ از سوی فیروزه صابر به موسسه توسعه کارآفرینی زنان و جوانان دعوت شد: «من و فیروزه صابر، در سال‌های شروع فیلمسازی‌ام در تلویزیون با هم همکار بودیم. پژوهش فیلم تمرکز که درسال ١٣٦٦ ساخته شد، توسط او انجام شد و من در طول همه این سال‌ها شاهد فعالیت‌های جدی پژوهشی و اجتماعی فیروزه بودم. آشنایی‌ام با مقوله کارآفرینی هم از طریق او بود که در حال حاضر، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان است. شرکت در جلسات بنیاد و ارتباط با زنان پرانگیزه‌ای که به نیروی خلاقیت و پشتکار و ریسک‌پذیری در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کردند، تحسین‌برانگیزبود.»


بعد از این دعوت بود که بنی‌اعتماد تصمیم گرفت تا فیلمی درباره زنان کارآفرین بسازد؛ پروژه‌ای که به دلیل مشکل مهم سینمای مستند یعنی جذب سرمایه در قدم اول متوقف شد. اما این توقف باعث نشد تا قصد این فیلمساز شاخص ایرانی برای ساخت فیلم‌هایی با موضوع زندگی کارآفرین‌ها متوقف شود: « پروژه در آن زمان متوقف شد، اما با اعتقاد جدی به اهمیت ثبت زندگی حرفه‌ای کسانی که از میان موانع، روزنه‌هایی به نور جست‌وجو می‌کنند هیچ‌وقت پرونده این کار در ذهنم بسته نشد تا دوسال پیش که به همت مجتبی میرتهماسب، دوباره تصمیم به راه‌اندازی این پروژه گرفتیم و با همکاری با بنیاد توسعه کارآفرینی، تولید مجموعه کارستان را طراحی کردیم.»


بنی‌اعتماد و میرتهماسب به این نتیجه رسیدند که سینما به ویژه سینمای مستند می‌تواند تاثیر خوبی در شناسایی سرمایه‌های اجتماعی که کارآفرینان بخشی از آنها هستند بگذارد و می‌افزاید: «باور دارم زندگی تک تک کارآفرینان الگویی موثر در به وجود آوردن امید در جامعه است. نیازی که به‌شدت در شرایط فعلی جامعه احساس می‌شود. روشن نبودن چشم‌اندازی برای آینده کاری در بین جوانان، نومیدی و میل به رفتن از کشور، به امید دستیابی به موقعیت‌های بهتر، مساله جدی جوانان ما است. به تصویر کشیدن دیدگاه و تفکر و تجربه‌های با ارزش کارآفرینان می‌تواند، منظری تازه از نگاه به زندگی و آینده و نقش افراد در توسعه ملی و پیشرفت کشور را ترسیم کند. »


به اعتقاد کارگردان گیلانه مخاطبان اصلی این مجموعه علاوه بر اینکه عامه مردم می‌توانند باشند جوانان خواهند بود: «نخستین و اصلی‌ترین گروه مخاطب از نظر من دانشجویان و جوانان هستند، جوانان سردرگمی که میان الگوهای متضاد و متفاوتی که جامعه به آنها ارایه کرده است سردرگم هستند. بخشی از آنان به دنبال راه‌های بی‌دردسر و آسان برای یک شبه ثروتمند شدن هستند و برخی رویای رفتن در سر دارند و سرنوشت خود را در آن سوی آب‌ها جست‌وجو می‌کنند. هرچه هست کارکردن برای خود کار نه صرفا با هدف کسب ثروت، موثر بودن و محیط خود را توسعه دادن در اولویت خیلی از جوانان نیست. شیوه زیستن کارآفرینان می‌تواند دریچه‌ای امیدبخش به روی این جوانان بگشاید. حتی باور دارم این الگوها می‌توانند در ذهنیت بکر و کنجکاو نوجوانان دبیرستانی نیز تاثیر بگذارد و سبب شود که آینده‌ای متفاوت برای خود ترسیم کنند. »


البته با وجود این گروه اصلی مخاطبان کارستان این گروه هستند. بنی اعتماد می‌گوید عموم جامعه هم باید مخاطبان این فیلم‌ها باشند: « جامعه‌ای که حق دارد سرمایه‌های اجتماعی خود را بشناسد و به آن ببالد. »


او این پروژه را هم با وسعتی که برای آن در دو فاز در نظر گرفتند یک کارآفرینی فرهنگی می‌داند و می‌افزاید: «پروژه کارستان خود یک تجربه کارآفرینی فرهنگی، گروهی است و فیلمی از مجموعه شکل‌گیری این پروژه از ابتدا تا انتهای کار در دست ساخت است. »


کارستان براساس برنامه‌ریزی انجام شده میان گروه اجرایی متشکل از رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب با بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان در دو فاز تعریف شده است. فاز نخست آنکه از سال ٩٢ مقدمات اجرایی آن آغاز شده است شامل ساخت پنج فیلم مستند از زندگی پنج کارآفرین است. این پروژه در بخش دوم ١٢ فیلم خواهد بود. فاز اول این پروژه در حال حاضر در نیمه راه خود قرار گرفته است و یک فیلم آن در مرحله تدوین و فیلم دیگر در مرحله فیلمبرداری است. سه فیلم دیگر نیز در مرحله پژوهش قرار دارد. مرحله‌ای که به صورت مشترک میان گروه اجرایی و بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان انجام می‌شود. بنی‌اعتماد درباره بخش پژوهشی پروژه کارستان می‌گوید: « پژوهش در سه مرحله انجام می‌شود. مرحله اول: از میان لیست چند صدنفره کارآفرینان، شورای راهبردی پروژه، که متشکل از افراد صاحبنظر در این زمینه هستند، بالغ بر ١٠٠ کارآفرین انتخاب شدند و پژوهش اولیه‌ای توسط همکاران بنیاد کارآفرینی در مورد آنها انجام شد. مرحله دوم: بعداز بررسی‌های مجدد و انتخاب نهایی افراد، پژوهش مفصل‌تری توسط بنیاد انجام می‌شود که دستمایه شناخت و آشنایی فیلمساز با شخصیت می‌شود. مرحله سوم: پژوهش تکمیلی برای نگارش فیلمنامه به وسیله خود فیلمساز انجام می‌شود. »


او اهمیت و تاثیرگذاری مثبت مجموعه کارستان را پایداری دوساله او و مجتبی میرتهماسب می‌داند و می‌گوید: « تا این زمان و صرف وقت و انرژی متمرکز برای محقق شدن ساخت این پروژه است و تک تک فیلمسازان و افراد متخصصی که برای ساخت این پروژه دعوت به کار شده‌اند، بر مبنای همین باور بوده است. »


بنی اعتماد درباره انتخاب نام کارستان برای این پروژه هم می‌گوید: «مفاهیم مختلفی از این نام می‌توان به ذهن آورد. کار بزرگ، عملی شدن کاری سخت، آوردگاهی برای کار و در یک جمله داستان آدم‌هایی است که کاری می‌کردند کارستان. »


بنی‌اعتماد خروجی پروژه کارستان را ساخت ١٧ فیلم مستند ندانسته و درباره برنامه‌هایی که در کنار این فیلم‌ها انجام می‌شود، توضیح می‌دهد: « از مجموعه پژوهش‌های انجام شده، توسط چند فیلمنامه‌نویس حرفه‌ای، تعدادی فیلمنامه داستانی نوشته خواهد شد که مطمئنا می‌تواند دستمایه باارزشی برای تولید چند فیلم سینمایی شود، ضمن آنکه دوکتاب از خلاصه پژوهش‌ها با مجموعه عکس منتشر خواهد شد. فیلمنامه‌های مستند نوشته شده به همراه تجربه‌های فیلمسازان، خود مجموعه با ارزشی از انتقال تجربه در سینمای مستند است. »



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته