استارتآپهای موفق داخلی و اتکا به توان جوانهای ایرانی/ دولت شرایط فعالیت را تسهیل کند
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اکنون که بیماری کرونا در سراسر جهان پخش شده است لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی و نکات ایمنی بیش از هر زمان اهمیت دارد. امروز دیگر همه مردم میدانند کرونا نه تنها سلامت بلکه اقتصاد کشورها را نیز به شدت تحت تاثیر خود قرار میدهد.
مسئولان وزارت بهداشت بارها به مردم توصیه کردهاند تنها برای کارهای ضروری از خانه خارج شده و با حضور در مکانهای عمومی جان خود و بقیه افراد جامعه را به خطر نیاندازند. ضرورت ماندن در خانه سبب شده بسیاری از مردم برای انجام امور روزمره خود به سمت ارتباط با کسب و کارهای مجازی کشیده شوند. از همین رو در دوره شیوع بیماری کرونا بسیاری از مشاغل اینترنتی رونق یافته و مورد استقبال مردم قرار گرفتند.
اما در این میان برخی از کسب و کارهای اینترنتی که بیشتر نیازمند حضور فیزیکی مردم در خیابانها و تردد در سطح شهرها هستند آسیبهای اقتصادی زیادی دیدند. مدیران این کسب و کارها برای حمایت از کارمندان و افراد شاغل در آن حوزه برنامههای حمایتی را در نظر گرفتند و انتظار دارند دستگاههای دولتی نیز از آنها حمایت کنند. در همین رابطه گفتگویی با میلاد منشی پور مدیرعامل یکی از کسب و کار اینترنتی در حوزه حمل و نقل داشتیم که مشروح آن را در ادامه مشاهده میکنید.
آنا: کسب و کارهای مجازی به خصوص در حوزه حمل و نقل پس از شیوع بیماری کرونا چه وضعیتی پیدا کردند؟
منشی پور: از اوایل اسفند ماه به علت شیوع بیماری کرونا تمایل مردم به خروج از منزل کاهش یافت و به تبع آن میزان درخواست برای حمل و نقل اینترنتی نیز به شدت افت کرد. البته بعد از تعطیلات نوروز و با کنترل نسبی بیماری کرونا وضعیت درآمدزایی تاکسیهای اینترنتی بهتر شد ولی با حالت معمول و نسبت اردیبهشت ماه سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش درآمد وجود دارد.
امیدوار هستیم با بیشتر شدن سفرهای درون شهری میزان درخواست برای حمل و نقل اینترنتی نیز افزایش یابد.
آنا: برای مدیریت شرایط لازم به منظور حفظ سلامت مردم و رانندگان و حمایت مالی از آنها چه تصمیمهایی را در این دوره اتخاذ کردید؟
منشی پور: در وهله اول تصمیم گرفته شده برای حفظ سلامت کارمندان شاغل در شرکت تعدادی از این افراد از خانه و به صورت دورکاری کار خود را انجام دهند و تعدادی نیز برای مدتی به مرخصی بروند. گروه مدیریتی این شرکت دو منظر را در شرایط کنونی در نظر گرفت، اول اینکه چگونه به افرادی که به هیچ عنوان توانایی خروج از خانه را ندارند کمک شود.
برای دستیابی به این هدف در مدت تعطیلات عید نوروز با تلاش گسترده مهندسان این کسب و کار اینترنتی سرویسی به نام «همیار» راهاندازی شد. هدف اصلی راهاندازی این سرویس کمک به سالمندان و افرادی است که به دلیل بیماری ملزم به حضور در خانه هستند.
خدمترسانی به سالمندان و افراد در معرض ابتلا به کرونا
این افراد نمیتوانند برای تهیه مایحتاج روزانه خود از خانه خارج شوند لذا رانندگان و سفیران این کسب و کار اینترنتی حوزه حمل و نقل پس از ثبت درخواست کاربران و اعلام وسایل مورد نیاز خود آنها را خریداری کرده و در مقابل در خانه به کاربران تحویل میدهند.
از طرفی این طرح به رانندگانی که در این شرایط به شدت تحت فشار اقتصادی هستند نیز کمک میکند و این امکان را به آنها میدهد که حتی بدون جابهجایی مسافر نیز درآمد خود را داشته باشند. عدهای از رانندگان به صورت نیمه وقت برای این شرکت کار میکردند ولی آن دسته از افرادی که به شکل تمام وقت فعالیت خود را انجام میدادند این در یکی دو ماه اخیر وضعیت سختی را تجربه کردند.
حصول اطمینان از سلامت مسافر و راننده در هر سفر
پس سرویس همیار کمک میکند تا بخش کوچکی از درامد از دست رفته این رانندگان به آنها باز گردد. در گام دوم طرح دیگری به نام طرح «سپید» را راهاندازی کردیم. شرکت در این طرح به دنبال آن است که تا حد ممکن سفر را چه برای مسافر و چه برای راننده امن کند. یعنی با در نظر گرفتن تمهیداتی احتمال سرایت کرونا را کاهش دهیم.
به همین منظور فضای بین راننده و مسافر در خودرو با پوششی پلاستیکی جدا شد و رانندگان ملزم شدند قبل از هر سفر اتومبیل خود را در مقابل چشمان مسافر ضد عفونی کند. حتی شرکت امکاناتی را روی اپلیکیشن قرار داده است تا در صورت انجام نشدن این کار مسافر بتواند آن را به بازرسان این کسب و کار اینترنتی اطلاع دهد.
مورد دیگر انجام آزمایشهای روزانه و یا هفتگی روی رانندگان برای اطلاع از سلامت آنها است. اگر هر کدام از سفیران در یکی از موارد آزمایش مانند درجه حرارت بدن مشکوک باشند سریعا به مراکز درمانی منتقل میشوند.
این دو سرویس اصلیترین برنامههای این کسب و کار اینترنتی در زمان شیوع ویروس کووید-19 بود. مهندسان و گروههای فنی شرکت همچنان در حال بررسی مشکلات سرویسهای مذکور هستند تا علاوه بر رفع این ایرادها توانایی خدمترسانی آنها را نیز گسترش دهند.
هم اکنون سرویس سپید در تهران اجرا میشود و شرکت به دنبال آن است که این سرویس را در شهرهای دیگر نیز در اختیار کاربران قرار دهد. گروه مدیریتی این کسب کار اینترنتی در مورد دوره پساکرونا نیز تصمیمهای را گرفته و امیدوارین زودتر آنها را اجرا کنیم. به عنوان مثال احتمالا سرویس همیار با نام دیگری پس از شکست بیماری کرونا همچنان خدمات خود را ادامه میدهد.
آنا: پیشتر اعلام کردید قصد دارید به آسیب دیدگان بیماری کرونا وام بدهید. در این خصوص توضیحاتی را بیان کنید.
منشی پور: در ابتدا قرار بود از منابع شرکت به کارمندان و رانندگان خود که در اثر بیماری کرونا دچار آسیب جسمی و اقتصادی شدند مبالغی تحت عنوان وام تعلق گیرد ولی به دلیل پایین آمدن درامد شرکت تقریبا پرداخت وام از منابع داخلی غیرممکن شد. اما تلاش برای حمایت از رانندگان و به خصوص رانندگانی که به بیماری کرونا مبتلا شدند پایان نیافت.
این کسب و کار اینترنتی در حوزه حمل و نقل به تازگی با یکی از بنیادهای مالی کشور توافق نامهای را امضا کرده و این امکان برای سفیران فراهم شده است که تا تحت شرایطی وام حمایتی تا سقف 5 میلیون تومان را دریافت کنند.
آنا: دولت پس از شیوع بیماری کرونا چگونه از کسب و کارهای اینترنتی حمایت کرده؟ آیا این کمکها به شرکت شما هم تعلق گرفته است؟
منشی پور: معمولا مرسوم است که در سراسر دنیا دولتها در شرایط بحرانی منابع مالی را به صنایع و کسب و کارهای آسیبپذیر جامعه اختصاص میدهد. قطعا بخشهای اقتصادی هر جامعه به صورت زنجیروار به هم وابسته هستند و اگر یکی از آنها دچار آسیب شود قسمتهای دیگر نیز با اختلال مواجه میگردند.
حمایتهای دولتی میتواند به صورت وام یا کمکهای بالاعوض باشد. این کسب و کار اینترنتی به جز وامی که برای حمایت از رانندگان آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شد هیچ حمایت دیگری را از دستگاههای دولتی دریافت نکرد. البته بخش کسب و کارهای اینترنتی در ایران از ابتدا با اتکا به منابع داخلی خود مشکلاتش را حل و تنها در موارد محدود از دولت درخواست کمک کرده است.
پیچیدگی فرایندهای اداری دریافت کمک از منابع دولتی را تقریبا غیرممکن کرده است
در این شرایط حتی با وجود حمایتهای بخش خصوصی بازهم نیاز به کمک وجود دارد. از طرفی در صحبتهای برخی از مسئولان نگرش و علاقه به کمک وجود دارد ولی وقتی برای پیگیری آن اقدام میشود با فرایندهای اداری بسیار پیچیده و سخت مواجه میگردیم.
برای دریافت تسهیلاتی نه چندان زیاد باید مراحلی اداری متعددی طی و ضمانتنامههای زیادی به مسئولان دولتی ارائه شود. این چنین فرایندی در واقع دریافت کمک را عملا غیرممکن میکند. البته در این میان دستگاههایی مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری خوبی با بخش خصوصی دارند و دلسوزانه دغدغههای شاغلان در بخش کسب و کارهای اینترنتی را پیگیری میکنند.
آنا: کسب و کار شما برنامهای برای ورود به بازار بورس و اوراق بهادار دارد؟
منشی پور: این کسب و کار اینترنتی از مدتها پیش سیاستهای خود را برای ورود به بازار سرمایه تنظیم کرده است. اکنون نیز مذاکرات خود با مسئولان سازمان بورس را ادامه میدهیم و امیدواریم به زودی وارد این بازار پررونق شویم. این شرکت از لحاظ ظرفیتهای لازم برای حضور در بورس نیز شرایط خوبی دارد.
شفافیت در مسائل مالی و رشد مناسب در سالهای گذشته کمک میکند تا این کسب و کار اینترنتی به راحتی مجوزهای لازم برای ورود به بازار سرمایه را دریافت کند. قطعا ورود به چنین بازاری اتفاقی بسیار خوب برای همه استارتآپها و کسب و کارهای مجازی است چون در چنین شرایطی افرادی که قصد سرمایهگذاری در هر کدام از این شرکتها را دارند به طور مستقیم میتوانند نوع کسب و کار مورد نظر خود را درک و با آگاهی به آن اعتماد کنند.
امروز میتوان گفت کسب و کارهای اینترنتی بیش از هر کمک دیگری به حمایتهای مردم نیاز داشته و با ورود به بازار سرمایه بخش قابل توجهی از دغدغههای مسئولان و شاغلان در این بخش اقتصادی و خدماتی کشور رفع میشود. هر کدام ار کسب و کارهای مجازی با ورود به بازار بورس مسیر را برای رشد استارتآپهای نوپا هموارتر میکنند و بدون شک این موضوع نتیجهای جز رونق اقتصادی ندارد.
هم اکنون با وجود رونق مناسبی که در بازار بورس مشاهده میکنیم ولی تعداد شرکتهای عرضه کننده سهام در این بازار بسیار محدود است و شاهد آن هستیم که بسیاری از مردم با وجود تمایل زیاد برای سرمایه گذاری هیچ فرصتی ندارند. پس میتوان گفت اگر تعداد شرکتها و صنایع موجود در بازار بورس افزایش یابد انتخاب مردم برای سرمایه گذاری هم بیشتر میشود. کسب و کارهای اینترنتی میتواند سرمایههای خرد مردم را به سرمایههای مولد تبدیل کند.
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/