باد و باران منجی هوای پایتخت است نه کارایی مدیریت شهری/ عزتی: آلایندگی وسایل نقلیه در تهران آلودگی ثانویه است
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با تداوم لغو طرح ترافیک در شرایط کرونایی در پایتخت و تداوم پاک بودن هوا همواره این شائبه بهوجود میآید که اجرای طرحهای ترافیکی بیش از آنکه با هدف رسیدن به هوای پاک در کلانشهر تهران و در نتیجه حفظ سلامتی مردم باشد، کسب درآمد برای مدیریت شهری است.
البته با وجودیکه الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در ارتباط با مؤثر نبودن طرح ترافیک جدید در پایتخت سخن به میان آورده و گفته است «به نظرم طرح جدید ترافیک که اجرای آن از سال ۹۶ بسیار هم بحثانگیز بوده کارآیی ندارد و نیاز بود دورهای آزمایشی اجرا شود و اثربخشی آن مورد ارزیابی قرار گیرد» ولی حسین رضا شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در این خصوص نظر دیگری داشته و میگوید اگر لغو طرح ترافیک در فصل زمستان اتفاق میافتاد، با این تعداد خودرو حتماً دچار وضعیتهای خیلی ناسالم میشدیم و به شاخصهای خیلی بالایی میرسیدیم.
وی با اشاره به این مطلب که مقایسه بازه زمانی از ۱۵ فروردین تاکنون با سال گذشته چیز زیادی به ما نمیدهد زیرا خودروهای زیادی وارد شهر شده و کسب و کارها به فعالیت بازگشتهاند، معتقد است در شرایط کنونی چیزی که بیشترین تأثیر را در کیفیت هوای تهران دارد وضعیت آب و هوایی است و نه میزان تردد خودروها.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا عنوان میکند اگر چه با لغو طرح ترافیک تردد خودروها در منطقه طرح افزایش یافته است؛ اما با توجه به وضعیت آب و هوا و به یاری ناپایداری جوی و باد و بارانی که در تهران شاهدیم هر چقدر هم که تردد خودرو زیاد باشد تهران وارد شرایط آلودگی هوا نمیشود.
در این میان رامین عزتی معتقد است آنچه در حال حاضر اثربخشی طرح ترافیک را بیش از گذشته زیر سؤال میبرد وضعیت آب و هوایی است و نه نقاط ضعف طرح ترافیک.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با تأثیر شرایط آب و هوایی در کاهش آلایندگی ناشی از تردد وسایل نقلیه، گفت: آلودگی هوا فقط و فقط ناشی از ترافیک نیست بلکه ترافیک تشدیدکننده آلودگی است. آلودگی هوا در تهران میتواند ناشی از آلایندههایی باشد که از شهرهای مختلف همچون تبریز به زنجان، از آنجا به قزوین و از قزوین به تهران آمده و بهدلیل سنگینی در تهران انباشته شده و نشست میکند.
وی با بیان اینکه آلودگی وسایل نقلیه در پایتخت یک آلودگی ثانویه است، اظهار کرد: آلودگیهای صنعتی که از سمت غرب تهران وارد میشود با آلودگیهای هیدروکربنی ناشی از تردد خودروها ترکیب شده و آلایندگی را تشدید میکنند.
عزتی تصریح کرد: درصورتیکه در حال حاضر این آلودگیهای صنعتی همچنان وجود داشته و در حال حرکت بهسمت کلانشهر تهران باشد ولی شدت باد و باران به قدری زیاد است که یا در اطراف همان شهرهای منتشر شده توسط باران نشست میکند و یا توسط باد از تهران میگذرد و عبور میکند.
وی اذعان کرد: علت اینکه هوای پایتخت این روزها فوقالعاده تمیز است، بهخاطر باد و بارانی است که اجازه نشست آلودگیها را در سطح شهر نمیدهد و ترافیک تهران هم در این شرایط به هیچ عنوان نمیتواند چندان تأثیرگذار باشد.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/