دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانش‌بنیان‌ها در مبارزه با کرونا/ 8؛

سبک زندگی مردم در مواجهه با کرونا تغییر کرد/ استفاده از تجربه صنعتگران برای دانشجویان

مدیر اداره رویدادها و ترویج فرهنگ کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اکنون ما در کشور مشاهده می‌کنیم که حتی فروشگاه‌های کوچک به سمت فروش آنلاین محصولات خود رفته‌اند و در قالب سایت‌های اینترنتی محصولات خود را عرضه می‌کنند.
کد خبر : 487415
آزاد 2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کووید-19 اثرات زیادی را روی اقتصاد کشور و به خصوص شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های نوپا گذاشته است. چنین ضربه‌های اقتصادی می‌تواند این شرکت‌ها را در معرض ورشکستی قرار دهد. 


برای عبور از شرایط بحرانی مدیران این شرکت‌ها باید آموزش‌های لازم را فراگیرند و از تجربه افراد کارکشته استفاده کنند. البته در این میان قطعا حمایت‌ دستگاه‌های دولتی نیز می‌تواند جانی دوباره به بخش خصوصی بدهد.


در ادامه این گزارش گفتگویی با مهدی اسلامی عضو هیات علمی دانشگاه، مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مدیر اداره رویدادها و ترویج فرهنگ کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور را مشاهده می‌کنید:



آنا: شیوع ویروس کرونا چه تاثیری رو شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد این شرکت‌ها داشته است؟


اسلامی: شیوع بیماری کرونا روی اقتصاد کشور تاثیرات منفی زیادی داشته و طبیعتاً فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. دانشگاه آزاد اسلامی هم از این قاعده مستثنی نبوده است. البته شرکت‌هایی که در این بازه زمانی فعالیت می‌کنند به دسته تقسیم می‌شوند شرکت‌هایی که به علت نبود تقاضای کافی متضرر شده و دسته دیگر که به سبب نوع محصول خود توانسته‌اند بازار مناسبی را بدست آورند.


به طور دقیق‌تر شرکت‌هایی که در زمینه محصولات بهداشتی فعالیت می‌کنند سود خوبی را بدست آورده‌اند.خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور توانسته‌اند محصولات مورد نیاز مردم هرچند در اندازه محدود را تولید کنند.



آنا: مجموعه مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ حمایتی چه برنامه‌ای را برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است؟


اسلامی: اداره رویدادها و ترویج فرهنگ کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کرده تا در زمینه معرفی استارت‌آپ‌های ایرانی  بین مردم فعالیت‌های مطلوبی را انجام دهد. این مجموعه فرهنگیدانشگاه آزاد اسلامی می‌کوشد شرکت‌هایی را که به خصوص در زمینه کرونا فعالیت می‌کنند شناسایی کرده و پل عنوان پل رابطی بین آن‌ها ‌و دستگاه‌های دولتی باشد.


کمک‌های این مرکز به بخش خاصی محدود نمی‌شود و ضمن ارتباط با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کند تا در مسیر دانش‌بنیان شدن استارت‌آپ‌های ایرانی از آن‌ها حمایت کند. فضای پسا کرونا با فضای کنونی بسیار متفاوت خواهد بود لذا اداره رویدادها و ترویج فرهنگ کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی انتشار محتوای ترویجی را در دستور کار خود قرار داده است. قطعا در دوره پس از کرونا نوع اشتغال دانشجویان نیز بسیار متفاوت خواهد بود.


تغییر روش جامعه برای خریدهای روزانه


اکنون ما در کشور مشاهده می‌کنیم که حتی فروشگاه‌های کوچک به سمت فروش آنلاین محصولات خود رفته‌اند و در قالب سایت‌های اینترنتی محصولات خود را عرضه می‌کنند. قطعا چنین فضایی مردم را به این درک رسانده‌ است که دیگر لازم نیست برای هر نوع خریدی از خانه خارج شوند و تنها با فشار دادن چند کلید می‌توانند خدمات مورد نظر خود را تحویل بگیرند.


این گونه رفتار شرایط را در دوره پساکرونا نیز متفاوت خواهد کرد و بخش زیادی از مردم همین سبک زندگی را ادامه می‌دهند. حقیقتا در فروشگاه‌های مجازی محصولات با کیفیت مناسب و سرویس‌های مطلوبی به مردم ارائه می‌شود.


فرهنگ‌سازی به منظور حمایت از مشاغل سنتی و بنگاه‌های اقتصادی کوچک


حالا کسب و کارهایی به وجود آمده که به شدت مشاغل سنتی را تحت تاثیر قرار داده است. اداره رویدادها و ترویج فرهنگ کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از مشاغل سنتی بسته‌هایی را شامل محتوای صوتی، نوشتاری و تصویری آماده کرده و قصد دارد به زودی آن را در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی پخش کند. در هماهنگی ایجاد شده با معاونت آموزش دانشگاه آزاد اسلامی قرار کلیپ‌های تصویری این بسته‌ها در ابتدای همه کلاس‌ها برای دانشجویان و اساتید پخش شود.


نیاز کشور به دانشگاه کارآفرین


اداره رویدادها و ترویج فرهنگ کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در این کلیپ‌ها توضیحاتی را در مورد اهمیت نگاه جدید به فضای کسب و کار استارت‌آپ‌ها را بیان می‌کند. در حقیقت امروز جامعه ایرانی به دانشگاه کارآفرین و دانشجویانی که بتوانند نیازهای مردم را با ایده‌های خلاق برطرف کنند نیاز دارد. حتی در شرایطی که کلاس‌های درسی به صورت مجازی برگزار می‌شود تلاش می‌شود تا بسته‌های ترویجی به دانشجویان رسیده و کلیپ‌های تصویری برای آن‌ها پخش شود.



آنا: تاثیر سراهای نوآوری و شتابد‌هی را بر روی کسب و کارهای مجازی چگونه می‌بینید؟


اسلامی: سراهای نوآوری و مجموعه‌های شتاب‌دهی جزو ارکان شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری هستند. متاسفانه می‌بینیم که تعدادی از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه دچار مشکلاتی در یافتن شغل مناسب هستند. ضعف اساسی این دانشجویان این است که مهارت‌های لازم برای کار گروهی را ندارند. علت این امر وجود نداشتن محیط آموزش کارهای گروهی در دانشگاه‌ها است.


باید شرایط به گونه‌ای مهیا شود که آدم‌های باتجربه صنعت در کنار دانشجویان قرار بگیرند و آن‌ها را راهنمایی کنند. دانشجوی امروز در صورت میل به موفقیت در جامعه باید سبک زندگی خود را عوض کرده و بیش از گذشته نیاز‌های مردم را بشناسد. فضاهای این چنینی که با مشارکت دانشگاه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی شکل می‌گیرد هم تجربه را به خوبی به جوانان منتقل می‌کند و هم سرمایه لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. دانشجویی که تجربه حضور در چنین فضایی را داشته باشد وقتی فارغ‌التحصیل شد دیگر با مشکل یافتن کار مواجه نخواهد بود.


انتهای پیام/4144/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب