دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانش‌بنیان‌ها در مبارزه با کرونا/6؛

سامانه اکسیژن‌ساز ایرانی، نفس را به بیماران هدیه داد

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید سیستم‌های اکسیژن‌ساز شده است که قادر است اکسیژن را با خلوص 96.9 درصد تولید کند.
کد خبر : 487312
unnamed.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از مشکلاتی که ویروس کووید-19 برای بیماران ایجاد می‌کند، مشکلات تنفسی است. در برخی موارد وقتی عفونت ریه شدید است، بیمار برای نفس کشیدن به ونتیلاتور نیاز دارد. در موارد دیگر پزشکان و کادر درمان از سیستم‌های اکسیژن‌ساز استفاده می‌کنند تا هوایی پاک و خالص در اختیار بیماران قرار بگیرد و روند نفس کشیدن آسان و موثر باشد.


یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید دستگاه اکسیژن‌سازی شده که اکسیژن را با خلوص بالایی در محیط پخش می‌کند. این شرکت که در زمینه تولید کمپرسورهای اسکروی هوا و گاز  (compressor screw) فعالیت می‌کند، در سال 1377 تأسیس شده و 450 نفر در آن مشغول به کار هستند.


تلاش شبانه‌روزی برای افزایش حجم تولید


علیرضا مهرصادقی، مدیرعامل، مؤسس و رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید؛ شروع کار شرکت با کمپرسورهای اسکرو بود و سپس به سوی تولید ژنراتورهای اکسیژن، هیدروژن و نیتروژن پیش رفتیم. هر 6 ماه یا یک سال یک بار نیز محصول جدیدی را به سبد محصولات اضافه می‌کنیم.  ژنراتورهای اکسیژن عمدتاً در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند. شرکت ما تاکنون بیش از 700 بیمارستان را به اکسیژن‌ساز تجهیز کرده است.



به گفته وی؛  با شیوع کرونا در کشور و طی یک ماه و نیم گذشته نیاز و مصرف اکسیژن در بیمارستان‌ها به‌شدت بالا رفت. در این مدست توانستیم بیش از 50 بیمارستان را به دستگاه تولید اکسیژن تجهیز کنیم. برای تحقق این امر به صورت شبانه روزی کار کردیم تا دستگاه‌های اکسیژن‌ساز آماده کنیم و نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ژنراتورهای اکسیژن‌ساز را برطرف کنیم.


از اکسیژن‌ساز تا ایستگاه سی.ان.جی


در این شرکت علاوه‌بر اکسیژن‌ساز، نیتروژن‌ساز و هیدروژن‌ساز نیز تولید می‌شود. این پکیج‌ها شامل تجهیزاتی از جمله درایر (خشک‌کن) و کمپرسورهای اسکرو می‌‌شود که همه توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شوند. ایستگاه‌های سی.ان.جی محصول دانش‌بنیان این شرکت است. یک‌سوم از ایستگاه‌های سی.ان.جی کشور را این شرکت دانش‌بنیان ساخته است، همچنین راه‌اندازی و آموزش پرسنل جایگاه‌ها برای استفاده از ایستگاه سی.ان.جی نیز برعهده این شرکت است.


مهرصادقی می‌گوید؛ گاز ایران گاز مرطوبی است و قبل از ورود به کمپرسورها باید خشک شود که این کار توسط درایرها انجام می‌شود. طراحی و تولید درایرهای سی.ان.جی نیز توسط شرکت خودمان انجام شده است. در حال حاضر روی پروژه تولید توربوکمپرسورها کار می‌کنیم و امیدواریم تا اواخر خرداد و تیر به عنوان نخستین نمونه توربوکمپرسورهای ملی ایران روانه بازار شود.



اکسیژن‌ساز ایرانی با خلوص اکسیژن بالا


طراحی، توسعه و بهینه‌سازی ژنراتورهای اکسیژن‌ساز سه سال به طول انجامید. به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان؛ دستگاه  اکسیژن‌ساز می‌تواند با خلوص 96.9 اکسیژن تولید کند. این دستگاه در تأسیسات‌خانه بیمارستان قرار می‌گیرد و با لوله‌کشی به کل ساختمان اکسیژن‌رسانی می‌کند. این محصول چهار سال پیش به بازار عرضه شد و نیاز کشور به اکسیژن‌ساز را تأمین کرد. ژنراتور اکسیژن‌ساز سال گذشته  به عراق و سوریه نیز صادر شده است.


مهرصادقی با اشاره به مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن مواجه هستند، می‌گوید؛ کمبود نقدینگی یکی از مشکلاتی است که برای تولید اکسیژن‌ساز با آن روبه‌رو هستیم و برای ادامه کار نیاز  به حل این مشکل داریم. همچنین برای افزایش ظرفیت خط تولید دستگاه اکسیژن‌ساز از شرکت حمایتی نشد.



مزیت ایران‌ساخت نسبت به نمونه خارجی


به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان؛ قیمت سیستم اکسیژن‌ساز ما 50 تا 60 درصد کمتر از نمونه خارجی است. با توجه به قیمت مناسبی که این دستگاه دارد، حتی چینی‌ها نیز نتوانسته‌اند وارد بازار کشور شوند. از نظر کیفیت، خلوص اکسیژنی که دستگاه ما تولید می‌کند، اگر بیشتر از نمونه‌های خارجی نباشد، کمتر از آنها نیست. یکی دیگر از مزیت‌های این محصول خدمات پس از فروش و سرویس این محصولات است. دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بسیار خطرناک و در عین حال حساس هستند. از سوی دیگر وجود آنها برای بیماران حیاتی است. بخش خدمات پس از فروش شرکت ما به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌دهد و برای تعمیر و رفع مشکل این دستگاه به سرعت فرد متخصصی را به محل مورد نیاز عزام می‌کند.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: دانش بنیان کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته