دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانش‌بنیان‌ها در مبارزه با کرونا/5؛

کابین ضدعفونی‌کننده ایرانی ساخته می‌شود/ به‌کارگیری سیستم اولتراسونیک برای کاهش مصرف محلول ضدعفونی‌

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت کابین ضدعفونی‌کننده شده که قادر است طی یک تا دو دقیقه لباس، سطوح و بدن را به طور کامل ضدعفونی و عاری از هر گونه ویروس، میکروب و باکتری کند.
کد خبر : 486867
5357847.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،  یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری اردبیل موفق به طراحی و ساخت کابین ضدعفونی‌کننده اولتراسونیک شده است که برای ضدعفونی لباس‌، بدن و سطوح به کار می‌رود. این کابین مجهز به سیستم اولتراسونیک بوده و می‌تواند در یک تا دو دقیقه محلول‌های ضدعفونی‌کننده را به پنج میکرون تبدیل کند. یکی از مزیت‌های این محصول مصرف کم محلول ضدعفونی‌کننده، یک لیتر در ساعت، است. این کابین ضدعفونی‌کننده مخزنی 18 لیتری دارد، مجهز به سیستم راهنمای صوتی است و می‌تواند 30 نفر را طی یک ساعت ضدعفونی کند.


دامون نوری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده این کابین ضدعفونی‌کننده، می‌گوید؛ با شیوع کرونا در کشور طی 20 روز این محصول را طراحی و تولید کردیم. تاکنون 10 نمونه از آن ساخته شده و در حال استفاده است؛ اما در ایام عید به دلیل تعطیلی بازار و عدم دسترسی به قطعات مورد نیاز، تولید این دستگاه متوقف شد. در حال حاضر نیز مشتری داریم؛ اما تولید مجدد از سر گرفته نشده است. مجوز سه‌ماهه‌ای برای تولید کابین ضدعفونی‌کننده به شرکت داده شد تا آزمایش‌های اولیه را انجام دهیم، اگر استانداردهای لازم را کسب کنیم، مجوز دائم تولید این محصول را می‌گیریم.


ضدعفونی شهر توسط نیروهای هلال احمر


کابین ضدعفونی‌کننده‌ای برای همه فصول!


به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان؛ کاربرد کابین ضدعفونی‌کننده تنها به دوران شیوع کرونا ختم نمی‌شود، حتی پس از اتمام شیوع این ویروس همه‌گیر می‌توان از این دستگاه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای ضدعفونی کردن کادر درمانی استفاده کرد. قیمت تمام‌شده این کابین ضدعفونی‌کننده 9 میلیون تومان است که در مقایسه با نمونه‌های خارجی قیمت بسیار کمتری دارد. نمونه‌های مشابه زیاد این محصول در بازار زیاد است؛ اما مصرف محلول ضدعفونی‌کننده آنها زیاد است، ذرات محلول را به اندازه کافی ریز نمی‌کند و به همین دلیل باعث ایجاد خیسی و نم می‌شود. اما کابین ضدعفونی‌کننده این شرکت دانش‌بنیان ذرات مواد ضدعفونی‌کننده را به اندازه پنج میکرون درمی‌آورد که نه تنها ایجاد نم و خیسی نمی‌کند بلکه نفوذپذیری آن بالا بوده و همه درزها و محفظه‌ها را ضدعفونی می‌کند.


این شرکت دانش‌بنیان در سال 1392 تأسیس شده و در زمینه مهندسی پزشکی و الکترونیک فعالیت می‌کند. این شرکت تاکنون 10 دستگاه مختلف در زمینه مهندسی پزشکی طراحی و تولید کرده است. حدود 10 نفر با تخصص‌های مختلف در این شرکت مشغول به کار هستند و تلاش می‌کنند دستگاه‌های مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان را که در کشور تولید نمی‌شوند طراحی و تولید کنند.


رزمایش ضدعفونی معابر شهر تهران


دانش‌بنیان برای موفقیت نیاز به حمایت دارد


نوری می‌گوید؛ از طرف پارک علم و فناوری اردبیل حمایت‌هایی از شرکت و این محصول شد؛ اما نیاز ما بیشتر از این مبلغ بود. از آنجایی که فرایند دانش‌بنیان شدن شرکت به اتمام نرسیده، نمی‌توان از تسهیلات و کمک‌های معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری استفاده کرد. با این حال امید خود را از دست نداده‌ایم و امیدواریم با حمایت مسئولان بتوانیم محصولات را تولید و به بازار ارائه دهیم.


شیوع ویروس همه‌گیر کرونا دسامبر سال 2019 در ووهان چین شیوع پیدا کرد و تاکنون نزدیک به 3 میلیون و 300 هزار نفر در جهان به آن مبتلا شده‌اند که از میان  یک میلیون نفر درمان شده و بهبود یافته‌اند. ویروس کووید-19 تاکنون جان بیش از 233 هزار نفر در جهان را گرفته‌ است.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته