دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با آنا تشریح کرد؛

ظن قوی کارشناسان وجود مافیای قدرت و منفعت در پشت پرده ادغام پژوهشکده/ خسارت ادغام برگشت‌ناپذیر است

شریفی گفت: ادغام پژوهشکده ابخیزداری ناشی از هر انگیزه‌ای باشد، هدردادن سرمایه ملی و زیانبار و خسارت آن برگشت‌ناپذیر است.
کد خبر : 486408
1212.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اهمیت موضوع آبخیزداری موجب شد تا ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در پژوهشکده جنگل‌ها و مراتع واکنش‌ بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران حوزه آبخیزداری را به دنبال داشته باشد. تاکنون کارشناسان و اساتید حوزه آبخیزداری در نامه‌هایی به وزیر کشاورزی، رئیس جمهور و رهبرانقلاب عواقب این تصمیم را یادآور شدند و درخواست کردند تا از این ادغام جلوگیری شود.


برای بررسی ابعاد اهمیت موضوع آبخیزداری و جایگاه پژوهشکده حفاظت و آبخیزداری گفتگویی تفصیلی را با  فرود شریفی عضو حقیقی هیات امناء پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس اسبق سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام دادیم که در ادامه مشروح آن منتشر می‌شود:


آبخیزداری از جنس پیشگیری است


آنا: آبخیزداری و ارتباط آن با کنترل سیل و سیلاب چیست و در این زمینه چه نتایجی دارد؟


برای کنترل سیل راه‌حل‌­های متفاوتی وجود دارد که برخی از آن­‌ها مکمل دیگری است. اگر از بحث پیش‌بینی، برآورد میزان، آمادگی در مقابله سیل که اقدامات نرم افزاری است عبور کنیم و اقدامات مدیریتی آبخیزداری را در جای خودش باز کنیم، در بحث کنترل مستقیم سیل، اغلب دو راه حل آبخیزداری و یا احداث سد برای کنترل سیل بین کارشناسان و مهندسین بیشتر مطرح می‌شوند.  مقایسه بین این دو روش نشان می‌دهد که آبخیزداری راه منحصر به فرد در برخی موارد و راه حل حل بهتر و جامع­‌تر برای کنترل سیل در دیگر حالات است.


دلیل اول این است که در همه جا امکان احداث سد نیست. حتی در مکان­‌هایی هم که امکان احداث سد هست بالادست آن هنوز مخاطره سیل باقی می‌­ماند. در پایین دست سازه سد نگرانی از شکست سد و بطور طبیعی و بتدریج پرشدن شریان‌های تخلیه آب حوضه در اثر رسوبات یا تجاوز به حریم و یا اطمینان کاذب ایجاد شده موجب تشدید سیل می‌شود.  به بیانی دیگر اگر حجم سیل کم باشد نیازی به سد و سازه های سنگین پر هزینه برای کنترل نخواهد بود.  اصولا اقتصادی نیست که با احداث سد سیل کنترل شود، اگر سیل ورودی به مخزن بلافاصله خارج شود فلسفه وجودی سد که ذخیره آب است زیر سوال می‌رود.


 آبخیزداری از جنس پیشگیری است و حفظ نزولات در محل وقوع بارش سیل مانع از بوجود آمدن سیل شده و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و پوشش گیاهی را تقویت نموده و این عملیات کنترلی از جمله عملیات آبخیزداری با هدف پیشگیری از سیل است. ممکن است این سوال مطرح شود که اگر پوشش گیاهی باشد دیگر نیازی به آبخیزداری نیست. این سخن در سیل­‌های با شدت کم ممکن است درست بنظر برسد ولی مناطق جنگلی هم سیل می‌آید و با عملیات خاص آبخیزداری مناطق جنگلی کنترل می‌شود. برای مناطقی که مثلا صخره ای یا کویری است و امکان استقرار پوشش گیاهی معمولی وجود ندارد، آبخیزداری روش‌­های مختص این مناطق را دارد. 


اگر حجم سیل ازحدی بالاتر برود سدیا پوشش گیاهی نمی‌تواند ماموریت کنترل آن را برعهده بگیرد (پوشش گیاهی اشباع می‌شود)، چون سد اولا مخزنش از رسوب پر می‌شود یا دریچه های تخلیه­اش مسدود میشود یا تجمع آب سازه سد را به خطر می اندازد و در صورت رها سازی و یا شکستن سد فاجعه بوجود می‌آید. در برخی موارد احداث سد در شرايط  مناطق خشك و نيمه خشك موجب تلف شدن حجم زیادی از آب بوسيله تبخير مي‌گردد. بويژه اینکه برخي سدها بدليل نداشتن شبكه هاي آبياري و زهكشي سال­‌ها بصورت حوضچه تبخیر عمل مي‌نمایند و تا به مرحله بهره برداري برسند بخش زيادي از مخازن آن­ها توسط رسوب پر مي‌شود. در این حالت اقدامات آبخوانداری که هم کم هزینه و هم پر فایده است می‌تواند با پخش کردن سیل و رسوبات اولا اراضی نامرغوب را اصلاح کند ثانیا آب را به زمین نفوذ بدهد و ثالثا مستقیم با آب سیل تولید را افزایش بدهد، و اقدامات آبخیزداری در دو حالت فوق چشمه ها و قنوات و سفره های زیرزمینی را پرآب کرده و باعث حفظ محیط زیست و امکان تولید غیر متمرکز در مناطق مختلف شود.


برعکس آن اگر اصرار بر احداث سد و تمرکز آب برای تولید باشد  و هزینه های تامین اراضی کشاورزی (عدم وجود اراضی کشاورزی) وایجاد زیر ساخت‌های اسکان ( امكانات بهداشت وسکونت و آموزش ) براي برقراري جوامع جديد به هزينه هاي سد سازي افزوده  مي‌شود. هزینه تخریب منابع طبیعی، جنگل، مرتع، پوشش گیاهی، زیر آب رفتن اراضی کشاورزی، تغییر در زندگی گونه های جانوری وگیاهی، و خساراتی از این قبیل نیز در صورت محاسبه ممکن است چندین برابرمنافع احداث سد باشد که معمولا بدلیل این که این خسارات به حقوق عمومی وارد می‌شود و منافع کوتاه مدت و در امد سد به توسعه ملموس و حقوق اشخاص مرتبط می‌گردد بحساب آورده نمی‌شود. 


با سد سازی بدليل سرمايه‌گذاري متمركز در تعداد محدودي از نقاط، معمولاً تعداد افراد كمي بصورت مستقيم سرمايه گذاري انجام شده بهره مند مي‌گردند. در صورتي كه اجرای طرح‌هاي آبخيزداري و احداث منابع آبي كوچك در اغلب مکان­ها  (بدلیل عدم پیچیدگی و زودبازدهی) ميسر است و تطابق بيشتري با توزيع امكانات و عدالت اجتماعي دارد.  از یک طرف در زمان طغیان رودخانه ها مقدار زیادی مواد جامد با آب حمل میشود که علاوه بر ورودآلودگی و پرکردن مخزن سد دریچه خروجی سد را نیز ممکن است مسدود کند.


آنا: علت اصلی کم توجهی به موضوع آبخیزداری در کشور چه بوده؟


اگر با حسن ظن به موضوع نگاه کنیم احتمالا نگاه صنفی، بخشی و سنتی صاحبان قدرت و تصمیم علت اصلی کم توجهی به موضوع آبخیزداری و باعث مهجور نمودن آن از ابتدای توسعه فعالیت‌­های آبخیزداری بوده است. عدم شناخت و تجربه کافی و نداشتن درک صحیح از موضوعات و اثرات آبخوانداری، آبخیزداری، فرسایش خاک، سیل، هدررفت آب، تبخیر بیش از 70 درصد نزولات، دانش کافی توسط تصمیم گیران و مافیای منافع و غرض ورزی پشت پرده و یا نگاه صنفی باعث مهجور کردن آبخیزداری از ابتدای توسعه فعالیت ها بوده است.


طرح آبخوان‌داری این پژوهشکده که به عنوان یک برند جهانی معرفی شده است


 آنا: عملکرد پژوهشکده آبخیزداری از زمان تاسیس تاکنون چه نتایجی داشته است؟


پژوهشکده ­حفاظت ­خاک و آبخیزداری­ کشور به عنوان تنها نهاد تخصصی و منحصر بفرد (بدون مشابه در کل کشور) افتخار آن را داشته که در مباحث مربوط به پژوهش­‌های­ حفاظت ­خاک، سیل، خشکسالی، آبخیزداری، آبخوان‌داری، استفاده از باران و ظرفیت­‌های آبی حوزه‌­های آبخیز، شناسایی و ارائه راه ­حل کنترل کانون­‌های گرد و غبار و ارائه الگوهای موفق را با هدف بهبود مدیریت حوزه‌­های آبخیز، کاهش تبخیر 70  درصدی نزولات آسمانی، اجرای الگوهای متعدد آبخیزداری و آبخوان‌داری، تهیۀ نقشه‌های متعدد در زمینۀ سیل­‌خیزی حوزه­‌های آبخیز، اطلس سیل ایران، اطلس ظرفیت‌­های آبی کشور و معرفی ظرفیت‌های ناشناخته آبی سطحی و زیرزمینی، اطلس سیمای آبخیزهای کشور، تهیه  نقشه‌­های پایش خشکسالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در بازه‌­های زمانی کوتاه مدت و به صورت مداوم، شناسایی و کنترل کانون­‌های گرد و غبار، ارایه الگوهای موفق با هدف بهبود مدیریت حوزه های آبخیز، راه حل­‌های بدیع جایگزین مالچ نفتی، ارائه راه حل آبیاری تبخیری در استقرار نهال و افزایش راندمان و بهروری آب،  ارائه الگوی توسعه مناطق ساحلی و ارائه روش اصلاح خاک­‌های بیابانی لم یزرع و معرفی روش های تولید در این اراضی، و صدها پروژه تحقیقاتی موفق دیگر اشاره کرد.


همچنین طرح آبخوان‌داری این پژوهشکده که به عنوان یک برند جهانی معرفی شده است، طرح الگویی احداث  سدهای زیرزمینی، طرح رح الگویی قنات‌های معکوس، طرح الگویی قنات­های مدرن،  از جمله این طرح­‌هاست که آوازۀ آن جهانی است و سالانه عدۀ زیادی از دانشمندان، پژوهشگران و علاقه‌مندان از سرتاسر کشور و دنیا جهت بازدید از این طرح بازدید می­‌کنند.


با عنایت به این دستاوردها، به­ عنوان نهاد تخصصی و موثر در سطح جهان نیز شناخته شده و محققین آن جوایز متعددی را از سوی سازمان­ملل­متحد دریافت نموده و به عنوان نهادی بین­‌المللی و منحصر به فرد در کل مناطق خشک و نیمه خشک دنیا تعیین شده و به همین مناسبت تشکیل مرکز بین‌المللی "مدیریت­ جامع­ حوزه‌های­ آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک" با مرکزیت کشور ایران و پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در سال 1395 در کنفرانس عمومی و تخصصی یونسکو تایید و پس از تصویب هیات محترم دولت جهت اجرا ابلاغ شده است.


ظن قوی وجود مافیای قدرت و منفعت در پشت پرده این ادغام است


آنا: ادغام پژوهشکده ابخیزداری را چگونه ارزیابی میکنید چه تبعاتی به دنبال دارد؟


آثار و تبعات وضعی هر اقدام تابع وجود علت آن اقدام است. به عنوان مثال اگر شخصی سم را به جای آب به دیگری بدهد، علم و جهل او در نتیجه امر اثری ندارد و خسارت ناشی از دادن سم مستقل از انگیزه عامل عمل می‌کند و لذا مسولیت عالمان و عقلا و مطلعین  توقف امر خسارت بار است.  ادغام پژوهشکده ابخیزداری و یا آبخیزداری  ناشی از هر انگیزه‌ای باشد هدردادن سرمایه ملی و زیانبار و خسارت آن برگشت‌ناپذیر است. 


اگر با حسن ظن به موضوع نگاه کنیم احتمالا نگاه صنفی باعث مهجور کردن آبخیزداری از ابتدای توسعه فعالیت‌ها بوده است و در این باب عدم شناخت و نداشتن تجربه کافی و نداشتن درک صحیح از موضوعات و اثرات آبخوانداری، آبخیزداری، فرسایش خاک، سیل، هدررفت آب، تبخیر بیش از 70 درصد نزولات، نبود دانش کافی تصمیم‌گیران علت این تصمیم است. گرچه ظن قوی برخی کارشناسان بر این است که سلیقه اشخاص و غرض‌ورزی شخصی در کنار مافیای قدرت و منفعت در پشت پرده این ادغام قراردارد که در صورت جدی شدن موضوع در زمان خودش آشکار خواهد شد.


نتیجه تعطیل آبخیزداری و مدیریت غلط حوزه های آبخیز



  • جنگل‌های مخروبه و تخریب طبیعت بویژه در زاگرس

  • اراضی شیبدار که در جهت شیب شخم خورده اند و فرسایش خاک.

  • کشت تک محصولی در سطح وسیع و آسیب پذیری.

  • لغزش کنار جاده ها و اراضی مشرف به مناطق مسکونی.

  • کاهش صید ماهی و آبزیان بدلیل ازبین رفتن اکسیژن.

  • کاهش عمر مفید سد و کاهش تولید برق بر اثر رسوبگذاری.

  • از بین رفتن اراضی زراعی براثر فرسایش خندقی و سطحی.

  • کاهش قابلیت کشتیرانی رودخانه براثر رسوبگذاری.

  • رشد شهر نشینی بدلیل مهاجرت.

  • تخریب پل ها و تاسیسات بر اثر وقوع سیل.

  • کشاورزی در اراضی نامناسب و تشدید لغزش.

  • تخریب مراتع و خاکها.

  • تخریب روستا و مناطق مسکونی بر اثر سیل.

  • تشدید خشکسالی و سیل.

  • افت کمیت و کیفیت آب.

  • پایین افتادن سفره های زیرزمینی.

  • از بین رفتن کمیت آبها و کاهش تولید و فرسایش خاک.

  • تاثیر بر سلامت مردم بدلیل افزایش غبار و گرد و خاک و ....

  • از بین رفتن تنوع زیستی و انقراض گونه ها.

  • کاهش گردشگری و جاذبه های توریستی.


انتهای پیام/4141


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته