دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1399 - 15:21
طی بررسی محققان صورت گرفت؛

ورزشی برای جوان ماندن سلول‌های بنیادی

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد انجام نوعی تمرین ورزشی اثر پیری بر سلول‌های بنیادی را معکوس می‌کند.
کد خبر : 483090
llkokok.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اینورس، با افزایش سن حجم عضلات بدن کاهش می‌یابد، خطر ابتلا به بیماری قلبی و زوال عقل افزایش می‌یابد و عملکرد سیستم ایمنی کمتر می‌شود. هر چه سن فرد بیشتر می‌شود، روند بهبودی از یک بیماری یا آسیب دشوارتر می‌شود و حتی فرد به‌سختی قادر به انجام تمرینات ورزشی است.


ورزش مداوم می‌تواند روند تخریبی بدن را کاهش دهد. حال نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد انجام ورزش‌های هوازی می‌تواند روند پیری در سلول‌های بنیادی ماهیچه‌ای، که نقش اساسی در تحلیل رفتن بافت دارد، را معکوس کند. آزمایش‌های بالینی روی موش‌ها نتایج مثبتی داشته است و دانشمندان امیدوارند که در انسان نیز نتایج مشابهی داشته باشد.


بر اساس یافته‌های جدید، اگر فردی سالخورده و بیمار شروع به انجام ورزش‌های هوازی کند، می‌تواند روند پیری سلول‌های بنیادی ماهیچه‌ای را معکوس کند. به گفته دانشمندان شنا کردن، دوچرخه‌سواری، دوی آهسته و دیگر فعالیت‌های هوازی می‌تواند روند بهبودی از یک بیماری یا آسیب فیزیکی را در افراد پیر سرعت ببخشد. همچنین این امر می‌تواند منجر به تولید داروهایی برای جوان‌سازی سلول‌های بنیادی ماهیچه‌ای شود. شواهد علمی ثابت کرده است که ورزش کردن اثرات مثبتی بر طول عمر و سلامت کلی بدن انسان دارد.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: پیری سلول بنیادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته