همدلی و همکاری دانشگاهیان لازمه عبور از روزهای کرونایی/ دانشجویان با آموزش مجازی از فرآیند تحصیل عقب نمیمانند
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- محدثه حسینی، شعارها همواره برگرفته از آرزوها و آرمانهای یک ملت و قومیت هستند، همانند آزادی! اما آنچه که مهم است تعریف متفاوت هر قومیت و نژاد از آزادی است و همین تفاوتها رسیدن به آن را سخت میکند.
امروز نیز «شکست ویروس کرونا» شعار مشترک مردم جهان است. برخی دلتنگ دغدغههای روزمره، دیده و بازدیدها و یا خسته از نگرانی در خطر بودن سلامتی خود و عزیزانشان، آرزوی شکست این ویروس را در سر میپروراند. اما منظور از شکست ویروس کرونا چیست؟ آیا تنها به از بین رفتن و یا درمان این ویروس منحصر میشود و یا شامل حال عواقب این ویروس ناخوانده نیز میشود؟
ویروس کرونا به همراه در خطر انداختن سلامت جامعه، پیامدهای خوب و بدی هم به همراه داشته است؛ شاید چند هفتهای دور ماندن از دغدغههای روزمره و بودن در کنار خانواده، فرصت استراحت و یا مطالعه از مزایای قرنطینه خانگی ناشی از این ویروس باشد؛ اما همگی میدانیم ویروس کرونا بر معیشت مردم، اقتصاد جهانی و حتی آموزش نیز تأثیرگذار بوده است.
تا جایی که گفته شده دستگاههای اقتصادی جهان همانند سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و صندوق بینالمللی پول، در پاسخ به همهگیری جهانی کووید-۱۹ پیشبینیهای رشد اقتصاد کلان خود را به شدت کاهش دادهاند.
پس نمیتوان شکست ویروس کرونا را تنها در دستیابی به واکسن و یا کنترل این مهمان ناخواسته دانست؛ بلکه برای شکست آن نیازمند تلاش و همت بیشتری است که در یک ارتباط دو سویه بین مسئولان و مردم به دست میآید.
توقف آموزش کشور
در پی شیوع ویروس کرونا و سردرگمی در دستیابی به واکسن آن، تصمیم بر کنترل شیوع و حفظ سلامتی جامعه گرفته شد. در پی این تصمیم تمامی نهادهای آموزشی، مراکز خرید و حتی پارکها نیز تعطیل شدند و کارمندان نیز به صورت شیفتبندی در محل کار خود حاضر میشوند. اما مگر میتوان دست از آموزش و پژوهش در سطح کشوری شست و منتظر وضعیت سفید ماند؟ وضعیتی که مشخص نیست چه زمانی دست یافتنی است.
انتظار جامعه از آموزش عالی
«کی به این مدرک داده؟»، «مثلاً دانشگاهدیده هستی» این جملهها را کم و بیش شنیده شده است، علت صلی این جملات تحقیر فرد مقابل نیست بلکه این جملهها از تغییر مفهوم فرایند یادگیری خبر میدهد. بدین معنا که جامعه انتظار دارد، آموزش عالی بتواند دانشجویانی را آماده کند تا مسئولیت اخلاقی مواجه شدن با مشکلات پیچیده زندگی امروز و فردا را به دوش بگیرند.
همچنین مهارتهای تفکر انتقادی و منطقی، توانایی جمعآوری و ارزشیابی اسناد و مدارک و توانایی انجام قضاوتهای آگاهانه بازدههای ضروری یادگیریاند. توانایی بزرگسالان در اداره کار خود، تأمین زندگی خانواده و مشارکت در جامعه به قدرت تفکر، احساسات و ارتباط آن ها با دیگران بستگی دارد.
آموزش مجازی، درمان موقت
با شیوع ویروس کرونا در جهان به دلیل سرعت بالای انتقال آن با گذشت زمانی کوتاه، 156 کشور سیاست تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی و مؤسسات آموزشی که بیش از 5 میلیارد فراگیر تحصیل در همه مقاطع آموزشی را در اولویت برنامههای مبارزه با شیوع بیماری قرار دادند که کشور ما نیز مستثنا این جریان نبود.
در همین راستا اسفندماه سال گذشته بود که وزارت علوم، برای به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از تعطیلی آموزش حضوری، آموزش الکترونیکی به جای آموزش حضوری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم جایگزین کرد و این وزارتخانه زمان بازگشایی دانشگاهها را منوط به تصمیم «ستاد ملّی مبارزه با کرونا» اعلام کرد.
جایگاه آموزش مجازی در جهان
امروزه در جهانی زندگی میکنیم که ماهیت یادگیرندگان تغییریافته است. بدین معنا که ویژگی بارز دانشجویان، تنوع آنان در جنس، سن، موقعیت اقتصادی و اجتماعی، نژاد، توانایی فیزیکی و توانایی یادگیری است. این گوناگونی بیش از هر زمان دیگری در تاریخ آموزشدیده میشود؛ از طرفی نیز درخواست مردم در دانشگاهها و مراکز پارهوقت در سراسر جهان در حال گسترش است که میتوان مسائل مالی، تغییر شرایط زندگی و نگرش مردم را عمده دلیل آن دانست.
عدهای معتقدند که فرایندهای جهانی تحت تأثیر رشد حیرتانگیز و جهانشمولی فنّاوری ارتباطات و اطلاعات است. در نهایت میتوان گفت «آموزش مجازی» توانسته جایگاه خود را در حوزه آموزش به دست بیاورد, تا جایی که در بخشی از بیانیه جهانی آموزش عالی در اجلاس جهانی یونسکو، پاریس سال 1998، آمده است: «آموزش الکترونیکی یا ال ام اس مستلزم داشتن برنامهها، سیاستها، استراتژیها، اهداف، روشها و کلاً الگوهای جدید در شرایط کنونی جهانی شدن است.»
محبوبیت جهانی دانشگاه هاروارد، کالیفرنیا و دانشگاه پاریس با تنوع گستردهای از دانشجویان چندملیتی تنها نمونههایی از جهانیشدن نرمافزار آموزش مجازی lms است که مرزهای ملی را درنوردیده است.
همدلی و همکاری دانشگاهیان لازمه عبور روزهای کرونایی
تغییر ناگهانی آموزش حضوری به آموزش مجازی به دلیل نبود امکانات نرمافزاری و سختافزاری مشکلاتی در پی داشت؛ ناآشنایی دانشجویان و نابلدی برخی از اساتید با فضای آموزش مجازی، مشکلات سامانه و ضعف اینترنت از جمله مشکلاتی بود که این روزها دانشجویان با آن مواجه بودند. عبور از پیامدهای کرونا و شکست آن نیازمند به همدلی و همکاری بیشتری در بین دانشگاهیان است. منظور از دانشگاهیان اساتید، اعضای هیئتعلمی، کارمندان و مسئولان دانشگاه است.
شنیدن صدای دانشجو و حرف زدن با آنان، حلقه گمشده
مسئولان دانشگاهی که از مشکلات دانشجویان در حوزه آموزش مجازی به خوبی آگاه هستند، وظیفه دارند در جمع دانشجویان در فضای مجازی حاضر شوند و با قبول مشکلات حاضر، دانشجویان را در جریان تلاشهای دانشگاه برای رفع آن مشکلات قرار دهند.
همانند کارهایی که این روزها مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی انجام دهند؛ مسعود همتی مسئول فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی و چندین مسئول دیگر که در حوزه آموزش مجازی این دانشگاه موظف هستند، با حضور در جمع دانشجویان در فضای مجازی ضمن شنیدن و پاسخگویی به مشکلات دانشجویان، از کارهای انجام شده و اقدامات پیش روی این دانشگاه میگویند.
این رویه تا جایی ادامه داشته است که در هفته اخبر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صفحه اینستاگرام خود را راهاندازی کرد تا ارتباط خود را با دانشجویان افزایش دهد.
بیشتر بخوانید:
فاصله گرفتن از فضای آموزش یک اشتباه راهبردی است
ارتباط مستقیم مسئول فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد با دانشجویان
تاکنون ۴۴۸ واحد دانشگاه آزاد تحت پوشش آموزش الکترونیک قرار گرفتهاند
اما متاسفانه در برخی دانشگاهها بهخصوص دانشگاههای برتر کشور از این رویه خبری نیست و شوراهای صنفی دانشجویان بیش از همیشه مشغول پیگیری حقوق دانشجویان هستند و در این زمینه از هیچ تلاشی چشم پوشی نمیکنند.
کتابخانه مرکزی یکی از دانشگاهها برای پشتیبانی آموزشی و پژوهشی دانشجویان تا پایان تعطیلات امکان تمدید کتب امانتی دانشجویان از طریق پورتال کتابخانه مرکزی را فراهم ساخت. همچنین این دانشگاه امکان استفاده دانشجویان فوق لیسانس همانند دانشجویان دوره دکتری از پایگاههای اطلاعاتی آنلاین را ایجاد کرده است.
دانشجویان تحصیلات تکمیلی با داشتن ایمیل دانشگاهی با عضویت در سایت دانشگاه میتوانند از طریق لینک دسترسیهای مستقیم به ۳۰ پایگاه اطلاعاتی آنلاین دسترسی مستقیم داشته باشند. همچنین میتواند مقالات مورد نیاز خود را درخواست و از طریق سایت مربوطه دریافت کند.
این کتابخانه مرکزی آمادگی خود را برای تامین منابع اطلاعاتی دانشجویان به صورت غیرحضوری از طریق ایمیل کتابخانه مرکزی دانشگاه اعلام کرده است و آمادگی دارد تا کتب مورد نیاز دانشجویان را از طریق پست به نشانی پستی آنها ارسال کند. دانشجویان میتوانند با مراجعه به پورتال کتابخانه مرکزی کتابهای مورد نیاز خود را جستجو و مشخصات آن را به همراه اسکن کارت دانشجویی به یک آدرس ایمیل ارسال و در صورت موجود بودن، کتاب به آدرس مربوطه ارسال خواهد شد.
همچنین اکنون بسیاری از دانشگاهها جلسات دفاع خود را به صورت غیر حضوری برگزار میکنند! پس مسئولان دانشگاهی با همفکری و استفاده از تجربیات و ایدههای موفق یکدیگر میتوانند بسیاری از مسائل را حل کنند. ضمن پاسخگویی مسئولان دانشگاهی، دانشجویان نیز باید برای ایجاد زیرساختهای آموزش مجازی صبوری کرده تا دست در دست هم کرونا را شکست دهیم.
انتهای پیام/۴۰۸۴/پ
انتهای پیام/