دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 فروردين 1399 - 13:42
آنا گزارش می‌دهد؛

آخرین دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با کرونا

سازمان بهداشت جهانی به تازگی دستورالعمل‌هایی را برای حفظ خدمات بهداشتی کشورهای جهان طی همه‌گیری کووید-19 منتشر کرده است.
کد خبر : 480401
download.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از سازمان بهداشت جهانی، بیماری همه‌گیر کووید-19 فشار بسیاری بر سیستم  بهداشتی و درمانی در جهان وارد کرده است. تقاضا برای افرایش امکانات بهداشتی و کارکنان حوزه سلامت و درمان هر روز بیش از دیروز می‌شود.


 از سوی دیگر با وخامت اوضاع شیوع ویروس کرونا در برخی از کشورها کادر درمانی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها تهدید به ترک پُست‌های خود کرده‌اند که این امر دلیل اصلی ناتوانی و ناکارآمدی سیستم‌های درمانی و بهداشتی است. تجربه‌های قبلی از شیوع بیماری‌های همه‌گیر در جهان نشان می‌دهد زمانی که سیستم درمانی و بهداشتی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند، نرخ مرگ و میر، حتی با وجود واکسن با قابلیت ‌پیشگیری و روش‌های درمانی موثر، بخ طور چشمگیری افزایش می‌یابد.


عرضه داروی بیماران مبتلا به کرونا


برای مثال طی شیوع ابولا در 2014 و 2015 مرگ و میر ناشی از سرخک، مالاریا، HIV، AIDS و سل به شدت افزایش پیدا کرد چراکه سیستم‌های بهداشتی و درمانی قادر به درمان ابولا نبودند و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری بالا بود. به گفته تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، بهترین روش مقابله با شیوع بیماری سیستم بهداشتی و درمانی قدرتمند است. کووید-19 نشان داد که بسیاری از سیستم‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی جهان شکننده و ضعیف است. این امر باعث شده که کشورها وادار به انتخاب دشواری درخصوص نحوه برآورده کردن نیازهای مردم کرده است.


حال سازمان جهانی بهداشت به منظور کمک به کشورها برای عبور از چالش‌های کنونی، دستورالعمل‌ها و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی در خصوص ایجاد تعادل میان برآورده‌سازی تقاضاهای مستقیم، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی لازم و کاهش خطر سقوط سیستم‌های بهداشتی و درمانی منتشر کرده است. این دستورالعمل‌ها شامل مجموعه‌ای از اقدامات فوری می‌شود که دولت‌ها باید در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی در نظر بگیرند تا خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت بالا برای همه افراد جامعه سازماندهی شده و در دسترس قرار بگیرد.


کارگاه‌های جهادی تولید لوازم بهداشتی


بر این اساس، کشورها باید خدمات ضروری و اساسی شناسایی کنند که نقش کلیدی در حفظ و استمرار ارائه خدمات دارند. همچنین دولت‌ها باید استراتژی‌های خود را تغییر داده و اطمینان حاصل کنند که حداکثر مزیت از منابع محدود برای جمعیت فراهم می‌شود. کشورها باید از بالاترین استانداردهای پیشگیرانه، به خصوص در حوزه بهداشتی، پیروی کنند و منابع کافی از جمله تجهیزات بهداشت شخصی را برای افراد فراهم کنند. این دستورالعمل‌ها نیز به برنامه‌ریزی و اتخاذ اقدامات هماهنگ میان دولت، مراکز بهداشتی و درمانی و مدیران آنها دارد.


برخی از نمونه‌های خدمات بهداشتی و درمانی اساسی شامل واکسیناسیون، خدمات درمانی طی بارداری و زایمان، خدمات نگهداری از نوزادان و افراد سالخورده، مدیریت شرایط برای بیماران مبتلا به اختلالات روانی و بیماری‌های غیرواگیر و عفونی مانند مالاریا، HIV و سل، مدیریت شرایط بهداشتی اضطراری، خدمات کمکی مانند تصویربرداری‌های تشخیصی، خدمات آزمایشگاهی و خدمات بانک خون می‌شود.


عرضه داروی بیماران مبتلا به کرونا


سیستم‌های بهداشتی و درمانی منظم و سازماندهی‌شده می‌توانند دسترسی عادلانه به خدمات ضروری را در مواقع اضطراری فراهم کنند، این امر نه تنها از افزایش مرگ‌ومیر مستقیم جلوگیری می‌کند بلکه نرخ مرگ‌ومیر غیرمسقیم را نیز کاهش می‌دهد. در دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی تاکید ویژه‌ای بر به‌روزرسانی اطلاعات شده که این امر به رابطه شفاف میان دولت و مردم و مشارکت قوی عموم نیاز دارد. بدین ترتیب جامعه می‌تواند به سیستم  بهداشتی و درمانی اعتماد کند و مطمئن باشد که نیازهای اساسی برای کنترل خطرات عفونی در مراکز بهداشتی و درمانی مرتفع می‌شود.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته