دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1398 - 14:24
یادداشت/ محمدرضا شرفی‌جم؛

نظام توزیع ناکارآمد و سوءاستفاده دلالان و محتکران

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرج گفت: اقلام دارویی و بهداشتی بعد از تولید به‌صورت مستقیم وارد بازار نمی‌شود که این امر، نشان از نبود شاه‌راه اصلی در نظام توزیع ناکارآمد می‌دهد.
کد خبر : 476213
عکس-یک.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، در پی شیوع ویروس کرونا و ترس و اضطراب مردم به خاطر انتقال سریع این ویروس و لزوم مراقبت‌های بهداشتی و نیاز به مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک، دستکش و سایر اقلام بهداشتی، شاهد مشکلات عمده و شدید و سوءمدیریت  در شبکه تولید و مهم‌تر از آن شبکه توزیع  هستیم.


عدم وجود شاه‌راه اصلی توزیع اقلام دارویی و بهداشتی که پس از تولید مستقیم وارد بازار نشده و با واسطه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در این شرایط حاد کنونی از یک حلقه واسطه به دو یا سه حلقه و حتی بیشتر افزایش پیدا می‌کند و نتیجه آن می‌شود که با توجه به نامه وزیر بهداشت به رئیس شورای امنیت ملی بعد از گذشت بیش از 10 روز تنها یک میلیون ماسک جهت توزیع تحویل این وزارت‌خانه می‌شود.


این توزیع نادرست نیز سبب می‌شود قیمت‌ها دو برابر و بیشتر افزایش یافته و نکته اسف‌بار و نگران‌کننده‌تر اینجاست که این افزایش قیمت نه به‌وسیله دلالان، بلکه به وسیله بعضی داروخانه‌ها نیز صورت گرفته است. البته در این اتفاق ما نیز منکر نقش دلالان و ظهور آنها در بازار سیاه نشده‌ایم و چه بسا تأثیرات مخرب این طیف بسیار بیشتر و گسترده‌تر است.


از طرفی نامه دیگر وزیر بهداشت به وزیر صنعت معدن و تجارت  که اذعان داشتند از هفته پیش تاکنون، طبق اظهارنظر مدیران وزارت بهداشت حداکثر یک میلیون ماسک به این وزارت خانه تحویل داده شده که با شعار تولید روزی چند میلیون ماسک و متأسفانه انتقال این شعار به مردم فاصله زیادی دارد. من و همکارانم مورد شماتت و  فشار افکار عمومی قرار گرفته‌ایم؛ نبود اقلام و تجهیزات  جهت در اختیار گذاشتن و توزیع بین مردم و مراکز درمانی، نباید بر روحیه پزشکان و پرستاران که هم‌اکنون در صف اول مبارزه با این بیماری و جهاد درمانی قرار دارند، تأثیر سوء بگذارد. بلکه باید با جلوگیری از احتکار اقلام بهداشتی که متأسفانه در شبکه توزیع رهگیری نشده و اصلاً معلوم نمی‌شود که آیا به دست مصرف‌کننده رسیده است یا خیر ، خدشه‌ای در روحیه و عملکرد پزشکان وظیفه شناس وارد کند.


با توجه به این‌که برای مردم این سؤال به‌وجود آمده است که منشأ این سوءمدیریت‌ها کجاست و تا کی باید این نظام توزیع ناکارآمد زندگی را به کام مردم تلخ و سخت کند و کام  محتکران و دلالان و سوء‌استفاده‌گران را شیرین؛ که معلوم هم نیست چه اشخاص یا چه گروهی هستند، که این‌گونه در شبکه تولید و توزیع رخنه کرده‌اند؛ بنده به‌عنوان نماینده بسیجیان دانشجوی دانشگاه  آزاد اسلامی واحد کرج از رئیس محترم قوه قضائیه می‌خواهم به شکل جدی و عمل گرایانه‌تری به این مسئله مهم که به زندگی مردم گره خورده ورود کنند. 


از ایشان می‌خواهیم تا کار گروه نظارت و رسیدگی به جرائم شبکه بهداشت و سلامت کشور و در رأس آن نظارت همه جانبه بر نظام توزیع کشور  را با ارگان‌های نظارتی و امنیتی تشکیل دهند تا از مرحله تولید و تا مرحله توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده، شاهد نظارت دقیق‌تر و شدیدتری باشیم و دیگر بار شاهد سوءاستفاده سودجویان زالوصفت از بحران‌های اجتماعی در کشور نباشیم.


*مسئول بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرج


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته