اصطلاحاتی که آشنایی با آنها برای هر استارتآپی واجب است
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اگر چه گلایههای زیادی از فضای کسبوکار ایران و آمادگی آن برای کارآفرینی وجود دارد اما در کنار تمامی این انتقادات نمیتوان این حقیقت را کتمان کرد که بحمدلله این روزها تعداد زیادی از جوانهای تحصیل کرده مملکت به فکر راهاندازی کسبوکارهایی هستند که تعبیر رویاهای ماجراجویانه آنها باشد.
در این بین برخی اصطلاحات تخصصی در حوزه شرکتهای نوپا یا استارتآپها هستند که آشنایی با آنها علیالخصوص برای کسانی که چندان تحصیلات مرتبط با کارآفرینی نداشتهاند ضروری است.
- فرشتگان کسب و کار (Angel Investors) اشخاصی هستند که با ورود خود به یک استارتآپ، به غیر از امید، تجربه، شبکه افراد و سرمایه میآورند. تفاوت آنها با سرمایهگذاران معمولی در ریسکپذیری بالا، نوع مشارکت آنها و میزان زمانی است که بروی استارتاپ میگذارند.
- حق جلوگیری از رقیق شدن سهام (Anti Dilution Right) شخصی که دارای این حق باشد، میتواند به مدت معینی از رقیق شدن سهام خود که به واسطه جذب سرمایه اتفاق میافتد جلوگیری کند. درصد سهم کلیه سهامداران یک شرکت با جذب سرمایه جدید از طریق شخص ثالث، کاهش مییابد (رقیق میشود) بخشی از سهام که دارای حق جلوگیری از رقیق شدن باشد، مشمول این کاهش نمیشود.
- (Bootstrapping) به فرایند راه اندازی یک کسبوکار میگویند که از ابتدای آن خودکفاست. به این معنی که بدون نیاز به کمک و منابع مالی خارجی ادامه مییابد. در دنیای استارتاپ، صاحبین یک کسبوکار میتوانند با استفاده از سود فعالیتشان و سرمایهگذاری آن در همان استارتاپ، کنترل شرکت را حفظ مینمایند.
- (Burn Rate) به میزان هزینه کرد یک استارتاپ در زمان مشخص میگویند. مبلغی است که یک استارتآپ در حال حاضر بطور ماهانه خرج میکند تا جوابگوی مخارج خود قبل از سوددهی اولیه باشد.
- (Elevator Pitch) اگر در یک آسانسور با یک سرمایهگذار همراه شوید و فقط ۶۰ ثانیه وقت داشته باشید که تا ایده خود و دلیل اینکه ارزش سرمایهگذاری دارید را به او بگویید، چه خواهید گفت؟ اگر شما نتوانید ایده خود را در ۶۰ ثانیه طوری بیان کنید که همه متوجه شوند، احتمالا یک جای کار ایراد دارد. بطور کلی ارائه آسانسوری شامل معرفی مشکل، راهحل، مشتریان و معرفی تیم کارآفرین یا صاحبان ایده است.
- سهام تشویقی کارکنان (ESOP یا Option Pool) سهامی است که به مرور زمان به واسطه حضور یک کارمند توانمند و مستعد به او تعلق میگیرد. بنیانگذاران معمولا در استارتآپها ۵ الی ۲۰ درصد از سهام شرکت را برای تخصیص به کارمندان تخصیص میدهند. این کار با هدف حفظ استعدادها و جلوگیری از خروج آنها به دیگر شرکتها انجام میشود. بطور مثال یک کارمند ارشد ممکن است سالانه ۰/۵ درصد از سهام شرکت را طی ۵ سال صاحب شود (سالانه ۰/۱ درصد)
- جذب سرمایه (Fundraising) به دریافت سرمایه جدید در یک استارتاپ میگویند. بطور مثال یک استارتاپ برای دریافت سرمایه لازم برای مرحله رشد، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان جذب مینماید. اگر فرض کنیم ارزش شرکت قبل از جذب سرمایه ۱/۶ میلیارد تومان بوده باشد، (ارزش بعد از جذب سرمایه ۲ میلیارد تومان خواهد بود) سرمایهگذار با آوردن ۴۰۰ میلیون تومان به شرکت، ۲۰ درصد از سهام شرکت را صاحب خواهد شد و در اثر آن مابقی سهامداران بخشی از درصد سهام خود را از دست خواهند داد (ولی ارزش سهمشان تغییر نخواهد کرد)
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/