دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1398 - 16:13

تشخیص شیوع ویروس کرونا توسط هوش مصنوعی قبل از سازمان بهداشت جهانی

هوش مصنوعی در ماه دسامبر 2019، پیش از سازمان بهداشت جهانی، شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین را تشخیص داده بود.
کد خبر : 468819
wuhan.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از انلتیک‌اینسایت، تعداد کشته شدگان ویروس کرونا اکنون به 100 نفر رسیده و تقریباً 4 هزار و 500 مورد آلوده به این ویروس، در سراسر چین تأیید شده است. طبق گزارش CNN، این ویروس می‌‌تواند قبل از بروز هرگونه علائم گسترش یابد، به این معنی که ناقلین ممکن است متوجه نشوند که قبل از انتقال ویروس به دیگران آلوده شده‌اند. در سرتاسر چین، 15 شهر با جمعیتی بیش از 57 میلیون نفر (بیشتر از کل جمعیت کره جنوبی) در محاصره کامل یا جزئی قرار گرفته‌اند.


علاوه بر این، براساس گزارش‌ها، شهر ووهان به طور کامل قرنطینه شده است و کلیه مسیرها در داخل و خارج از شهر بسته یا بسیار تحت کنترل می‌باشد. دولت اعلام کرد 1200 مامور بهداشت اضافی به همراه 135 کادر پزشکی ارتش آزادی‌بخش مردم، را برای کمک به کارکنان بیمارستان و گسترش خدمات، اعزام می‌کند.


در این میان اعلام هشدارهای اولیه درباره ویروس‌هایی مانند کرونا، فرصتی بهتر برای مهار ویروس خواهد بود.


با این حال، یکی از مشکلات این است که دولت‌ها گاهی اوقات برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. در سال 2002 و 2003 چنین اتفاقی افتاد كه مقامات چینی متهم به پوشاندن اپیدمی سارس شدند و سرانجام باعث مرگ بیش از 740 نفر در سراسر جهان شد.


با شیوع فعلی ویروس کرونا که در ووهان نشأت گرفته و تاکنون جان بیش از 100 نفر را گرفته است، دولت چین شفاف‌تر عمل کرده است.


با پیشرفت فناوری، جهان اکنون ابزارهای اطلاعاتی بهتری نسبت به آنچه 17 سال پیش داشته است، در اختیار دارد. Bluedot یک شرکت استارت‌آپ مستقر در تورنتو، یک بستر نظارت بر سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی را فراهم می‌کند که میلیاردها داده‌ را تجزیه و تحلیل می‌کند. این شرکت که در سال 2014 راه‌اندازی شده است، در تاریخ 31 دسامبر (یعنی 1ماه قبل)، پیش از اعلامیه‌های سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، به مشتریان خود شیوع ویروس کرونا را هشدار داد.


طبق اطلاعات، این شرکت از آنالیز داده‌های بزرگ برای ردیابی و پیش‌بینی شیوع خطرناکترین بیماری‌های عفونی در جهان استفاده می‌کند. علاوه بر این، در آگوست 2019 اعلام کرد با سرمایه‌گذاری کل بودجه خود را به حدود 10 میلیون دلار آمریکا رساند.


Bluedot از روش‌های پردازش زبان طبیعی (natural-language processing) و تکنیک‌های یادگیری ماشینی (machine-learning) استفاده می‌کند تا گزارش‌های خبری جهانی، داده‌های هواپیمایی و گزارش‌های شیوع بیماری حیوانات، را غربال و بررسی کند. اپیدمیولوژیست‌ها به بررسی نتایج خودکار می‌پردازند و اگر همه چیز بررسی شود، این شرکت هشدارهایی را برای مشتریان خود در بخش‌های دولتی و خصوصی ارسال می‌کند.


BlueDot تلاش می‌کند تا اطلاعات را سریع‌تر از شیوع بیماری، ردیابی کرده و انتقال دهد. این شرکت به درستی پیش‌بینی کرده بود ویروس کرونا پس از ظهور اولیه در چین، به بانکوک، سئول، ‌چین‌تایپه و توکیو شیوع پیدا خواهد کرد.


کامران خان، بنیانگذار BlueDot به کانادا پرس گفت: از یک طرف، جهان به سرعت در حال تغییر است، جایی که بیماری‌ها سریعتر ظهور می‌کنند. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد دسترسی فزاینده‌ به داده‌هایی داریم که می‌توانیم از آنها برای ایجاد بینش و جلوگیری از گسترش بیماری‌ها استفاده کنیم.


علاوه بر این، از آنجا که ویروس کرونا برای اولین بار در ماه دسامبر شناسایی شد، دانشمندان چینی و بین‌المللی آن را به شدت مورد مطالعه قرار داده‌اند، منشأ آن را ردیابی کرده و روی یک واکسن برای مبارزه با این بیماری کار می‌کنند.


به گفته CNN، مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چینی (CDC) گفتند که آنها با موفقیت ویروس را در نمونه‌های محیطی گرفته شده از یک غذای دریایی و حیوانات وحشی در ووهان جدا کرده‌اند، که ظاهرا منبع شیوع این بیماری است.


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته