دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا دستگاه FevIR Scan در شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا موثر است؟

دستگاه FevIR Scan هم‌اکنون در بسیاری از فرودگاه‌های جهان به منظور شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در حال استفاده است.
کد خبر : 468566
اسکن 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع و احتمال گسترش ویروس مرگبار کرونا در سراسر جهان سبب شده موجی از ترس و نگرانی در کشورهای مختلف دنیا به راه بیافتد. از همین رو مسئولان بهداشتی و امنیتی در نقاط مختلف دنیا با اتخاذ تصمیم‌های ویژه درصدد هستند تا اولاً از ورود این ویروس به کشور خود جلوگیری و سپس در صورت ابتلا برخی از افراد به آن، بیماری را کنترل و با روش‌های مختلف برای درمان تلاش کنند.


در حال حاضر مأموران امنیتی و بهداشتی در فرودگاه‌ها، پایانه‌های اتوبوس‌رانی، سکوهای قطار و تمامی مبادی ورود و خروج شهرها، وضعیت جسمانی مسافران برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را بررسی می‌کنند. بااینکه ویروس کرونا با سرعتی باورنکردنی در حال گسترش در تعدادی از کشورهای جهان به‌خصوص در شهرهای مختلف چین است ولی دانشمندان هنوز موفق نشدند عامل به وجود آمدن و روش درمان قطعی آن را شناسایی کنند.



یکی از شاخص‌ترین نشانه‌های افراد مبتلابه ویروس کرونا، افزایش غیرعادی درجه حرارت بدن است. لذا مأموران مستقر در محل‌های ورود و خروج مسافران از شهرها و کشورهای مختلف می‌توانند تنها با اندازه‌گیری درجه حرارت بدن، افراد مشکوک به ابتلا را شناسایی و برای بررسی بیشتر به مراکز درمانی منتقل کنند.


دستگاه‌های متفاوتی برای تعیین درجه حرارت بدن در کشورهای مختلف موجود است. ازجمله پرکاربردترین این دستگاه‌ها برای تخمین دقیق درجه تب، دستگاه FevIR Scan است. این سیستم اولین بار توسط محققان انگلیسی طراحی و در این کشور به‌کارگیری شد. قابلیت‌های دستگاه FevIR Scan تنها محدود به محیطی خاص نیست و تقریباً در تمامی اماکن عمومی می‌توان از آن استفاده کرد.


این دستگاه با سرعتی بسیار بالا از حسگرهای حرارتی خود برای تعیین درجه حرارت بدن عابران پیاده که از مقابل دوربین آن عبور کنند، استفاده می‌کند. ساختار بدن انسان به‌گونه‌ای است که حرارت در برخی از نقاط بیشتر از سایر قسمت‌هایی است. به‌عنوان‌مثال همیشه پیشانی انسان گرم‌تر از برخی دیگر از نقاط بدن است. سازندگان FevIR Scan این توانایی را به دستگاه بخشیده‌اند که با دقتی بالا درجه حرارت بدن را از فاصله چند متری تشخیص دهد.



در ایران برای تعیین میزان درجه حرارت بدن مسافرانی که از شهرهای درگیر با ویروس کرونا وارد کشور می‌شوند از دماسنج‌های دستی استفاده می‌شود. این دماسنج‌ها به دو صورت ساده و الکترونیکی در کشور موجود است. اگرچه این دستگاه‌ها از دقت بالایی برخوردار هستند ولی به دلیل محدودیت عملکردی آن نمی‌توان در اماکن بسیار شلوغ از آن‌ها استفاده کرد.


یعنی مأمور مستقر در مکانی مثل فرودگاه الزاماً یکی از این دستگاه‌ها را به دست گرفته و به‌صورت تک‌تک مسافران را بررسی می‌کنند. درصورتی‌که با دستگاه FevIR Scan هیچ مأمور بهداشتی و یا امنیتی مجبور به کنترل مسافران با دستگاه‌های دستی نیست بلکه این دستگاه خود صدها مسافر را در روز بررسی می‌کند. پس می‌توان گفت این دستگاه ابزاری مناسب برای تشخیص ویروس کرونا است.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته