دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1398 - 10:55

از یک ایده ساده تا مدال طلای کرواسی

عروس خانم مخترع گفت: بدون ترس از موانع در کنار همسرم زندگی را ادامه می‌دهم و دنبال موفقیت‌های بزرگ هستم.
کد خبر : 467513
از 1.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از ستاد ازدواج دانشجویی، لیلا شیری، دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه، از عروس خانم‌های نخبه و پرشور و انرژی شرکت‌کننده در مراسم ازدواج دانشجویی است که یک سال از ازدواجش می‌گذرد و اولین بار همراه همسرش به مشهد مقدس مشرف شده است. از دوره کارشناسی که خیلی اتفاقی متوجه استعداد فوق‌العاده‌اش در ابداع و اختراع شده تاکنون، چهار اختراع را به ثبت رسانده و افتخارهای بزرگی را به دست آورده است.


این دانشجوی مخترع با شور و هیجان و لبخند رضایتی که به نظر می‌رسد مرهون ازدواج موفق و دستاوردهای علمی‌اش است، بیان کرد: در دانشگاه که مسئول باشگاه پژوهشگران بودم، با آقای جلالی به عنوان مسئول باشگاه اختراعات آشنا شدم و از من درباره ثبت اختراعی که سه سال روی آن کار می‌کردند، نظر خواستند، من هم تمام فرآیند اختراعشان را حدس زدم که تعجب کرده و گفتند من سه سال است روی این پروژه با بزرگترین اساتید نفت ایران کار می‌کنم، شما چطور در چند لحظه اول تا آخرش را متوجه شدید. بعد هم تست هوش گرفتند و مشخص شد بخشی از حافظه‌ام که مربوط به اختراعات است، خوب کار می‌کند. از من یک ایده برای اختراعشان خواستند که دادم و 9 ماه بعد با یک ثبت اختراع برگشته و آن را به من هدیه دادند. از آن زمان، اختراعاتم را با ایشان ادامه می‌دهم و بعد از این هم قرار است اختراعات را با همسرم که مهندس عمران هستند، به صورت میان رشته‌ای بین شیمی و عمران ادامه دهیم.


لیلا شیری که دارنده جایزه علمی سال شهید داریوش رضایی، مدال طلا از کشور کرواسی و مدال نقره از اسلوونی است، در توضیح اختراعاتش گفت: اولین اختراعم، پوست‌کن و خردکن در حجم بالا بود که در کمتر از سی ثانیه صیفی‌جات را (برای رستوران‌ها و دانشگاه‌ها، سربازخانه‌ها و...) همزمان پوست کنده و به اشکال دلخواه برش می‌زند. اختراع دوم، یک ابرخازن است که با مواد نانو درست شده و بزرگترین ظرفیت خازنی دنیا را دارد. مورد بعدی، جداساز آب و نفت با استفاده از گرافن است و موارد چهارم و پنجم نیز در دست تهیه هستند.



عروس خانم مخترع  در پاسخ به سؤال خبرنگار در مورد مشکلات مسیر به‌ویژه در زمینه ثبت اختراع و حمایت مالی عنوان کرد: با وجود بی مهری‌های فراوان در ناامیدی بسی امید است... .


شیری حسی ناب و زیبا ادامه داد: خوشبختانه تا مجرد بودم خانواده‌ام حمایت خیلی خوبی داشتند و چه مادی چه معنوی، مشوقم بودند. حالا هم همسرم از دل و جان حامی و همراهم هست بنابراین از موانع ترسی ندارم و تا رمق داشته باشم ادامه می‌دهم؛ حتی فرزندانمان را هم مخترع پرورش می‌دهم.


آقاداماد هم که دانشجوی مهندسی عمران است، حرف‌های همسرش را تأیید کرد و گفت: شرط من برای ازدواج، حفظ حجاب همسرم بود و شرط او، ادامه فعالیت‌های علمی‌اش که هر دو پذیرفتیم و مشکلی در این زمینه نداشتیم.


عروس خانم که دانشجوی برتر استان فارس نیز شناخته شده است، با وجود همه مشغله علمی از خانه‌داری و همسرداری چیزی کم نمی گذارد؛ تنها زمانی که همسرم سر کار یا دانشگاه باشد، به کار علمی مشغولم و به هیچ وجه اجازه نمی دهم کار علمی در هر سطحی، به زندگی و همسرداری‌ام ضربه بزند. همسرم نیز با ویژگی‌های کم‌نظیری همچون صبر، گذشت و باخدا بودن، بسیار کمک‌کار من است.


انتهای پیام/4144/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: اختراع مخترع نخبه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته