دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1398 - 11:34

دانشمندان به بتن جان بخشیدند

محققان موفق به ساخت بتن زنده شدند که می‌تواند آینده ساخت‌وساز را متحول کند.
کد خبر : 467049
download.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مایند بادی گرین، دانشمندان در کلرادو بتن زنده‌ای ساختند که می‌تواند کاربرد عظیمی در ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست داشته باشد.


بیشتر سازه‌های اطراف شما از بتن ساخته شده‌اند. بتن یا نسخه‌هایی مشابه به آن از سال 1300 قبل از میلاد مسیح مورد استفاده انسان بوده است. این امر بدین معناست که خرابه‌های به جامانده از سازه‌های ارزشمند رومیان نیز از جنس بتن هستند. فناوری ساخت بتن در قرن گذشته هیچ تغییری نکرده اما حالا دانشمندان موفق به ابداع نوع نوینی از بتن شده‌اند.


بتن دومین ماده پرمصرف در سیاره زمین به شمار می‌رود. ساخت و نحوه استفاده از این ماده مسئول انتشار 6 درصد از کربن دی‌اکسید جهان است. حال دانشمندان با استفاده از باکتری، ماسه و شن و هیدروژل موفق به تولید ماده‌ای شدند که مقاومت ملات مبتنی بر بتن را دارد. باکتری موجود در این ماده باعث سبز بودن این بتن می‌شود. بدین ترتیب این ماده زنده می‌ماند.


نکته جالب توجه اینجاست که این بتن قادر به تولیدمثل است. اگر دانشمندان آجر ساخته‌شده از این بتن را به دو نیم کنند، باکتری‌ها می‌توانند تولیدمثل کرده و دو آجر جداگانه بسازند. گروه تحقیقاتی هشت آجر را به این روش تولید کردند. این امر ظرفیت و پتانسیل مواد نمایی در ساخت و ساز را نشان می‌دهد.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: ساخت‌وساز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته