دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1398 - 00:20
حلقه وصل4/ بخش اول گفتگوی آنا با دانشجویان جهان اسلام؛

ذکرالله ابی توی: انجمن نخبگان، متفکران و اندیشمندان جهان اسلام باید تشکیل شود/ هاشم‌زاده‌: لزوم پرهیز از فعالیت مقطعی در عرصه جهان اسلام

اگر تاکنون اتحادیه دانشجویان مسلمان جهان شکل نگرفته است، به این علت است که مجموعه‌هایی در حوزه بین‌الملل فعالیت داشته‌اند زیاد بوده اما مقطعی فعالیت کرده‌ و فعالیت آنها تداوم نداشته است.
کد خبر : 464984
Saeed Sajjadi 12.JPG

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تشکیل جبهه واحد دانشجویان جهان اسلام به‌عنوان قشر فرهیخته و نخبه کشورهای اسلامی برای حرکت، جهت‌دهی و هدایت افکار عمومی جامعه در راستای تعالی، رشد و پیشرفت کشورهای هدف از یک‌سو و مقابله به سلطه و گردنکشی‌های جبهه استکبار و اختلاف‌افکنی در میان مسلمانان از سوی دیگر خبرگزاری آنا را برآن داشت تا در سلسله مباحثی به واکاوی چگونگی شکل‌گیری «امت واحده» و بررسی نقش دانشجویان، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی در این مسیر بپردازد.


در سومین نشست از این سلسله نشست‌ها به گفتگو با ذکرالله ابی توی دانشجوی نیجریه‌ای دانشگاه مذاهب اسلامی و مهدی هاشم زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب پرداختیم تا با ارائه راهکارهایی نقش دانشجویان را در تشکیل جبهه واحد ضد استکبار بررسی کنیم. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.


آنا: چرا تاکنون اتحادیه دانشجویان جهان اسلام شکل نگرفته است، توضیح بفرمایید.


اِبی توی: به نظر من برای پیشرفت بین دانشجویان جهان اسلام اگر بتوانیم یک کمیسیون مثل پارلمان با فکر اسلامی برای دانشجویان فعال در این عرصه تشکیل دهیم خیلی می‌تواند کمک کند که تا به حال ایجاد نشده است، هر سال مجمع جهانی تقریب مذاهب برگزار می‌شود اما افراد آن ثابت نیستند و پیوستگی وجود ندارد که نشان می‌دهد هنوز جبهه واحد از دانشجویان تشکیل نشده است. ضرورت تشکیل این اتحادیه احساس می شود.


خروجی کنفرانس وحدت اسلامی باید به تشکیل انجمن متشکل از نخبگان، اندیشمندان و عالمان جهان اسلام ختم شود تا این‌ها را به صورت ثابت دور هم جمع کند تا بتوانیم خروجی خوبی داشته باشیم و بعد از آن سازمان‌های دانشجویی را مدیریت کنیم؛ چراکه تعداد زیادی دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند و ظرفیت خوبی دارند که باید سازماندهی شوند.


همچنین برای تشکیل جبهه واحد ضد استکبار توسط دانشجویان ابتدا باید از قبل مثل ساختمان پایه‌های آن شکل بگیرد؛ و کمیته‌هایی تخصصی و مسئله محور با حضور دانشجویان خارجی از اکثر کشورهای جهان اسلام باشند، جمهوری اسلامی به نظر من از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که بتواند بانی این کار باشد.


مصاحبه با فعالان تشکل دانشجویی جهان اسلام


هاشم زاده: نکته این است که اگر تاکنون اتحادیه دانشجویان مسلمان جهان شکل نگرفته است، به این علت است که مجموعه‌هایی در حوزه بین‌الملل فعالیت داشته‌اند زیاد بوده اما مقطعی فعالیت کرده‌ و فعالیت آنها تداوم نداشته است.  همچنین افرادی هم که در این حوزه کار کرده‌اند به نظر من شناختی از مسائل جهان اسلام ندارند چون برای تشکیل این اتحادیه قرار نیست فقط با دانشجویان ایرانی کار کنند، لذا باید شناختی وجود داشته باشد تا به دانشجویان نیز آموزش داده شود که دقیقا چه کاری باید انجام دهند.


کشورهای جهان اسلام از نظر ژئوپلیتیک غنی هستند برای همین استعمار به دنبال استفاده از منابع آن‌ها است. اگر بتوانیم نخبگان، علما و دانشمندان کشورهای مسلمان دور هم جمع شوند و کارهایی در حوزه اقتصادی و فرهنگی انجام دهند می‌توان به پیشرفت‌های دست یافت اگر هم تا به الان این مجموعه تشکیل نشده یا دوستان احساس ضرورت نکرده اند، یا هدفشان در حد برگزاری یک همایش بوده است.


البته اینطور هم نیست که هیچ اتفاقی نیفتاده باشد، مقام معظم رهبری در نشست دانشجویی سال 93 گفتند یکی از راهکارها تشکیل کارگروه‌ها و گروه‌های نهضتی در مسائل بین‌الملل و جهان اسلام است. نمی‌گوییم که این اتفاق رخ داده است اما بعضا برگزاری برخی نشست‌ها حداقل فضا را مهیا کرده و ارتباط گیری خوبی بین دانشجویان جهان اسلام رخ داده است.


همچنین از ظرفیت دانشجویان خارجی که در کشورما در حال تحصیل هستند خیلی می شود استفاده کرد. برخی از دوستان وقتی در این نشست ها شرکت می کنند می گویند خروجی نداشته اند اما می بینیم الان در کمسیون دانشجویی همایش تقریب مذاهب از 27 میلیت دانشجو داریم و همچنین برای اولین بار سال گذشته راهیان نور بین المللی را برگزار کردیم که از 11 کشور از مناطق جنگی ایران بازدید کردند. فلذا این مجموعه اتحادیه دانشجویان جهان اسلام تشکیل شود مثل کارهای دیگر شکلی نیست صرفا با الفاظ بازی می کنیم گاهی مجمع است گاهی اتحادیه و... اما این اتفاق رخ داده است.


اما در مورد راهکار صحبت های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، خود شامل راهکارهای بسیاری است که یکی از آن تشکیل هسته های مقاومت و مسئله محور در بین دانشجویان جهان اسلام است. اگر بتوانیم این هسته ها را تشکیل بدهیم می توانی گام مهمی را برای تشکیل تمدن اسلامی برداریم.


آنا: به نظر شما چطور می‌توان ید واحده را در جهان  اسلام شکل داد و کشورها از فعالیت جزیره‌ای و مقطعی پرهیز کرده و متحد شوند؟


هاشم زاده: برای اینکه ید واحده شکل بگیرد موانعی هست برا اینکه ید واحده شکل بگیرند، یکسری ظرفیت جنبش های دانشجویی هست و مطالبه گری را از مجموعه هایی که باید مطالبه گری کرد، خود در کنار هم قرار گرفتن مجموعه ها دانشجویی در این موضوع می تواند راهکار مناسبی باشد و نکته بعدی اینکه یک زمانی کم کاری مسئولین باشد و خیلی توجیه نشدند که این موضوع اهمیت دارد و رسالت جمهوری اسلامی ایران است و رسالت انقلاب اسلامی است که در این واحد ورود پیدا کند بسترش به نظر من این است که اگر مجموعه ها با هم ورود پیدا کنند و اهمیت این موضوع را جا بیندازند، تاثیرش به تبع بیشتر است.


مصاحبه با فعالان تشکل دانشجویی جهان اسلام


همچنین پروژه نفوذ استکبارهم در این اتفاق هم خیلی مهم است چراکه الآن دولت مردان کشورهای اسلامی باهم همراه نیستند و استکبار هم از همراهی آن ها ترس دارد؛ و متاسفانه جهان اسلام از تعالیم اسلامی خیلی دورمانده است.


اِبی توی: ببینید الآن در نیجریه تعداد شیعیان زیاد است و همچنین برخی از آن ها از مناصبی در حد وزیر برخوردار هستند ولی همچنان هم فعالیت های آن ها مخفی وغیر علنی است بنظرم باید به فعالیت های سیاسی علنی ولی با شیوه ای جدید روی آورد که متناسب با زمان حال جهان اسلام است. مسئله بعدی نیز عدم وحدت کشورهای اسلامی است که اگر روابط خوبی شکل بگیرد اتفاقات مهمی رقم خواهد خورد.


آنا: به نظر شما با توجه به نفوذ استکبار در کشورهای اسلامی و رسانه هایی که در اختیار دارند چه راهکاری وجود دارد که اوضاع تغییر کند؟


هاشم زاده: ببینید الآن چقدر به بحث نارداران جمهوری آذربایجان در رسانه ملی و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های ایران پرداخته می‌شود؟ گاهی از سوی رسانه‌ها هم کوتاهی می‌شود. بله از ظرفیت جنبش دانشجویی در کنار نخبگان هم خیلی می‌شود خوب استفاده کرد، منتهی باید سازمان‌دهی شوند. مسئله بعدی هم همان‌طور که قبلاً گفتم یکی از چالش‌های جهان اسلام دوری از تعالیم قرآنی است، در نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی هم‌محورهای صحبت این است که بدون پیش‌داوری از طریق منابع اصلی مثل قرآن تصمیم بگیرید.


همین بحث برای کشورهای اسلامی هم صدق می‌کند. مثلاً اگر قاعده نفی السبیل را بدانند راهی جز ضدیت با استکبار وجود نخواهد داشت؛ اما متأسفانه جهان اسلام هم از این تعالیم به دور هستند حتی می‌بینیم طرف خادم‌الحرمین است اما اشدا علی الکفار و رحما بینهم را اشتباه فهمیده است که درنهایت باید شاهد وقوع فجایع در یمن باشیم. یا به‌واسطه ایجاد گروه‌های مثل داعش از اسلام چهره دیگری می‌سازند. درنهایت کشورهای اسلامی درگیر مسائل حاشیه می‌شوند و از دغدغه استکبار خارج می‌شوند. این درگیری‌ها که از تفرقه‌افکنی استکبار نشأت گرفته که راهی جز بازگشت به تعالیم اسلام نیست.


اِبی توی: مشکلی که جود دارد، دانشجویان خارجی محصل در ایران بعد از اتمام درسان به کشور خود بازمی‌گردند و ارتباط چندانی با دیگر دانشجویان ندارند درواقع لیدر و رهبری هم وجود ندارد در این عرصه که بشود از ظرفیت این دانشجویان برای به راه انداختن جنبش‌های مردمی در کشور خودشان استفاده کرد. البته جمهوری اسلامی می‌تواند در این امر مؤثر باشد اما فعلاً چندان ورود پیدا نکرده است.


ما الآن در نیجریه با همان محوریت شیخ زکزاکی اما با استراتژیک جدیدی باید از تقیه خارج شویم و به فعالیت‌های سیاسی روی بیاوریم. تا امثال ما در آینده تأثیر بگذارند. چراکه در حکومت نیجریه الآن وهابیان بعد از استعمار خیلی نفوذ کردند و چیزی که باعث نفاق شده است بحث‌های بین شیعیان و اهل سنت نیجریه نیست بلکه نفوذ وهابیت در بین سران حکومت نیجریه است که تفرقه‌افکنی می‌کند.


*گفتگو از علیرضا غفاری


انتهای پیام/ 4133


انتهای پیام/

برچسب ها: علیرضا غفاری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته