مزایای داشتن وبسایت برای کسبوکارهای موفق / مشتریان را برای خود نگهدارید
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یک وبسایت فقط یک مرجع بازاریابی برای کسبوکارها نیست بلکه یک ابزار تجاری نیز محسوب میشود. بهعبارتدیگر ، یک وبسایت علاوه بر انجام امورات بازاریابی میتواند کسبوکار شما را رونق داده و مشتریان شما را افزایش دهد.
حتی کوچکترین مشاغل میتوانند از قدرت اینترنت برای کارآمدتر نشان دادن کسبوکار خود و ایجاد درآمد بیشتر استفاده کنند. درواقع با استفاده از وبسایت در معرفی نوع شغل یا فعالیت خود میتوانید بیشتر دیده شوید و از این معرفی مجازی و میزان افزایش فروش خود متعجب شوید .
مواردی مانند فروش جدید منجر به افزایش متوسط رضایت مصرفکننده ، کاهش تماسهای پشتیبانی و مشتریان بیشتر میشود که با ارزیابی و نظرسنجیهای میزان کامل همه اهداف قابلاندازهگیری است . این موضوع به معنای پیشرفت کار برای شرکت و یا کسبوکار شما است. سؤال اینجاست که از وبسایت خود برای چه استفاده میکنید؟
نقش وبسایت و جامعه مخاطبان و هدف آن را مشخص کنید
اگر در مورد داشتن وبسایت زیاد فکر میکنید و دچار تردید در انتخاب نوع خدمات ارائهشده در آن میاندیشید باید این موضوع را بدانید که وبسایت شما حداقل دریکی از چهار زمینه زیر میتواند برای شما سودآور باشد :
موضوع | هدف |
دیده شدن و افزایش مشتری | بازاریابی |
معاملات / سفارشها را تسهیل کنید | فروش و تدارکات بیشتر |
پشتیبانی و ارائه مشاوره | میز فروش ، بازاریابی و مشاوره |
هزینهها را کاهش دهید | منابع انسانی ، تولید ، حسابداری و روابط عمومی |
با شناسایی و درک اهداف وبسایت و شناسایی مخاطبان هدف خود ، برنامهریزی موارد زیر آسانتر میشود:
- چگونه میخواهید مخاطبان خود را به دست آورید؛
- آنچه میخواهید به آنها ارائه بدهید؛
- و چگونه میخواهید آنها را نگهدارید.
افراد زیادی هستند که پس از طراحی سایت به سراغ بازدیدها فیک و یا ترافیک سئو (SEO) میروند که معمولاً علیرغم هزینههای بالا و به دلیل نداشتن دانش کافی با شکست در فضای بازاریابی دیجیتال مواجه میشوند . پیش از رجوع به این امکانات باید به این موضوعات فکر کنید:
آیا ترجیح میدهید 1000 نفر از سایت شما بازدید کنند و کاری انجام ندهند و یا 100 نفر از سایت شما بازدید کرده و اقدامی انجام دهند؟ آیا یک PageRank خوب به معنای سودآوری واقعی شرکت شما است؟ این اعداد انتزاعی و نسبی بهخودیخود تفاوت ایجاد نمیکند و نباید هدف نهایی هر وبسایت باشد.
بهدرستی دیده شوید
وقتی وبسایت شما طراحی میشود فوراً در دسترس جهانیان قرار میگیرد. نام تجاری ، محصولات و اطلاعات تماس شما در دسترس همه است. چگونه میخواهید آنها را ببینند؟
قبل از تصمیمگیری در مورداستفاده از مارک تجاری و ایجاد بخشهای ارتباطی و حتی طراحی سایت باید به برخی نکات مهم در حوزه طراحی و گرافیک توجه کنید. پس از طراحی وبسایت و دیده شدن توسط مخاطبان ، نیاز است آنها به شما اعتماد کنند و از خدمات شما بهرهمند شوند، بنابراین ، باید به این موارد فکر کنید: آیا شرکت و محصول خود را در بهترین شکل ممکن نشان میدهید؟ آیا شما به کاربر نهایی دلیلی میدهید تا علیرغم ارتباط با رقبای دیگر ، با شما ارتباط برقرار کنند؟
در دسترس باشید
بخش اعظمی از ترافیک وبسایت شما با اشتراکگذاری رسانهها شامل عکس و فیلم و باز شدن دامنه سایت شما (جایی كه كاربرها مستقیماً آدرس وبسایت را وارد میکنند) هدایت میشود. این جنبه بسیار حائز اهمیت است ، باوجود هزاران کاربر که از موتورهای جستجوگر برای یافتن ارائهدهندگان محصولات و خدمات استفاده کنند ، وبسایت شما ازلحاظ ساختار و محتوا برای نمایهسازی موتورهای جستجو، بهینهسازی (seo) شده باشد.
محتوای معتبر و آموزنده انتشار دهید
داشتن وبسایت خوب فقط منوط به طراحی مناسب نیست . محتوای صحیح و قوی میتواند به جلب نظر مخاطبان کمک بسیار زیادی کند . بنابراین باید بررسی کنید محتوای قرار دادهشده روی وبسایت مناسب خواسته مخاطبان هست یا خیر؟ آیا بهطور فعال از وبسایت خود برای ایجاد اعتماد استفاده میکنید؟ چند مرتبه آن را بهروز میکنید و چگونه مخاطبان را به ایجاد ارتباط با شما ترغیب میکنید؟ آیا برای معرفی بیشتر از شبکههای مجازی استفاده میکنید؟
حقیقت ساده این است که مخاطبان به برند و نام تجاری شما بهراحتی اعتماد میکنند اگر:
- وبسایت شما سازگار و حرفهای باشد؛
- آنها بیشتر در مورد شما و کسبوکارتان بدانند؛
- آنها درباره محصولات و خدمات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.
وبسایت کاربردی و حرفهای داشته باشید
واقعیت ساده این است که شما در حال ایجاد یک وبسایت برای شرکت یا خودتان نیستید. شما در حال ساختن آن برای مشتری و راحتی آنها هستید.
تجارت الکترونیک
در تجربهها ، بسیار نادر است که موفقیت مورد انتظار یک فروشگاه اینترنتی تحقق یابد. آنچه در یک نقطه از کشور روی میدهد ممکن است در نقطه دیگری مؤثر نباشد. چالشهایی که در نقاط مختلف با آن روبرو هستیم مربوط به موارد زیر است:
- زیرساختها و ظرفیتهای بستر ارتباطی؛
- اندازه بازار ، عادات مخاطبان و شایستگیها؛
- قابلیت اطمینان به فروشگاههای اینترنتی؛
- قوانین بانکی
چالشهای فوق ، حفظ یا راهاندازی یک تجارت موفق الکترونیکی را بسیار دشوار میکند. اغلب اوقات زیرساختهای لازم ، ساختوسازها ، اندازه بازار هدف و بودجه (توسعه و بازاریابی) موردنیاز، منطقی در نظر گرفته نمیشوند.
بازار هدف را شناسایی کنید
هنگام شناسایی بازار هدف و اندازه آن ، باید دقت کرد در استانهایی همچون تهران ، قزوین و همچنین استانهای مجاور پایتخت تقریباً همه افراد به اینترنت دسترسی دارند . این موضوع باید در نظر گرفته شود که اگر قراراست یک تجارت موفق الکترونیکی داشته باشیم ، بازار هدف خود را بهدرستی مورد ارزیابی قرار دهیم.
یک مثال
بیایید بگوییم شما در حال فروش چمنزن هستید و در یک استان جنوبی قراردادید . بعید است در این بازار و در این منطقه که هوایی نامناسب برای رویش چمن دارد فعالیت کنید و بتوانید مخاطبان و مشتریان زیادی پیدا کنید . درحالیکه فروش این محصول در استانهای شمالی بهمراتب بیشتر است .
پشتیبانی
برای ارتباط با مشتریهای آینده خود باید از وبسایت شما بهعنوان دروازهای استفاده شود. CRM بستری است که شما میتوانید بهصورت دائم با مشتریان و مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید . اگر این کار بهدرستی انجام شود ، شمارا بهعنوان بخش فروش و پشتیبانی پس از فروش در رتبههای بالا قرار میدهد که این امر بهتنهایی میتواند در افزایش مشتریان شما مؤثر باشد. محتوای صحیح و سیستمهای آنلاین میتوانند در پشتیبانی و مشاوره به مخاطبان شما بسیار مفید باشد.
بهینهسازی کسبوکار
بهغیراز فروش آشکار - فروش کالا یا جذب مخاطب ، یک وبسایت میتواند با تکمیل و در برخی موارد جایگزینی سیستمهای موجود ، خط اصلی کسبوکار شمارا بهبود ببخشد:
- فرایندهای ابتکاری آنلاین میتوانند فرایندهای کلیدی کسبوکار را انجام دهند و از این طریق صرفهجویی در هزینههای عملیاتی انجام دهند.
- اظهارات آنلاین ، استخدام و دورکاری فقط برخی از فرصتهایی است که یک وبسایت برای شما ارائه دارد.
- ارتقاء محصولات و خدمات ، ارسال کاتالوگ ، بروشور یا قرار دادن تبلیغات چاپی با استفاده از تکنیکهای روانشناسی و گرافیکی ازجمله قابلیتهای دیگر وبسایت است که شما میتوانید از آنها بهرهمند شوید.
یادداشت/ میثم شفیعی
انتهای پیام/
انتهای پیام/