دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کدام کشورها طلایه‌دار آموزش هوش مصنوعی هستند؟

جهان امروز شاهد فقدان استعدادهای برتر هوش مصنوعی در مناطق مختلف است و تنها چند کشور به طور تخصصی به این حوزه ورود کرده‌اند. در این گزارش به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.
کد خبر : 452129
61444371.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تکنولوژی روزبه‌روز مرزهای جدیدی را لمس می‌کند، اختراعات و نوآوری‌ها بی‌پایان هستند، فقط همه آنچه مورد نیاز می‌باشد، این است که استعداد‌های کارآمد و افراد تحصیل‌کرده در حوزه هوش مصنوعی، پتانسیل‌های خود را به‌کار بگیرند. با این حال، تعدادی از کشورها، با درک پتانسیل رشد و دامنه هوش مصنوعی، برنامه آموزشی حرفه‌ای را برای افزایش مهارت‌ها و استعدادها در صنایع خود گنجانده‌اند.



برای درک سواد متخصصان در هوش مصنوعی، نظرسنجی و بررسی JF Gagne (کارآفرین برتر) تحت عنوان «گزارش جهانی استعدادهای درخشان 2019» در 21 نشریه کنفرانس علمی برتر در زمینه هوش مصنوعی به انتشار رسیده که به تحلیل پروفایل نویسندگان می‌پردازد.


در مرحله دوم، این گزارش نتایج چندین جستجوی هدفمند در LinkedIn را آنالیز کرد، که نشان می‌دهد چند نفر خود را دارای دکتری و مهارت‌های لازم (در مناطق مختلف جهان) معرفی کرده‌اند.


براساس این گزارش، کشورهایی که بیشترین تعداد محققان با فاکتور تأثیرگذاری بالا را دارند، ایالات متحده، چین، انگلیس، استرالیا و کانادا هستند.


در ادامه نکات برجسته کلیدی (منطقی) از گزارش آورده شده است:


بیش از 44‌درصد فارغ‌التحصیلان در ایالات‌متحده مدرک دکتری کسب کرده‌اند، در‌حالی‌که این آمار در چین تقریبا 11 درصد است.


 انگلیس با 6 درصد فارغ‌التحصیلی دکتری در رتبه سوم است و آلمان تنها 5 درصد دارد.


همچنین نرخ فارغ‌التحصیلان دکتری  در کانادا، فرانسه و ژاپن، 4 درصد است.


ایالات متحده، چین، انگلستان، استرالیا و کانادا در کارهای تحقیقاتی با تأثیر بالا، نقش بازیگران اصلی را ایفا می‌کنند.



این گزارش همچنین نشان داد که ایالات متحده، چین، انگلستان، استرالیا و کانادا جزو 5 کشور برتر هستند که محققانِ آنها دارای بیشترین استناد در مقالات برتر کنفرانس‌های دانشگاهی هستند و میزان دانش‌عمیق آنها به قدری است تا بتوانند به فعالیت‌های چشم‌گیر در این زمینه ادامه دهند.


با این حال، وقتی صحبت از تأثیر بالا در زمینه هوش‌مصنوعی در میان باشد، این لیست تغییر می‌کند. استرالیا با انتشار 18درصد مقالات با تأثیرگذاری بالا، در صدر جدول قرار دارد و پس از آن ایالات متحده، انگلیس و چین (هر كدام 13 درصد)، سوئیس (11 درصد)، سنگاپور (9 درصد)، سوئد و اسپانیا (هر کدام 8 درصد) و رژیم صهیونیستی، کانادا و ایتالیا ( هرکدام 7 درصد)، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. چنین ارقامی نشان می‌دهد که این کشورها در پرورش استعداد‌های برتر، بسیار خوب عمل می‌کنند.


همچنین در این گزارش مشخص شد تحقیقات با تأثیر بالا که از دانشگاه‌ها به دست می‌آید، بیشترین میزان در چین (90 درصد) و پس از آن ایتالیا (86 درصد)، ایالات‌متحده (84 درصد)، آلمان (83 درصد) و تایوان (81 درصد) است. فرانسه کشوری بود که بیشترین درصد تحقیق تأثیرگذار از صنعت (30 درصد) را داشت و پس از آن کشورهای هند و رژیم صهیونیستی (هر کدام 29 درصد)، اسپانیا (28 درصد) و انگلیس (27 درصد) بودند.


این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که تعداد نویسندگان و مقالات علمی تأثیرگذار منتشر شده در زمینه هوش مصنوعی و همچنین مقالات غیرتخصصی در این زمینه، به‌ویژه در سال گذشته افزایش یافته است. با توجه به گسترش جغرافیایی استعدادها، ایالات‌متحده تقریباً در هر معیار رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. طبق این گزارش، کشورهایی که روی پرورش این تخصص تمرکز می‌کنند، به رشد استعداد هوش مصنوعی در سراسر جهان برای پیشبرد این زمینه کمک می‌کنند.


انتهای پیام/4112/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب