دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تجلی وحدت علمی5/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه مطرح کرد؛

رشد عقلانیت از راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در مبانی، ارزش‌ها و کارکردهاست.
کد خبر : 451807
637125452743243361.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهید مفتح، گفت: مقصود از وحدت بین حوزه و دانشگاه، وحدت در مبانی، ارزش‌ها و کارکردهاست.


وی با بیان اینکه مقصود از وحدت در مبانی، ارزش‌ها و کارکردها همان چیزی است که علم ما را از علم مدرن جدا می‌کند، گفت: تفاوت علم اسلامی با علم مدرن در مبانی است و این بسیار حائز اهمیت است.


دکتر خسروپناه با بیان اینکه یکی از مبانی عقلانیت، تفکر است، گفت: براین اساس عقلانیت در اسلام، تفکرمحور است نه حافظه‌محور. این در حالی است که متأسفانه سیستم آموزشی ما حافظه‌محور است که بسیار زیان‌آور است.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مؤلفه‌های عقل، اظهار داشت: عقلانیت، علم نافع و حسن رفتار از مؤلفه‌های عقل است و نتیجه این سه مؤلفه به حکمت تبدیل می‌شود. لذا حکیم کسی است که اهل تفکر و به دنبال علم نافع و ساختن خویش است. درواقع این مبانی را باید حوزه و دانشگاه با هم بپذیرند.


وی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه رشد عقلانیت از منظر اسلام در حوزه و دانشگاه است، گفت: در این زمینه وحدت در مبانی، ارزش‌ها، باید و نبایدها و کارکرد بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه شود. چراکه اگر مبانی در مسائل کاربست پیدا کند و مسائل با مبانی پیوند برقرار کند، وحدت اتفاق می‌افتد.


دکتر خسروپناه خاطرنشان کرد: یکی از مسئولیت‌های نهاد رهبری مقام معظم رهبری در دانشگاه این است که ساختاری برای پیوند مبانی با مسائل طراحی کنند تا وحدت حوزه و دانشگاه تحقق یابد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: برگزاری دوره‌های توانمندسازی اساتید و برگزاری جلسات بحث و بررسی مسائل وحدت حوزه و دانشگاه راهکارهای خوبی برای تبیین اهمیت و تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است.


انتهای پیام/4112/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب