دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1398 - 16:31

خستگی مستمر نشانه جدی بیماری است/خواب‌آلودگی، فرسودگی و خستگی تفاوت دارند!

بسیاری از افراد کمبود خواب را با کم‌خوابی و خستگی را با خواب‌آلودگی اشتباه می‌گیرند. این در حالی است که کمبود خواب می‌تواند نشانه بیماری جدی‌ای باشد.
کد خبر : 450844
work-fatigue-tired-becomes-fatigue.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از ساینس آلرت، احساس خستگی و خسته بودن تجربه‌ای است که تمام انسان‌های مدرن به طور مرتب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال بسیاری از پزشکان وقتی بیماری از خستگی شکایت می‌کند، آن را نادیده می‌گیرند؛ چراکه ارزیابی این نشانه در پزشکی می‌تواند دشوار باشد.


نتایج نظرسنجی‌های مؤسسه ملی خواب آمریکا حاکی از آن است که 45 درصد از افراد بالغ خواب کافی ندارند یا از بی‌خوابی رنج می‌برند. 20 درصد از افراد نیز به طور مرتب احساس خواب‌آلودگی شدید می‌کنند. براساس نظرسنجی شورای امنیت ملی آمریکا در سال 2017، 76 درصد از افراد در هنگام کار کردن احساس خستگی می‌کنند.  توصیه می‌شود که افراد بالغ هفت ساعت در شبانه‌روز بخوابند؛ البته به نظر بسیاری از متخصصان هفت ساعت خواب برای برخی از افراد کافی نیست.


بنابراین اگر پنج یا 6 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابید و احساس خستگی می‌کنید، نیازی به نگرانی نیست چراکه تنها دلیل آن کم‌خوابی است. کمبود خواب یک مشکل جدی است که می‌تواند باعث تصادفات رانندگی شود و حتی خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی عروقی و افسردگی را افزایش دهد.


با وجود اینکه خستگی در بیشتر مواقع موقتی و درمان‌شدنی است و نباید باعث نگرانی شود؛ اما متخصصان بر این باورند خستگی‌ای که به صورت ناگهانی بدتر می‌شود یا مانع از انجام کارهای روزمره در فرد می‌شود، خبر از وجود مشکلی جدی یا اختلال در خواب می‌دهد.


به گفته مایکل گراندنر، سرپرست پروژه تحقیقاتی خواب و سلامت از دانشگاه آریزونا، خواب نقش بسیاری مهمی در نحوه عملکرد بدن انسان ایفا می‌کند و نسبت به هر اتفاقی که در بدن می‌افتد، واکنش نشان می‌دهد. بنابراین وقتی برنامه خواب فرد یا کیفیت آن تغییر می‌کند، بدن نیز متحول می‌شود.







بسیاری از مردم کلمات خواب‌آلودگی، فرسودگی و خستگی را به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌کنند؛ اما از نظر پزشکی این سه تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. درک این تفاوت‌ها گامی مؤثر برای پزشکان در تشخیص بیماری‌ها به شمار می‌رود. بی‌خوابی نیاز مبرم فرد به خواب است، در این حالت بیدار ماندن برای فرد حتی در زمان رانندگی، کار یا تماشای فیلم و حتی بعد از مصرف کافئین دشوار است.


فرسودگی احساسی عمیق از ناتوانی فیزیکی یا روانی است که مانع از انجام کارهایی می‌شود که فرد می‌خواهد انجام دهد. خستگی چیزی مابین فرسودگی و خواب‌آلودگی است، در این حالت تمایل به استراحت کردن در فرد به شدت فرسودگی و به دشواری خواب‌آلودگی نیست. بیشتر افراد در هنگام خستگی همچنان می‌توانند، مفید واقع شوند.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته