دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1394 - 09:22

پرینت سه‌بعدی، اسلحه‌ساز شد + ویدئو

مرد جوانی در آمریکا موفق شد با استفاده از قطعاتی که با پرینتر سه‌بعدی پرینت گرفته بود، یک اسلحه ریلی بسازد که کار هم می‌کند و قدرت نسبتا مناسبی دارد.
کد خبر : 44988

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، این مرد جوان در شبکه یوتیوب نامش را «Xtamared» گذاشته و کسی هنوز نام اصلی این مبتکر را فاش نکرده است. او مرد جوانی است که عکسش این ‌روزها با اسلحه ریلی بسیار بزرگی که ساخته، در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها می‌چرخد.


سلاح‌های ریلی انواع مختلفی دارند که نمونه‌های اولیه و ضعیف آن همان تفنگ‌بادی‌های بازی‌های کودکانه است. اسلحه‌ای که این مرد جوان ساخته، یک تفنگ ریلی پلاسمایی است که اغلب قطعات آن را با استفاده از پرینتر سه‌بعدی چاپ کرده و سپس با استفاده از وسایل جانبی، آن ‌را تکمیل کرده است.


اگرچه این تفنگ غول‌پیکر که قابلیت شلیک با دست را دارد نمی‌تواند مانند یک تفنگ جنگی آسیب جدی وارد کند و کارآیی داشته باشد اما با یک تفنگ اسباب‌بازی پلاستیکی هم قابل مقایسه نیست.


تفنگ ریلی تازه، می‌تواند گلوله‌های آلومینیومی و گرافیتی را با سرعت 250 متر بر ثانیه (900 کیلومتر در ساعت) به بیرون پرتاب کند و انباره پلاسمایی آن که در حالت پر نزدیک به 9 کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند نیرویی معادل 1800 کیلوژول را برای هر شلیک فراهم کند.


شمایی از اسلحه ریلی چاپ شده توسط پرینتر سه‌بعدی


مخترع با استفاده از الکترودهای موازی در این تفنگ، گلوله زره‌دار را به بیرون پرتاب می‌کند و با افزودن یک مانیتور آردونیو اونو R3 امکان کنترل پارامترهایی مانند سطح شارژ، دما و دیگر مشخصه‌های پلاسما را برای کاربر فراهم کرده است.


وقتی این مانیتور گزارش «پلاسما آسیب دیده است» را نشان می‌دهد، مخزن پلاسمایی تفنگ باید تعویض شود.


با وجودی ‌که طراحی این تفنگ به اندازه کافی کار دشوار و پیچیده‌ای بوده است، این مبتکر برای ارائه کار خود یک طرح سه‌بعدی CAD هم آماده کرده است که احتمالا بیش از همه مورد توجه DARPA یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی قرار خواهد گرفت.


این تفنگ قابلیت کشندگی ندارد و همانطور که در ویدئوی آزمایش آن نیز دیده می‌شود، گلوله آلومینیومی می‌تواند نهایتا نیم اینچ (5/1 سانتی‌متر) در فیبر فرورفتگی ایجاد کند و گلوله گرافیتی نیز به گفته سازنده، احتمالا قبل از رسیدن به هدف بخار می‌شود اما همین‌ اندازه کارکرد برای یک تفنگ پرینت گرفته شده نیز گامی مهم و تا حدودی نگران کننده برای آینده پرینترهای سه‌بعدی است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته