دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1398 - 13:01
گام دوم انقلابی دیگر2/ در نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شد؛

تدریس رشته حقوق در دانشگاه‌های غیرتخصصی/ لزوم افزایش ارتباط قوه قضائیه و دانشکده‌های حقوق

دومین نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به بررسی مفهوم عدالت پرداخت که در این نشست به مباحثی هم‌چون تدریس رشته حقوق در دانشگاه‌های غیرتخصصی و لزوم افزایش ارتباط قوه‌قضائیه و دانشکده‌های حقوق مطرح شد.
کد خبر : 449378
57839218.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دومین نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی صبح امروز با مشارکت اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به‌همت دفتر نهاد نمایندگی رهبری این دانشگاه‌ در سالن همایش‌های مرکز مطالعات عالی بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.


در ادامه این نشست محمد علی انصاری‌پور عنوان کرد: دانشکده حقوق می‌تواند کمک به سزایی به قضات بکند. برخی قضات با مبانی کار خود آشنا نیستند و اساتید حقوق می‌توانند وضعیت موجود دستگاه قضایی را بهبود بخشند. اکنون نیز برخی دوره‌های آموزشی برای قضات توسط دانشگاهیان برگزار می‌شود.


وی با تأکید به کرامت جایگاه اساتید، افزود: ضمن اینکه به نظرات اساتید باید جامعه عمل پوشاند و جایگاه آنان حفظ شود، دانشگاه نباید منزوی باشد و منتظر بماند که دست دستگاه‌های اجرایی به سوی دانشگاه دراز شود؛ بلکه دانشگاهیان خود باید پا به میدان بگذارند‌.


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رشته حقوق یک رشته پرطرفدار است، عنوان کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های غیرانتفاعی از روی سودجویی به این رشته روی می‌آورند؛ از همین رو نیاز است  جلوی این مراکز گرفته شود. برخی از دانشگاه‌ها حدنصاب اعضای هیئت علمی این رشته را نیز ندارند اما در این رشته دانشجو می‌گیرند!


وی ادامه داد: بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق بی‌سواد هستند. برقراری ارتباط منسجم جامعه دانشگاهی حقوق و قوه قضایی بسیار مهم است.


یکی دیگر از اساتید حاضر در این جلسه با اشاره استقلال فوق قضائیه مطرح کرد: اداره قوه با دولت است و منظور از استقلال آن، استقلال قاضی است.


در ادامه این نشست محمدجواد رضایی زاده عضو گروه حقوق دانشگاه تهران بیان کرد: بسیاری از قضات مهارت کافی را ندارند و با برخی موارد همانند مالیات آشنایی ندارند و نیازمند کارشناسان این حوزه هستند.


شناسایی مفهوم عدالت


هم‌چنین فرهاد ایران پور در ادامه این نشست با بیان اینکه آیا تفسیر مساوی از مفهوم عدالت وجود دارد، اذعان کرد: تعریف‌های متعددی از مفهوم عدالت وجود دارد‌. به طور مثال در خصوص منابع طبیعی مفهوم عدالت به معنای بهره‌وری مناسب است.


وی افزود: باید عدالت مفهوم شناسی شود. مفهوم شناسان عدالت نیز باید مشخص باشد؛ پس از مفهوم شناسی این سؤال مطرح است که عدالت را برای چه می‌خواهیم؟


ایران‌پور با بیان اینکه قوه قضاییه نیازمند آموزش و ارتباط با دانشگاه‌های حقوق است، تصریح کرد: باید مشکل شناسی شود و بخشی از این مشکلات باید توسط دانشگاهیان برطرف شود.


در ادامه این نشست نسرین طباطبایی مانع بزرگ عدم اجرای عدالت در کشور را نفوذ دیدگاه‌های سیاسی بوده دانست.


حجت الاسلام کریم خطیبی مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه تهران در این جلسه گفت: با کمک اساتید دانشگاه‌ها می‌توان فضای جامعه و دانشکده از نظر علمی و تخصصی ارتقا بخشید و استمرار این جلسات منجر به اثرگذاری بیشتر دانشگاهیان بر  کشور می‌شود. این نشست با هدف گفتمان سازی با حوزه تخصصی اساتید برگزار شده که جلسه نخست این نشست دو ماه گذشته برگزار شده است.


وی استقبال اساتید از این سلسله نشست را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: دانشگاهیان نیز خواستار برگزاری این نوع نشست‌ها هستند.


دومین نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به منظور گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که سال گذشته به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران توسط مقام معظم رهبری صادر شد. جهت استفاده علمی و کاربردی از بیانات معظم له و جامه عمل پوشاندن به راهنمایی ایشان برگزار شده است و فرازهای از این بیانیه که مرتبط با رشته‌های حقوق و علوم سیاسی است، مورد بحث  و بررسی قرار گرفت.


انتهای پیام/ 4084


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته