دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس سازمان توسعه تجارت: باید در 5 سال آینده به WTO بپیوندیم

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به ضرورت تغییر قوانین و مقررات تجاری برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، گفت:‌ باید شرایط تجاری کشور به ثبات نسبی دست یابد.
کد خبر : 44932

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ ولی الله افخمی راد در مراسم روز ملی صادرات با بیان اینکه برای پیوستن به WTO نیازمند اصلاح تعرفه‌های گمرکی برای جلوگیری از قاچاق هستیم، عنوان کرد:‌ کشور چین در فرایند پیوستن به این سازمان 2300 مصوبه قانونی خود را مورد بازبینی قرار داد.


وی با تاکید بر این که باید به بخش تولید برای پیوستن به بازارهای جهانی توجه بیشتری داشته باشیم، اظهار کرد: مشکلات ما ساختاری است و با مسکن‌های مقطعی رفع نمی‌شود. تجربه کشورهای پیشرفته جهانی هم نشان می‌دهد که این مشکلات ساختاری با تغییرات اقتصاد داخلی حل و فصل نمی‌شود.


افخمی راد افزود:‌ باید از ظرفیت‌های پساتحریم حداکثر استفاده را ببریم و در این راستا دیپلماسی اقتصادی و الحاق به WTO باید در رأس برنامه‌های تجاری باشد. باید بدانیم که برجام تنها موانع اقتصادی را از میان می‌برد و ما باید از این فضا به نحو احسن استفاده کنیم.


رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن ابراز تأسف از شرایط صنعتی موجود در کشور گفت:‌ در سالهای گذشته صنعتی زدایی در کشور شکل گرفته و رشد بخش صنعت از 18 درصد در سالهای 77 تا 85 به 9 درصد در سال 93 کاهش یافته است. همچنین ترکیب صادرات ما در این سالها نامطلوب بوده و ارزش افزوده آن کم شده است.


افخمی راد با اشاره به اینکه 28 درصد صادرات ما محصولات پتروشیمی است، تصریح کرد:‌ متأسفانه با اینکه بیشترین صادرات ما مربوط به این حوزه است، اما قادر به تکمیل صنایع پایین دستی آن نبوده‌ایم.


وی افزود: امروزه WTO با 161 کشور عضو که در سال جاری به 163 کشور می‌رسد، 98 درصد تجارت جهانی را در اختیار دارد.


اگر پیوستن به WTO را در 5 سال آینده جزو اولویت‌های خود قرار ندهیم، بدون شک با چالش‌های زیادی مواجه خواهیم شد

رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: اگر پیوستن به WTO را در 5 سال آینده جزو اولویت‌های خود قرار ندهیم، بدون شک با چالش‌های زیادی مواجه خواهیم شد، زیرا صادرات ما محدود به یک‌سری محصولات خاص و چند کشور محدود است.


وی با اشاره به پیوستن افغانستان و پاکستان در چند ماه آینده به WTO گفت:‌ ترکیه جزو مؤسسان این سازمان بوده و عراق و آذربایجان نیز در میانه راه هستند، ولی ما که 10 سال است به عنوان عضو ناظر پذیرفته شدیم هنوز در اول راه هستیم.


افخمی راد در پاسخ به نگرانی برخی تجار از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت:‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت به این نگرانی‌های احتمالی پاسخ داده‌اند و ابزارهای حمایتی متعددی در این زمینه وجود دارند. هیچ کشوری پس از پیوستن به این سازمان تعرفه‌های خود را لغو نکرده و برای خروج از این سازمان نیز شرایط ساده‌ای وجود دارد.


وی در خصوص اهمیت صادرات دانش بنیان گفت:‌ ارزش صادرات این کالاها در سال 2003 چیزی حدود یک هزار و 200 میلیارد دلار بود که در سال 2012 به 2 هزار 400میلیارد دلار افزایش یافت.


افخمی راد با اشاره به اینکه راهبرد اقتصاد جهانی، توسعه با فناوری بالا بوده و هست، عنوان کرد:‌ اولین گروه از این محصولات کالاهای الکترونیکی هستند که 40 درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند، اما ایران بر خلاف سایر کشورهای جهان، از تنوع لازم در این بخش برخوردار نیست و بخش اعظم محصولات ما شیمیایی، ماشین‌های غیر الکترونیکی و داروهای شیمیایی با سطح فناوری متوسط و پایین است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته