دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آذر 1398 - 10:44
ستاری:

در اکوسیستم علم و فناوری نقش آموزش برعهده شتاب دهنده‌ها است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین رونمایی و پذیره‌نویسی فراصندوق ستارگان گفت: در اکوسیستم علم و فناوری نقش آموزش برعهده شتاب دهنده‌ها است.
کد خبر : 447671
_MID0073.jpg

به گزارش خبرنگار علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سورنا ستاری در آیین رونمایی و پذیره‌نویسی فراصندوق ستارگان که صبح امروز در باغ لارک برگزار شد، گفت: تاکنون چند صندوق جسورانه در سازمان بورس ثبت شده اما روند آن بسیار کند است. پول نفت باعث شده که تاریخ تجارت، تاریخ نوآوری و تاریخ فناوری کشور را فراموش کنیم. پیش فرض دولت این است که مشکل اشتغال‌زایی با پول حل می‌شود. مشکل تنها پول نیست.


وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز چند سال قبل نیز چنین کاری کرد و به مخترعان وام می‌داد تا ایده خود را به محصول برسانند اما این طرح با مشکل مواجه شد. برای موفقیت باید نیاز بازار را درک کرد.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در بازار نحوه کار اینگونه نیست، در بازار آدم تربیت می‌شود. اخلاق، نحوه معامله کردن و اصالت را آموزش می‌دهند. انسان تربیت می‌کنند. در اکوسیستم علم و فناوری نقش آموزش برعهده شتاب دهنده‌ها است.


ستاری مطرح کرد: جوانان امروزی نمی‌دانند که چگونه ایده را به محصول تبدیل کنند. باوجود اینکه سرمایه‌گذاری کلانی در آموزش و پژوهش هزینه شده اما نتیجه‌ مناسبی از آن گرفته نشده چراکه باقی اکوسیستم در کنار بخش آموزش و پژوهش قرار نگرفته است. دانشگاه‌ها نمی‌توانند نیروی انسانی مورد نیاز زیست بوم علم و فناوری را تامین کنند.


وی ادامه داد: دانشگاه‌ها را با پول نفت ساخته‌اند، برای رفع این مشکل باید استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان وارد میدان عمل شوند. در حال ایجاد فضای نوآوری در شهرها هستیم. استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فضاهای نوآوری می‌توانند نیروی انسانی مورد نیاز برای زیست بوم علم و فناوری تربیت کنند. در حال حاضر ۵ هزار متر مربع فضای نوآوری در کشور داریم.


معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با مشکل مواجه هستیم. پژوهشی که دولت در آن سرمایه گذاری کند منجر به تولید محصول نمی‌شود. محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیست بوم علم و فناوری است.


ستاری گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اکوسیستم علم و فناوری نیاز به فرهنگ‌سازی است. امروز جوانان نخبه را از دانشگاه‌ها به خارج کشور جذب می‌کنند و فردا استارتاپ‌های ما را به سرقت می‌برند. بنابراین باید زنجیره تامین مالی را هر چه زودتر در کشور راه‌اندازی کنیم و منابع مالی را در اختیار جوانان قرار دهیم.


وی افزود: باید ماهیت جدیدی به ثبت استارتاپ و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بدهیم. استارتاپ‌ها تامین کننده نیروی انسانی در زیست بوم علم و فناوری هستند پس نیرویی که استارتاپ‌ها تربیت می‌کنند حتی در صورت شکست، دوباره به کارآفرینی و نوآوری روی می‌آورند.


معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد: نمی‌توان اکوسیستم علم و فناوری را با پول دولتی و رانت راه‌اندازی کرد. کسب و کار برای بخش خصوصی است و دولت تنها باید زیرساخت‌ها را ایجاد کند. باید روی جوانان و ایده‌ها و افکار آنان سرمایه‌گذاری کرد.


انتهای پیام/۴۰۲۱


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته