دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1398 - 16:56
توسط دانشمند دانشگاه آزاد؛

بتن محیط‌زیستی با استفاده از ضایعات لاستیک ساخت شد

یک دانشمند با استفاده از ضایعات لاستیک موفق به ساخت بتن دوستدار محیط‌زیست شد.
کد خبر : 447496
download.jpg

به گزارش خبرنگار علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مصطفی یادگاری فارغ‌التحصیل رشته عمران گرایش محیط‌زیست از واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی است که موضوع «اجرای سازه‌های امن بتنی با به کارگیری ضایعات لاستیک در جهت حفظ محیط زیست» را برای پایان‌نامه خود انتخاب کرد که در نهایت به ساخت بتن دوستدار محیط‌زیست با استفاده از ضایعات لاستیک ختم شد.


یادگاری در گفتگو با خبرنگار آنا در خصوص این محصول گفت: ایده طرح در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد شکل گرفت، سپس به محصول تبدیل شد و در حال حاضر در مرحله ثبت اختراع قرار دارد.  با وجود این که شغلم ارتباطی به حوزه آزمایشگاهی ندارد اما بعد از اتمام تحصیل پروژه بتن را ادامه دادم تا به نتیجه رسید.


وی افزود: پیش از این کارهای تحقیقاتی در خصوص استفاده از ضایعات لاستیک در بتن صورت گرفته بود اما در حد تحقیقات مانده و به محصول نرسیده بود. نمونه اولیه این محصول ساخته شده و آماده عرضه به بازار است اما بعد از ثبت مالکیت فکری به تولید انبوه خواهد رسید.



یادگاری بیان کرد: این بتن با استفاده از ضایعات لاستیک ساخته می‌شود و وجه محیط زیستی دارد. انباشت ضایعات لاستیک معضلات زیادی برای منابع محیط زیستی و آب‌های زیرزمینی دارد. بنابراین استفاده از ضایعات لاستیک در ساخت بتن می‌تواند مزایای زیادی برای محیط زیست به همراه داشته باشد.


وی مطرح کرد:‌ این بتن در کنار دوستدار محیط زیست بودن، استفاده پدافندی نیز دارد. مقاومت این بتن در برابر ضربه و نفوذ بسیار بالا بوده و ضدانفجار و ضدضربه است. بنابراین می‌توان از این محصول برای ساخت بیمارستان‌های صحرایی در مناطق جنگی استفاده کرد. مقاومت این بتن در برابر فشار نیز بسیار بالاست.


یادگاری در خصوص ویژگی‌های این محصول گفت: در ساخت این محصول صرفه اقتصادی مدنظر بود و بنابراین قیمت آن مانند بتن معمولی است. با به‌کارگیری ضایعات لاستیک در این بتن، در مصرف سیمان نیز صرفه‌جویی می‌شود. این محصول حدود 300 گرم از بتن معمولی سبک‌تر است و مقاومت آن هم از بتن معمولی بیشتر است.


وی افزود:  طول عمر این بتن بیشتر از بتن‌های معمولی است چون در ساخت آن لاستیک به کار رفته و  اجازه نفوذ آلودگی را به بتن نمی‌دهد. این بتن خاصیت ضدسایشی نیز دارد. این محصول نمونه خارجی ندارد و برای نخستین بار در ایران تولید می‌شود.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب