دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس اقتصادی در گفتگو با آنا:

ستاد مبارزه با قاچاق کالا اشتباه محاسباتی دارد

میرهادی رهگشای درباره ارائه آمار قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: ادعای اصلی این است که شکاف‌های میان عرضه و تقاضا (قاچاق)، دقیق و کامل محاسبه نمی‌شود و برآوردها کمتر از مقدار واقعی آن است.
کد خبر : 446924
14212648772898d97b_.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، میرهادی رهگشای کارشناس اقتصادی با تاکید بر وجود اختلاف در آمارهای قاچاق منتشر شده توسط سازمان‌های ذی‌ربط بیان کرد: ریشه‌ وجود اختلاف در آمارها این است که نهادی به عنوان ستاد مبارزه با کالا و ارز ایجاد شده و این نهاد، مسئول مبارزه با قاچاق است و علاوه بر مسئولیت اصلی در امر مبارزه و آماردهی در امر قاچاق، وظیفه هماهنگ‌سازی دستگاه‌های ذیربط را نیز بر عهده دارد. در نهایت هم اگر آمار قاچاق کم یا زیاد شود، اگر کم شود از عملکرد این ستاد حمایت می‌کنیم، اگر هم زیاد شود به همین ستاد خدشه وارد می‌شود.


متولی مبارزه با قاچاق، مسئول ارائه آمار نیز است


وی با بیان وجود تعارض منافع در ستاد مبارزه با قاچاق در انتشار آمار، گفت: موضوعی که پیش می‌آید این است که همین دستگاهی که مسئول مبارزه با قاچاق بوده خودش هم مسئول ارائه آمار است که طبعا موجب می‌شود آمار کمتر گزارش دهد زیرا  به هدفش که کاهش قاچاق است، برسد.


رهگشای افزود: برای حل این تعارض منافع، باید آماردهی مربوط به بخش‌های مختلف محاسبه قاچاق، در مرکز آمار مستقر شود و با جمع‌آوری اطلاعات دقیق و کامل، یعنی یک فراخوان عمومی باشد.


اختلاف آمارهای قاچاق ریشه در ضعف محاسباتی دارد


این کارشناس اقتصادی ضعف محاسبه در روش شکاف عرضه و تقاضا را عامل اختلاف آمارهای قاچاق دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه ستاد مبارزه با قاچاق از روش شکاف فروش و میزان تولید و واردات برای محاسبه قاچاق استفاده می‌کند باید از همه صنف‌ها اطلاعات جمع‌آوری شود نه اینکه  برخی نادیده گرفته شوند.


تکلیف آمار قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی چیست؟


رهگشای اثرگذاری قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی را در محاسبه آمار قاچاق بی‌تاثیر دانست و در این باره بیان کرد: بیش از 90 درصد قاچاق از مبادی رسمی کشور اتفاق می‌افتد ولی کالاهای غیرقانونی عمدتاً از مبادی غیررسمی وارد می‌شوند و من فکر نمی‌کنم که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آمار این  مبادی غیررسمی را محسوب نکند.


وی افزود: وقتی‌که آمار قاچاق را با استفاده از شکاف میزان فروش، میزان تولید و واردات محاسبه کنند دیگر تفاوتی وجود ندارد که این کالا از مبادی رسمی و غیررسمی آمده است یا نه! زیرا همه کالاهای قاچاق ورودی از مبادی رسمی و غیر رسمی را شامل می‌شود.


چگونه قاچاق باید محاسبه شود


این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: برای اجرای این روش به اطلاعات مالی و محاسبات بازار و میزان فروش و جمع‌آوری اطلاعات از اصناف و ...نیاز  است. علاوه‌بر این سرانه مصرف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلاً برای هر کالایی مثل سیگار، تلفن همراه یا هر کالای دیگری، سبد مصرفی مشخصی را به طور استاندارد در نظر می‌گیرند، براساس آن میزان مصرف را مشخص می‌کنند. سپس محاسبه می‌کنند که چه مقدار از مصرف از محل تولیدات داخلی بوده و چه مقدار از واردات رسمی بوده و تفاضل آن قاچاق خواهد بود. مناطق آزاد هم در واقع مبادی رسمی محسوب می‌شود. بر اساس قانون، مناطق آزاد جزء مناطق اصلی کشور نیست، کالا به آنجا وارد می‌شود اما لزوما گمرک بر روی آن نظارتی ندارد. به هر ترتیب کالا که وارد مناطق می‌شود می‌تواند وارد مناطق اصلی شود و در آنجا مصرف شود که این نوع ورود کاملاً مصداق قاچاق است.


اشتباه ستاد مبارزه با قاچاق در محاسبه قاچاق


رهگشای محاسبات ستاد مبارزه با قاچاق را درباره شکاف میان عرضه و تقاضا اشتباه دانست و خاطرنشان کرد: ادعای اصلی ما این است که شکاف‌های میان عرضه و تقاضا، دقیق و کامل محاسبه نمی‌شود. برآوردشان کمتر از مقدار واقعی فروش رفته در بازار است.


روش محاسبه  قاچاق اصلاح شود


وی در این باره افزود: اگر این روش محاسبه اصلاح شود و تولید و واردات رسمی از آن کسر شود، آمار قاچاق واقعی خواهد شد. باید در محاسبه میزان تولید و واردات رسمی دقت عمل داشته باشیم، در محاسبه میزان مصرفی که در بازار اتفاق افتاده نیز باید دقت عمل وجود داشته باشد. اگر این دو پارامتر، دقیق و با مشارکت دادن ذی‌نفعان اتفاق بیفتد، آن‌وقت آمار قاچاق واقعی می‌شود؛ همچنین از اساس این کار نباید بر عهده کسی باشد که خودش مسئول کاهش آمار است.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته