05 آذر 1398 - 14:27

نخستین کهکشان با سه سیاه‌چاله بزرگ کشف شد

ستاره‌شناسان موفق به کشف نخستین کهکشان با سه سیاه‌چاله فوق‌العاده بزرگ شدند.
astronomers-galaxy-three-black-holes.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از فیوچرسیم، تقریباً هر کهکشان شناخته‌شده‌ای از جمله کهکشان راه شیری یک سیاه‌چاله فوق‌العاده بزرگ دارد که در حال چرخش در مرکز آن کهکشان است. گاهی اوقات نیز ستاره‌شناسان دو سیاه‌چاله رویت می‌کردند که خبر از ادغام دو کهکشان می‌داد.

حال یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان موفق به کشف نخستین کهکشانی شدند که سه سیاه‌چاله بزرگ دارد. این امر می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی از کهکشان‌ها به سرعت گسترش می‌یابند. برای دهه‌ها ستاره‌شناسان بر این باور بودند که کهکشان «NGC 6240» دو سیاه‌چاله فوق‌العاده بزرگ دارند اما نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است این کهکشان سه سیاه‌چاله فوق‌العاده بزرگ دارد که جرم هر کدام از آنها بزرگ‌تر از 90 میلیون خورشید است.

دانشمندان با استفاده ابزار اکتشافی طیف سنجی چند واحدی تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا موفق به کشف این پدیده نوین شدند. ستاره‌شناسان همواره در عجب بودند که چگونه کهکشان‌های بزرگ کیهان تنها در 14 میلیارد سال پس از انفجار بزرگ ایجاد شده‌اند. حال مشخص شده که دلیل این امر ادغام چند کهکشان به صورت همزمان و به همراه سیاه‌چاله‌های مرکزی آنها است.

انتهای پیام/4021/