بررسی وضعیت کلان استارتآپهای حوزه آموزش/ حوزه آموزش پا به عرصه روند جديد فناورانه میگذارد
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در بررسی وضعیت کلان استارتآپهای حوزه آموزش، پيشرانهای تحول در نظام آموزشی را میتوان به سه دسته تحول در نيازهای بخشهای صنعتی و کسبوکارها، تغيير سبك زندگی و نياز به مهارتهای جديد و ظهور فناوریها و توسعه ظرفيتهای جديد تقسیم میشوند.
تحول در نيازهای بخشهای صنعتی و کسبوکارها
يكي از اهداف عمده نظامهای آموزشی، تربيت متخصصين برای رفع نيازهای شغلی در حوزههای مختلف است. در عصر جديد و با ظهور فناوریها و توسعه نوآوری در صنايع، شاهد ايجاد تغييرات قابلتوجه در بخشها و حوزههای كسبوكار هستیم كه هر يك نيازمندیهای شـغلی و مهارتی خاصی را طلب میكنند. نيازها نيز با سرعت قابلتوجهی در حال تغيير هستند، ايـن امر نياز به تحول و انعطاف در محتوا، ابزار و فضای نظام آموزشی دارد.
تغيير سبك زندگی و نياز به مهارتهای جديد
با توجه به حضور افراد در جامعه با سنين پایینتر نسبت به دهههای قبل، يكی از اهداف مهم نظام آموزشی در عصر جديد، توسعه مهارتهای زندگی، ارتقاء سواد هزاره سوم و شكوفايی هوش هيجانی افراد، بهویژه كودكان است. در عصر حاضر با حضور بسترهای اجتماعی و نقشآفرينی فناوری در زندگی انسانها، زمينه برای بهکارگیری اين فناوریها و ابزارها در راستای افزايش مهارتهای زندگی و تجهيز به دانش هزاره سوم، مهيا شده است.
ظهور فناوریها و توسعه ظرفيتهای جديد
توسعه فناوریهای جديد مانند هوش مصنوعی، بسترهای آنلاين و تعاملی، واقعيت افزوده و مجازی و... میتوانند توان لازم براي خلق ابزار نوين جهت افزايش بهرهوری و توسعه اثرگذاری نظام آموزشی را به همراه داشته باشند. تغيير در روشها و فضاهای آموزشی بـا توجـه بـه سـبك جديد زندگی و حركت از آموزش سنتی به آموزش مدرن در هزاره سوم، امری ضـروری بـه نظر میرسد كه برای رسيدن به اين مهم، فناوریها میتوانند ابزارهای كمكی بسيار مفيدی باشند.
روندهای جديد فناورانه حوزه آموزش
تغيير ارائه محتوا از متن صامت به محتوای تجربی و چندوجهی؛ ارائه محتوای آموزشی در قالبی به غير متون صامت، يكی از مواردی اسـت كـه ضمن جذابيت بيشتر، میتواند تأثير بيشتری بر روی مخاطب داشته باشد.
بازیوارسازی فرايند آموزش؛ يادگيری مبتنی بـر بازی (GBL) امروزه محبوبيت فزايندهای يافته است. به نظر میرسد استفاده از فناوریهای روز در بازيوارسازی آموزش، ابـزار قدرتمندی برای شكل دادن به آينده فضای آموزشی است.
بهرهگيری از واقعيت مجازی و واقعيت افزوده؛ واقعيت مجازی و واقعيت افزوده علاوه برافزایش بازدهی آموزشگیرندهها، امكان انتقال محتوای آموزشی بهصورت كامل، سريع و بدون ابهام را برای فعالان حوزه آموزش مهيا میکند.
استفاده از ظرفيت شبكههای اجتماعی و آنلاين آموزشی؛ شبكههای اجتماعی يكی از جديدترين و جذابترین ابزارها برای آموزش است. بسترهای نرمافزاری میتوانند به دانشپژوهان كمك كنند تا بسياری از مفاهيم جديد را بياموزند و بينش خود را به اشتراك بگذارند.
تعاملی شدن فرايند آموزش؛ عدم مشاركت دانشپذیران در فرايند آموزش همواره يكی از اساسيترين معضلات فضای آموزشی بـوده اسـت. امروزه اين معضل از طريق استفاده از فناوریهای تعاملی تا حدود زيادی برطرف شده است.
بهرهگيری از يادگيری مبتنی بر پردازش ابری؛ با استفاده از امكاناتی كه در قالب پردازش ابری ارائه میشود میتوان بهراحتی بـه منابع آموزشی گسترده دستیافت و پردازشهای لازم را در صورت نياز، بر روی آنها انجام داد.
استفاده از ظرفيت آموزش از راه دور؛ آموزش از راه دور اين امكان را فراهم ساخته است كه دانشپژوهان بتوانند در هر محلی، در هرزمانی و با هزينهای پايين به دورههای آموزشی دسترسی يابند.
چالشها و فرصتهای کلیدی حوزه آموزش
امكان توزيع متوازن و عادلانه امكان آموزش و يادگيری در تمامی نقاط و توسعه عدالت آموزشی، افزايش جذابيت فضا و فرايند آموزش و جلب مشاركت بيشتر دانـشپذيران (تغيير فضای آموزشی و بهرهگيری از روشها و ابزارهای نوين)، ناكارآمدی نظام آموزشی سنتی و عدم تناسب محتوای آن با نيازهای جامعه و افـراد (امكان شخصیسازی و توسعه آموزش حرفها با رويكردها و فناوریهای جديد) و فرصت استفاده از ظرفيت فناوری بهمنظور بهبود فرايندهای اجرايی نهادهای آموزشی (ارتقاء زيرساختها و ابزار خدماترسانی) ازجمله چالشها و فرصتهای کلیدی حوزه آموزش به شمار میآید.
فرصتهای مطرح در هر بخش كليدی حوزه آموزش
شخصیسازی و توسعه آموزش حرفهای؛ استفاده از روشهای جديـد بـرای ارزيـابی و پايش مستمر نياز افراد و صنايع، سنجش نيازهای دانشپذير و تحليل دقيـق نقاط ضعف و قدرت آنها، توسعه بستر تعاملی بين معلمان و والدين و دانشآموزان، توليد محتوا متناسب با نياز صنعت و توجه به مهارتآموزی در افراد از فرصتهای مهم توسعه آموزش حرفهای است.
تسهيل دسترسی به آموزش؛ دسترسی به محتوای آموزشی خارج از فضای آموزشی، افزايش انعطاف در زمانبندی ارائه محتوای آموزشی، بالا بودن هزينـه شركت در كلاسهای آموزشی و اخذ مدرک، امكان دسترسی به مدرسان باکیفیت برای همه اقشار جامعه، توسعه فرصت آموزشی برابر در نقاط جغرافيايی مختلف از روشهای تسهیل دسترسی به آموزش است.
بهبود كارايی مدارس و نهادهای آموزشی؛ از عوامل بهبود کارایی مدارس و نهادهای آموزشی میتوان به كاهش هزينههای جانبی نهادهای آموزشی با استفاده از ابزارها و روشهای نوين مديريتی، تسهيل در ارتقاء توانمندی مدرسين و بهروزرسانی اطلاعات و افزايش كيفيت در ارائه محتوای درسی، ايجاد امكان دسترسی به كتابخانه و محتواهای آموزشی خارج از زمان مدرسه و نهادهای آموزشی اشاره کرد.
تغيير فضای آموزشی و بهرهگيری از روشها و ابزارهای نوين؛ برای تغییر فضا و بهرهگیری از روشها و ابزارهای نوین در بخش کلیدی این حوزه باید امكان استفاده از زمان آزاد دانشپذيران جهت آموزش از روشهاي نوين استفاده شود.
همچنین امكان استفاده از روشهای سرگرمی و جذاب آموزش برای افـزايش علاقهمندی دانشپذير در فعاليتهای آموزشی، كاهش يكنواختی فضاهای آموزشی و ضرورت استفاده از فناوریهای نوين جهت ايجاد جذابيتهای بصری و افزايش نقـش دانشپذير در نحوه و كيفيت آموزش تأثیر بسزایی دارد.
انتهای پیام/4108/
انتهای پیام/