دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1394 - 09:30

ساخت غریزه حفظ حیات برای ربات‌ها + ویدئو

ربات‌های انسان‌نما کارها و ویژگی‌های زیادی از انسان را تقلید و شبیه‌سازی می‌کنند اما وقتی زمین می‌خورند، به شدت آسیب می‌بینند و هیچ تلاشی برای کاهش آسیب نمی‌کنند. اکنون مهندسان با استفاده از الگوریتم‌هایی، غریزه حفظ حیات را برای این ربات‌ها شبیه‌سازی کرده‌اند.
کد خبر : 44631

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل ازTechreview ، مسابقات رباتیک دارپا و انواع دیگر مسابقاتی که برای طراحی و ساخت ربات‌های انسان‌نما و امدادگر برگزار می‌شود، یک نمایش خنده‌دار از زمین‌خوردن‌های بسیار پرهزینه است.


وقتی یک ربات زمین ‌می‌خورد، بدون هیچ تلاشی برای حفظ تعادل، بخش‌های حساس و گران‌قیمت بدن خود را با شدت هرچه تمام‌تر به زمین می‌کوبد و این نقص بسیار بزرگی برای ربات‌هاست.


از سوی دیگر بسیاری از این ربات‌ها برای کمک به انسان یا حتی نجات جان آسیب‌دیدگان طراحی شده‌اند. حال تصور کنید رباتی مانند «اطلس» که ساخت شرکت بوستون داینامیکز، متعلق به گوگل است روی یک انسان زمین بخورد. این ربات 180 سانت قد و حدود 150 کیلوگرم وزن دارد که افتادنش روی یک فرد آسیب‌دیده یا یک بچه که در خانه چهاردست و پا راه می‌رود، موجب بروز یک فاجعه خواهد شد.


محققان دانشگاه جورجیا با استفاده از الگوریتم‌های منطقی و برنامه‌نویسی کامپیوتری، موفق شده‌اند تا حدودی رفتارهای غریزی انسان را برای ربات‌ها ممکن کنند. ما وقتی تعادلمان برهم می‌خورد، دستمان را به جایی می‌گیریم، به دیوار تکیه می‌دهیم، زانو می‌زنیم یا هنگام سقوط به زمین، با استفاده از ساعد و زانو، تلاش می‌کنیم ضربه وارده و آسیب به بدن را کاهش دهیم که تمام این رفتارها مانند پلک زدن، غریزی و ناخودآگاه هستند.


حال مهندسان دانشگاه جورجیا، با الگو گرفتن از این رفتارهای انسان، برخی از حالت‌های سقوط برای ربات‌ها را شبیه‌سازی و برای آن دستورالعملی تهیه کرده‌اند که ربات با استفاده از آن می‌تواند مانع از شدت ضربه واردشده به خود شود.


این الگوریتم با استفاده از اطلاعاتی که از دیگر بخش‌های ربات دریافت می‌کند، به هنگام سقوط، با استفاده از اندام‌های مختلف ربات، ضربه سقوط و زاویه آن را تغییر می‌دهد تا حداقل آسیب به خود و اطرافش را ایجاد کند.


در فیلمی که دانشگاه جورجیا از نمونه الگوریتم نصب شده روی یک ربات با مشابه معمولی آن ارائه داده است، شدت برخورد با زمین از 8/04 گرم به 5/5 گرم کاهش یافته است.


همچنین در ویدئویی از مسابقات دارپا می‌توانیم ببینیم که انواع ربات‌ها وقتی تعادلشان به‌هم می‌خورد، بدون هیچ تلاشی خود را به جاذبه زمین می‌سپارند که این اصلا با هدف طراحی آنها سازگاری ندارد.







اکنون ربات‌هایی مانند «سگ بزرگ» و «اطلس» متعلق به شرکت بوستون داینامیک از زیرمجموعه‌های گوگل طراحی شده‌اند که وقتی تعادلشان به هم می‌خورد، به حالت نیم‌خیز یا نشسته در می‌آیند تا از زمین‌خوردن اجتناب کنند اما الگوریتم تازه به ربات‌ها یاد می‌دهد که چطور زمین بخورند اما آسیب نبینند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته