دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1394 - 12:54

ساخت لباسی برای کاهش تاثیر بی‌وزنی روی بدن فضانوردان

تیم تحقیقاتی‌ای متشکل از دانشگاه RMIT استرالیا و MIT آمریکا لباسی را با نام SkinSuit طراحی کرده‌اند که از تاثیرات منفی بی‌وزنی در فضانوردان که باعث کاهش تراکم استخوان و کشیدگی ستون فقرات آنها می‌شود، جلوگیری می‌کند.
کد خبر : 44563

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ماه گذشته مانوری برای نمایش تجهیزات پزشکی مورد نیاز در فضا داشتند و آدریا موگنسن، نخستین فضانورد دانمارک، در این مانور لباسی را با نام SkinSuit پوشید که برای مقابله با آثار مضر دوره‌های طولانی‌مدت بی‌وزنی در بدن انسان طراحی شده است.


طراحی این لباس بخشی از تلاش‌های بین‌المللی است که دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا آن را بر پا کرده است تا لباسی برای فضانوردان طراحی شود که فشار جاذبه طبیعی را شبیه‌سازی می‌کند تا از آثار بی‌وزنی در کشیدگی ستون فقرات جلوگیری کند.


فراتر از مشکلاتی شبیه به دریازدگی که جاذبه صفر روی مسافران فضا ایجاد می‌کند، تاثیراتی نیز روی ستون فقرات و فیزیک بدن دارد. در واقع، فضای خارج از کره زمین، محیطی است که بدن انسان برای آن طراحی نشده است و به همین دلیل بی‌وزنی نه تنها روی عضلات، بلکه روی استخوان‌های انسان تاثیر منفی می‌گذارد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف و عملکرد برخی ارگان‌های بدن همانند قلب را مختل می‌کند.


به گفته محققان RMIT، فضانوردان هر ماهی که در شرایط جاذبه صفر قرار بگیرند، 2 درصد از تراکم استخوان خود را از دست می‌دهند و مهره‌های ستون فقرات‌شان به اندازه 7 سانتی‌متر کشیده می‌شود که این امر باعث به وجود آمدن دردهای شدید و حتی منجر به بروز فتق دیسک بین مهره‌ای در هنگام بازگشت فضانوردان به زمین می‌شود.



دانشمندان در حال آزمایش SkinSuit


راهکار ایده‌آل برای خنثی کردن تاثیرات بی‌وزنی، چیزی شبیه سانتریفیوژ غول‌پیکر در داخل سفینه فضایی بین‌سیاره‌ای USS Discovery است که در حقیقت یک سفینه تخیلی است که در سریال «اودیسه فضایی» به نمایش درآمد. اما این ایده آنقدر از نظر ساخت و راه‌اندازی سخت است که دانشمندان ترجیح می‌دهند راهکار دیگر بیندیشند.


یکی از این راهکارها قرار دادن یک سانتریفیوژ کوچک در ISS برای تمرینات ورزشی یا ضمیمه مدول‌های ژیروسکوپی است که به فضانوردان بیشتر حس بالا و پایین رفتن را می‌دهد. با این حال، لباس SkinSuit دانشگاه RMIT راهکار منطقی‌تر و دم‌دست‌تری به نظر می‌رسد.


این ایده زمانی به ذهن دانشمندان رسید که کتی فریمن، دونده استرالیایی و برنده مدال طلا در سال 2000 در المپیک سیدنی، لباس یکسره خاصی را به تن کرد. وی این لباس را در زمان افتتاحیه و برای روشن کردن مشعل المپیک پوشیده بود.


SkinSuit توسط جیمز والدی، مهندس هوا فضا و محقق ارشد در RMIT و تیمی از محققان دانشگاه MIT و کالج کینگز لندن طراحی شده است. این لباس توسط Dainese، سازنده چرم موتور سیکلت در ایتالیا ساخته شده است که کاملا به بدن می‌چسبد از هر طرف قابلیت کشش و انعطاف دارد و از فشار جاذبه روی بدن انسان تقلید می‌کند.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب