خودباوری؛ چرخ محرک دانشجویان به سمت تولید علم
جواد قنبریزاد در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: دانشجویان برای اینکه به سمت تولید علم بروند، باید به یک خود باوری برسند تا بتوانند کاری را صورت دهند.
وی تصریح کرد: در کنار همه پیشرفتها نقاط ضعف بسیاری نیز در بحث ترویج علم وجود دارد. متاسفانه در برخی از دانشگاهها صرفا علم کمی رواج دارد مانند مقالههای بیشمار، همایشها و کنفرانسهای متعددی که برگزار میشود.
معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی افزود: اما در این برنامهها رشد کیفی را مشاهده نمیکنیم. اگر رشد کیفی و رشد کمی در کنار یکدیگر محقق شود مطمئنا مشکلات و معضلات کمتری را خواهیم دید و سطح پیشرفت گستردهتری را شاهد خواهیم بود.
وی گفت: البته در کنار رشد کمی و کیفی باید دانشگاهها به منظور اینکه به علم نافع برسند، دیوارهای فرضی دانشگاه و جامعه را بردارند. تا زمانی که دانشجو و دانشگاه با جامعه و معضلات آن آشنا نباشند، نمیتوانند از علم خود بهره ببرند.
قنبریزاد عنوان کرد: فعالیتهایی در سطح دانشگاه در حال انجام است ولی متاسفانه در بیشتر مواقع ما شاهد این هستیم که انجمنهای علمی فقط به یک سری برنامههای اجرایی محدود شدهاند و نسبت به تولید علم و جریان گفتمانسازی بسیار ضعیف عمل میکنند که این مسئله خوبی نخواهد بود و منجر به ایستایی انجمنها و همینطور دانشگاهها میشود و تا زمانی که انجمنها اصول خود را بر مبنای همایشهای ظاهری و بیمحتوا قرار بدهند اتفاقی در جهت تولید علم نخواهد افتاد.
معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: تا زمانی که ما شاهد این مقوله باشیم که صرف یکسری تئوری از پیش تعیین شده به دانشجویان آموزش داده شود و حتی به دنبال این نباشند که همین عملکرد تئوریهای از پیش تعیین شده را مورد آزمایش قرار دهند این بیرغبتی ادامه خواهد داشت و طبعا دانشجویان هم از این فضای خشک استقبال نخواهند کرد.
قنبریزاد بیان کرد: در این بیرغبتی علاوه بر دانشجویان، مسئولین و اساتید نیز دخیل هستند. به نظر من اگر کارایی مباحث را به دانشجویان نشان دهیم و همان چیزی که اسلام در غالب علم نافع میگوید انجام دهیم به تدریج بیرغبتی جای خود را به اشتیاق به علم و تولید علم خواهد داد.
وی عنوان کرد: ما زمانی میتوانیم آسیب شناسی کنیم که به دغدغههای جامعه علمی گوش دهیم. منظور من از جامعه علمی، دانشجویان و اساتید و نخبگانی هستند که در این چارچوب فعالیت میکنند. باید از یک سری واحدهای نظری که به درد جامعه و دانشجو نمیخورد فاصله بگیریم و به جای آن واحدها و ترمهایی قرار دهیم که دانشجوها را به سمت علوم کاربردی (که میتواند هم در علوم ریاضی باشد هم میتواند در علوم تجربی و انسانی باشد) رهنمون کند.
قنبریزاد تاکید کرد: در این صورت دانشجوها و جامعه، زمانی که فایدههای علم را مشاهده کردند ترغیب میشوند. بسیاری از مسئولان، دانشجو و اساتید را فراموش میکنند و صرفا در زمانهای خاصی همچون 16 آذر و در هفته ترویج علم سراغ این اشخاص میروند که این خود یک عامل دلسردی است.
معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی افزود: علاوه بر این بعضا در دانشگاهها میبینیم و یا میشنویم که اساتید زیراب قدرت علمی کشور را میزنند و طوری القا میکنند که در جمهوری اسلامی هیچ جای پیشرفتی وجود ندارد. درحالی که این صحبت یک گزاره غلطی است. ما از نظر علمی رتبه یک در منطقه هستیم و در بسیاری از زمینهها همچون نانو و پزشکی و دیگر مسائل رتبههای برتر قرار داریم.
وی خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم که رهبر معظم انقلاب فرمودهاند باید در وهله ی اول به خود ایمان داشته باشیم و این ایمان و اعتماد به نفس باید از روزهای کودکی به افراد انتقال داده شود و در وهله دوم مسئولان باید از این دانشجویان پشتیبانی و حمایت لازم را بهعمل بیاورند تا بتوانیم منویات رهبر انقلاب را به نتیجه برسانیم.
قنبریزاد اظهار کرد: در کنار همه اینها مسئله غربزدگی را هم باید مد نظر قرار بدهیم که آفت تمامی بدبختیهای جامعه ما است. به منظور رشد بیشتر علمی و ترویج علم باید غربزدگی و اتکا به غرب را در تمامی سطوح تحصیلی حذف کنیم تا بتوانیم با تکیه بر قدرت داخلی و دانشجوهای خودی رشد و پیشرف خود را تضمین کنیم.
*مصاحبه از امیررضا مقومی
انتهای پیام/4133
انتهای پیام/