دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1398 - 10:29

صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته چه تسهیلاتی ارائه می‌دهد؟

صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته تسهیلات مالی و ضمانت‌نامه‌های بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه های‌تک ارائه می‌دهد.
کد خبر : 445606
istock-936147328.jpg

به گزارش حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته یک شرکت دولتی و تخصصی است که در سال 78 تأسیس شده است.  نام قدیمی این صندوق، شرکت حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک بود اما در سال 97 با مصوبه هیئت وزیران به صندوقی برای حمایت از صنایع پیشرفته تبدیل شد.


این مصوبه 30 خرداد 98 با تأیید شورای نگهبان اجرایی شد و این صندوق فعالیت‌های خود برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های فعال حوزه های‌تک را آغاز کرد. نحوه حمایت از این شرکت‌ها نیز براساس  مصوبه هیئت وزیران ابلاغ شده تا عناوین و حوزه‌های فعالیت صنایع پیشرفته مشخص شود. صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های کلان دولت در حوزه فناورانه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها تسهیلات مالی و ضمانت‌نامه‌های بانکی ارائه می‌دهد.


سود تسهیلات مالی این صندوق بین پنج تا 15 درصد است. نحوه دریافت وثیقه‌ها از مشتریان با نظام بانکی متفاوت بوده و به صورت ترکیبی مانند سند ملک،‌ چک یا سفته دریافت می‌شود. دریافت وثیقه باتوجه به شرایط شرکت و مبلغ تسهیلات مشخص می‌شود. 


محمد احمدی، کارشناس روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: انگیزه اصلی این صندوق بحث حمایتی است و برای پروژه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ضمانت‌نامه‌های بانکی ارائه می‌دهیم. سود ضمانت‌نامه‌ها بسیار پایین است و با نمونه بانکی متفاوت است.


وی افزود: این ضمانت‌نامه‌ها مختص خود صندوق بوده و کاملا مورد تأیید دولت است، بنابراین نهادها و دستگاه‌های  دولتی و حاکمیتی آنها را به راحتی  می‌پذیرند. برخلاف صندوق‌های خصوصی و دولتی دیگر صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته مشارکتی با شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌ها ندارد و تنها از آنها حمایت می‌کند.


 هدف اصلی این صندوق تسهیلات‌دهی بوده و اولویت ارائه این تسهیلات نیز با استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه توسعه صنایع پیشرفته است؛ چراکه این شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها تازه وارد فضای رقابتی صنعتی و اقتصادی کشور شده‌اند برای رشد و توسعه نیاز به کمک دارند.


احمدی بیان کرد: بیشتر حمایت‌ها براساس محصولات ارائه می‌شود، البته محصول باید های‌تک باشد. اگر یک شرکت دانش‌بنیان 10 محصول تولید کند که تنها یکی از آنها دانش‌بنیان باشد، صندوق تنها از همان یک محصول دانش‌بنیان حمایت می‌کند.


وی افزود: البته صندوق تنها از بخش تولید حمایت نمی‌کند و در حوزه تحقیق و توسعه هم به صورت جدی فعالیت می‌کند. پروژه‌های ریسک‌پذیر یا پروژه‌های پژوهشی معمولاً ریسک زیادی دارند چراکه در حد ایده هستند و حتی به مرحله تولید نیز نرسیده‌اند. مشخص نیست که این ایده به محصول می‌رسد یا این محصول وارد بازار می‌شود یا خیر. گفتنی است که در این حوزه کمتر صندوقی ورود می‌کند اما چون صندوق حمایت از تحقیقات صنایع پیشرفته صندوق دولتی است این حمایت‌ها را ارائه می‌دهد تا از پروژه‌های تحقیقاتی نیز حمایت کند.


انتهای پیام/4021/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته