دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1398 - 12:56
هفته ترویج علم 50/ مدیر گروه Health MBA دانشگاه علم و فرهنگ مطرح کرد؛

لزوم آشنایی با بوم مدل کسب‌وکار برای راه‌اندازی استارت‌آپ

مدیر گروه Health MBA دانشگاه علم و فرهنگ گفت: آشنایی با بوم مدل کسب‌وکار یکی از محورهای مهم کارآفرینی اجتماعی و راه‌اندازی استارت‌آپ است.
کد خبر : 445006
AG8I0296.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نصیر دهقان در کارگاه کارآفرینی اجتماعی و راه‌اندازی استارت‌آپ با رویکرد توسعه پایدار که صبح امروز در ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: آشنایی با بوم مدل کسب‌وکار یکی از محورهای مهم کارآفرینی اجتماعی و راه‌اندازی استارت‌آپ است.




بیشتر بخوانید:


اولویت تولید و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان در کشورهای اسلامی است




وی افزود: یکی از زیرمجموعه‌های بوم مدل کسب‌وکار، بخش مشتریان است. در این بخش همان‌طور که از نام آن پیداست شما مشتری‌های خود را که بر اساس یک سری ویژگی‌ها هدف قرار داده‌اید، معرفی می‌کنید.


مدیر گروه Health MBA دانشگاه علم و فرهنگ بیان کرد: در بخش کانال توزیع به این می‌پردازیم که چگونه قرار است کالا یا خدمات یا هر نفع دیگری که برای مشتری خواهید داشت، به او برسد؟ و چگونه کالایتان را توزیع خواهید کرد و از چه کانالی خدمات خود را به مشتری ارائه خواهید داد؟


دهقان عنوان کرد: ارزش پیشنهادی بخش دیگر بوم مدل کسب‌وکار است. در این بخش باید مشخص کنید که قرار است چه ارزش‌هایی را برای مشتری‌های خود به دست بیاورید؟ چه مزیتی مانند قیمت خوب، راحتی خوب و سرعت قرار است به مشتری بدهید تا شما را نسبت به رقبایتان ترجیح بدهند؟


وی خاطرنشان کرد: بخش فعالیت‌های اصلی بوم مدل کسب‌وکار اشاره به این دارد برای اینکه ارزش‌هایی را که قول دادید برای مشتری به ارمغان بیاورید، انجام دهید. اصلی‌ترین فعالیت‌هایی را که باید انجام بدهید چیست؟ برای تحقق ارزش‌های پیشنهادی برای مشتری به چه منابع اصلی و ضرورت مالی، انسانی، تجهیزات و... نیاز دارید؟


این استاد دانشگاه ادامه داد: در قسمت شرکای کلیدی، به این باید فکر کنید که قرار است با چه کسب‌وکارهایی و در چه زمینه‌هایی و چگونه شریک باشید؟ در بخش جریان درآمد، قرار است استارت‌آپ شما چگونه از هر دسته از مشتریان درآمد داشته باشد؟


دهقان بیان کرد: الزامات تفکر کارآفرینانه و ایده‌پردازی، اصول تیم‌سازی و تمرین یک کار تیمی، آشنایی با قوانین و مسائل مالکیت معنوی، تدوین استراتژی و شناخت مدل کسب‌وکار و نقاط ضعف و قوت یک استارت‌آپ از محورهایی است که باید درباره آن اطلاعات کافی و جامع داشته باشیم.


دهقان عنوان کرد: در کارآفرینی اجتماعی به دنبال حل مسائل اجتماعی کشور با محوریت خلاقیت و ابتکار هستیم که ثروت اجتماعی حاصل شود. امیدواریم حمایت‌های مادی و معنوی از کارآفرینی اجتماعی توسط دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد صورت بگیرد.


وی در خصوص استارت‌آپ بیان کرد: استارت‌آپ شرکت نوپایی است که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فناوری اطلاعات باید باشد. استارت‌آپ یک کسب‌وکار جدید است که عموماً حول محور فناوری شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.


استاد دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های شرکت نوپای دانش‌بنیان می‌توان به کسب‌وکاری که قصد دارد ارزش‌آفرین باشد، کسب‌وکاری که پایداری برای اعضای آن یک دغدغه است که البته فرصت‌جو است اما فرصت‌طلب نیست، کسب‌وکاری که الزاماً مقیاس‌پذیر نیست اگرچه طبیعتاً مقیاس‌پذیری برای آن یک مزیت رقابتی مطلوب است و کسب‌وکاری که ممکن است مبتنی بر فناوری‌های نوین باشد یا نباشد، اشاره کرد.


انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب