ژورنالیسم علم نباید در تلویزیون محصور شود/ قانعیراد به دنبال توسعه ژورنالیسم علم بود
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هادی خانیکی عصر امروز در اولین همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی علم و فناوری در پنل تخصصی مطالعات فرهنگی و اجتماعی علم و فناوری گفت: آنچه میان رسانههای رسمی و غیررسمی در انعکاس آموزش عالی دیده میشود، متفاوت است در رسانههای غیررسمی دانشگاه و آموزش عالی میانتهی معرفی میشود اما در رسانههای رسمی دستاوردها و فعالیتهای علمی منعکس میشود.
وی افزود: در علوم ارتباطات فعالیتهای علمی در چند شکل منتشر میشود، دسته اول فعالیتهای علمی در قالب مقالات علمی و در ژورنالهای علمی منتشر میشود. دسته دیگر رسانههای واسط هستند که به ژورنالیسم علم مشغول هستند و علم را به زبان عموم بیان میکنند و دسته سوم که رسانههای عادی و غیررسمی هستند به موضوعات عامه پسند میپردازند.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: در فرآیند انتخاب استاد نمونه و برتر دانشگاهها آیتمی به عنوان میزان حضور در رسانهها و ارتباط با رسانهها وجود دارد که متاسفانه فقط حضور در تلویزیون امتیاز دارد اما رسانهها گستردهتر از تلویزیون هستند و در عرصه پساتلویزیون قرارداریم و ژورنالیسم علم موضوعی است که فراتر از تلویزیون به آن میپردازد.
خانیکی با اشاره به نامگذاری این همایش به یاد محمدامین قانعیراد مطرح کرد: قانعیراد در اواخر دوران حیات خود تمایل داشت که مطالبش در رسانههای واسط و در قالب ژورنالیسم علم منتشر شود تا قشر عمومیتری بتوانند فعالیتهای علمی و دستاوردهای علمی وی را دنبال کنند.
وی تصریح کرد: شتابزدگی سبب شده است تا علم به فناوری برسد، فناوری خواهان دارد و قابل سنجش است چون ارتباط بین علم و فناوری بیشتر شده است بنابراین انتظار از علم نیز بیشتر شده است.
این استاد علوم ارتباطات اشاره کرد: در ارتباطات وقتی مسئله جدیتر و پررنگتر میشود که جنبههای منفی آن بیشتر شود، پس از حادثه اتمی چرنوبیل مخاطرات علم مطرح شد و گفتگوی بین علم و فناوری و رسانهها جنبه عمومی به خود گرفت.
حسین معصومی همدانی در ادامه پنل مطالعات فرهنگی و اجتماعی علم و فناوری بیان کرد: لزوما علم در زمانهای نزدیک قابل استفاده نیستند و ممکن است سالها بعد مورد استفاده قرار گیرند، مثال بارز این موضوع مطالعات نجوم و ستارهشناسی است که بشر به عنوان علم به آن میپردازد ولی مورد استفادهای برای آن پیدا نکرده است در علوم ریاضی نیز همگی به مفید بودن آن معترفاند اما شاید کاربردی برای آن ندانند پس لزوما علم بدون کاربرد بد نیست.
وی اضافه کرد: کسانی که مدعی اسلامی کردن علوم هستند تاکنون هیچ دستاوردی نداشتهاند.
انتهای پیام/۴۱۱۵/
انتهای پیام/