دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1398 - 01:46

درمان بیماری ژنتیکی نادر با قهوه

قهوه‌درمانی می‌تواند بیماری ژنتیکی مرتبط به حرکات عضلانی خشن و غیرارادی را درمان کند.
کد خبر : 442574
2019_1_24_13_22_8_429 (1).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از بیزنس لاین، محققان متوجه شدند که قهوه می‌تواند تأثیر مثبتی در درمان نوعی بیماری نادر ژنتیکی به نام «دیسکینزی» داشته باشد. دیسکینزی نوعی اختلال حرکتی است که شامل کندی حرکات ارادی یا حرکات مکرر غیر ارادی مانند تیک می‌شود.


این بیماری با جهش ژنتیکی در ژن «ADCY5» صورت می‌گیرد، حال مشخص شده که کافئین موجود در قهوه می‌تواند این بیماری ژنتیکی نادر را درمان کند. کافئین نقطه مقابل آدنوزین است و از تشکیل و تجمع آدنوزین مونوفسفات حلقه‌ای جلوگیری می‌کند. آدنوزین مونوفسفات حلقه‌ای باعث بروز حرکات غیرارادی می‌شود. کافیئن گیرنده‌های آدنوزین را مسدود می‌کند و سنتز آن را مهار می‌کند.


آدنوزین نوکلئوزید پورینی است که از اتصال آدنین به قند ریبوز ساخته می‌شود. آدنوزین با پیوندهای فسفاته نقش بسیار مهمی در چرخه انرژی سلولی دارد.


دانشمندان مرکز DNA فینگرپرینت شرایط «رامش 33 ساله» که دست‌ها و پاهایش از پنج سالگی حرکات غیرارادی داشتند را بررسی کردند. حرکات غیرارادی وی 10 الی 15 بار در روز و هر بار به اندازه چند دقیقه اتفاق می‌افتد و تأثیر بسزایی روی کارهای روزمره «رامش» گذاشته است. این نوع بیماری دیسکینزی حمله‌ای نام دارد که با تغییر در بیش از 12 ژن صورت می‌گیرد.


گروه تحقیقاتی در مرکز DNA فینگرپرینت تصمیم گرفتند که برای درمان بیماری «رامش» از قهوه‌درمانی بهره بگیرند. نتایج نهایی نشان می‌دهد که مصرف قهوه تنها در چند روز، حرکات غیرارادی را تا 90 درصد کاهش می‌دهد.


انتهای پیام/4021/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: بیماری ژنتیکی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته