دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت/ محمد وطن دوست*

طرح کاهش تنوع مدارس با اصل 75 قانون اساسی مغایرت دارد

طرح کاهش تنوع مدارس با اصل 75 قانون اساسی مغایرت دارد زیرا هر زمان مجلس بخشی از درآمد یک نهاد را بر اساس یک طرح حذف کند باید راهی برای جایگزینی درآمد حذف شده در نظر گیرد که این موضوع در طرح فوق بدون راه حل مانده است.
کد خبر : 442413
3.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، طرح مجلس برای کم کردن تنوع مدارس دارای مشکلات مختلفی است. برخی مدارس خاص به شیوه دولتی و گروهی غیر دولتی، آموزش را به انحصار خود در آورده و آن را چون کالایی به مشتریان خود عرضه میکنند. آیا طرح مذکور نسخهای شفا بخش برای این زخم است؟


براساس این طرح تمام مدارس دولتی به جز استثنایی حذف و یکسان سازی میشود. این در حالی است که بر اساس مبانی نظری سند تحول، باید شرایط متربی در آموزش لحاظ و شرایط لازم آن مهیا شود.
عدالت در توسعه مدارس این است که امکانات را با توجه به شرایط و ویژگیهای فرد بدهند، از سویی دیگر منویات رهبر انقلاب در خصوص مسئله نخبه پروری در دیدار با نخبگان در مهرماه 1398 و ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با امضای رئیس جمهور مبنی بر ایجاد سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مُهر تاییدی بر بطلان این مسیر است.
مشکل دیگر، مغایرت این طرح با اصل 75 قانون اساسی بوده که هر زمان مجلس بخشی از درآمد یک نهاد را بر اساس یک طرح حذف کند باید راهی برای جایگزینی در نظر بگیرد که این موضوع در طرح فوق بدون راه حل مانده است. چرا که بخش زیادی از هزینه مدارس هیئت امنایی، نمونه و سمپاد توسط والدین تامین میشد که با حذف آنها باید توسط آموزش و پرورش تامین شود.
شاید دلیل این همه طرح بینتیجه، عدم شناخت مشکل یا فرار از واقعیت است. مشکل اصلی این است که برای بهرهمندی از خدمات آموزشی باید پول داشت و به قولی برای قبولی در کنکور و رسیدن به امکانات آموزشی پدر پولدار کافی است. حالا شما خود بیاندیشید کاهش تنوع مدارس دولتی جزء داغ کردن بازار مدارس غیردولتی نتیجهای دربر دارد؟
*مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی بوشهر
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری آنا» نیست و این خبرگزاری صرفاً منعکس‌کننده نظرات فعالان دانشجویی است.
انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته