دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1398 - 10:33
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد تأکید کرد؛

مراکز رشد، نوآوری و شتاب‌دهنده باید در بطن دانشگاه نهادینه شود

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز نهاد دانشگاه به یک تغییر پارادایمی نیاز دارد و این تغییر موجب ابقای دانشگاه خواهد شد. تعابیر مرکز رشد، مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده باید در بطن دانشگاه نهادینه شود.
کد خبر : 441714
_ALI4311.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی صبح امروز در نخستین همایش فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی که در هتل فرهیختگان این دانشگاه در حال برگزاری است، گفت: برای حرکت جدی در حوزه فناوری و نوآوری نیازمند فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی هستیم. 25 کارگاه عملیاتی در طول این همایش تدارک و پیش‌بینی‌شده است.


وی افزود: لازم است رؤسای استان‌ها کارگاه‌های مشابه را در به‌صورت مسئله محور در واحدهای دانشگاهی برگزار کنند. همچنین برگزاری این کارگاه‌ها برای مراکز رشد نیز الزامی است. بازخورد کارگاه‌های سه‌روزه باید در تمام واحدهای دانشگاهی جریان سازی شود.


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: آماده‌سازی و تربیت نیروی انسانی و رشد شخصیت اجتماعی دو هدف اصلی راه‌اندازی دانشگاه در دنیا و ایران است. در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 ساختارهای دولتی و غیردولتی به دنبال جذب حداکثری دانش‌آموختگان دانشگاهی بودند و هرکسی که در دانشگاه تحصیل می‌کرد بلافاصله استخدام در انتظارش بود.


دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: اواخر دهه 70 دیگر نهادهای دولتی نمی‌توانستند نیروهای دیوان‌سالار را بپذیرند و دانشگاه به‌سوی دانشگاه پژوهش محور حرکت کرد. ایجاد دوره‌های ارشد و دکتری و پژوهشکده‌ها از این‌ دست تحولات دانشگاه بود تا به نسل دوم دانشگاه تبدیل شود. بعدها تحلیل‌ها نشان داد که پژوهشکده‌ها نیز کارایی خود را از دست داده‌اند و اثبات شد که محقق کارمند توانایی ایجاد تحول را ندارد.


وی ادامه داد: واقعیت این است که دیگر دانشگاه کارکردهای خود را در جامعه از دست‌ داده است. به گفته دراکر 30 سال آینده دانشگاه‌های بزرگ امروزی بناهای یادبود خواهند بود که البته در کشور ما زودتر از این نیز به این جایگاه خواهیم رسید. دانشگاه باید تغییر نسل بدهد و این‌ یک ضرورت غیرقابل‌انکار است.


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه نسل سوم نتایج دانشگاه‌های موفق دنیا است. تربیت کارآفرین مهم‌ترین هدف دانشگاه نسل سوم است، امروز نهاد دانشگاه به یک تغییر پارادایمی نیاز دارد و این تغییر موجب ابقای دانشگاه خواهد شد. تعابیر مرکز رشد، مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده باید در بطن دانشگاه نهادینه شود.


دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد باید آموزش‌های فناوری برای دانشجویان و گروه‌های دانشجویی ارائه دهد. گروه‌های دانشجویی باید بعد از آموزش‌های تخصصی وارد فضا و رویدادهای دانشجویی شوند و محصولات برای ارائه به صاحبان سرمایه تشریح می‌شود.


وی تصریح کرد: دانشگاه محل تربیت انسان‌ها است، کارخانه‌داری، مزرعه‌داری و گاوداری وظیفه ذاتی دانشگاه نیست و این موضوع باید باور شود. اگر زیرساخت‌ها آماده شود می‌توانیم افق 1404 را محقق کنیم.


نخستین همایش فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت تبیین و عملیاتی کردن سیاست‌های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است.


انتهای پیام/4116


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته