دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

حمله سایبری آمریکا به ایران صحت ندارد/ برگزاری رزمایش غیرعامل هسته‌ای در تهران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به برگزاری رزمایش غیرعامل هسته‌ای در تهران، گفت: حمله سایبری آمریکا به ایران بعد از انهدام پهپاد آمریکا صحت ندارد.
کد خبر : 441566

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی پیش از ظهر امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل که در محل سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، اظهار کرد: موضوع پدافند غیرعامل درباره دفاع از مردم، کشور و زیرساخت‌های کشور است و به‌عنوان دفاع غیرنظامی تعریف می‌شود.


او افزود: امسال کمی در مقایسه با سال‌های گذشته شرایط متفاوت‌تر شده؛ زیرا صحنه رویارویی با آمریکا بیش از گذشته شده است و به همین دلیل کارکرد پدافند غیرعامل همی متفاوت‌تر شده است. 


رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل یک سازمان حکومتی و فرادولتی است، گفت: وظیفه این سازمان رصد و تشخیص تهدیدات و سپس هشدار و نحوه مقابله با تهدیدات است.


جلالی با اشاره به اینکه سازمان پدافند غیرعامل در رده دستگاه‌های اجرایی تعریف نمی‌شود، خاطرنشان کرد: وظیفه ما شناسایی و مقابله با تهدیدات و آموزش در خصوص نحوه مقابله با تهدیدات است و این آموزش‌ها را در اختیار دستگاه‌های اجرایی و نظامی قرار خواهیم داد. 


او درباره جنبه‌های مختلف تهدید گفت: امروز سبک تهدیدات جنبه مردم‌محور پیدا کرده و این نوع تهدید در حوزه سایبری، اقتصادی و سیاسی قابل رؤیت است.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه این سازمان وظیفه رصد و تشخیص فرصت و تهدیدات را دارد، خاطرنشان کرد: چشم بستن به تهدیدات و تنها دیدن فرصت‌ها غلط است یا بالعکس. پس باید هم تهدیدات را دید و هم فرصت‌ها را، تا در مقابل تهدیدات ایستاد.


به گفته جلالی؛ مسدودسازی تهدیدات و ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات از دیگر وظایف سازمان پدافند غیرعامل کشور است.


او درباره رزمایش‌های برگزار شده توسط سازمان پدافند غیرعامل در سال گذشته گفت: رزمایش‌های سایبری، شیمیایی، زیست‌محیط، مردم‌محور و مقابله در برابر قطع برق پنج رزمایشی هستند که سال گذشته برگزار شده است. 


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه رزمایش غیرعامل هسته‌ای در تهران انجام می‌شود، گفت: سال گذشته این رزمایش در بوشهر با همکاری استانداری بوشهر انجام شد و از آنجاکه برگزاری این رزمایش ضروری بود، آن را برگزار کردیم و براساس تصمیم وزارت امور خارجه، رسانه‌ای نشد.


جلالی به شایعه حمله سایبری آمریکا در پاسخ به حمله ایران به پهپاد آنها اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها گفته بودند که پاسخ حمله ایران به پهپاد گلوبال هاوک را با حمله سایبری دادیم، اما وقتی بررسی کردیم، صحت آن تأیید نشد و شایعه بود و روزنامه نیویورک‌تایمز هم به این موضوع اشاره کرده است.


به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور؛ در شرایط جنگ سایبری و با توجه به ضرورت تقویت پدافند سایبری، سند پدافند سایبری تصویب و ابلاغ شد.


جلالی گفت: در حوزه پدافند زیستی نیز رزمایش‌هایی برگزار و سند جامع پدافندی فضایی و پدافندی شهری تصویب و ابلاغ شد تا بر اساس این سند اقدامات لازم انجام شود.


او با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پدافند غیرعامل گفت: ما امسال ششمین نمایشگاه پدافندی را با ارائه محصولات پدافند حوزه هسته‌ای و معرفی محصولات دانش‌بنیان و همچنین محصولات در حوزه پدافند زیستی و کالبدی در ۱۲۵ غرفه نمایشگاه ارائه می‌شود. در این نمایشگاه ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان حضور خواهند داشت و محصولات بومی مورد تأیید در آن ارائه می‌شود.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص وضعیت پدافند غیرعامل شهری گفت: ۷۵ درصد جمعیت کشور در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ساکن هستند که کشف نقاط آسیب‌پذیر در این شهرها بسیار مهم است. به همین دلیل از ۵۱ شهر در ۲۹ شهر طرح‌های ما ۵۰ درصد پیشرفت داشته است که تا پایان سال به اتمام می‌رسانیم.


جلالی ادامه داد: با توجه به اینکه ما درگیر یک مدل تهدید هیبریدی هستیم که محور آنها اقتصادی است، تلاش کردیم راهبرد دفاع ترکیبی در استان‌ها را اجرایی کنیم. راهبرد ما در حوزه اقتصاد اول ثبات نرخ ارز است که بانک مرکزی در این حوزه خوب عمل کرد و با ثبات در حوزه ارزی در حال گذار به مرحله تبدیل تهدید به فرصت هستیم.


وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تهدیدات بیوتروریسم عنوان کرد: بیوتروریسم دو بخش بیو و تروریسم دارد که در خصوص بیو، استفاده از موجود است، اما تروریسم که به معنای اعمال خراب‌کارانه است، کشف آن در حوزه مأموریت وزارت اطلاعات است.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: اینکه گفته می‌شود کسی ترور بیولوژیک شده است، برای بررسی آن باید سابقه پزشکی فرد مورد بررسی قرار گیرد، مواردی که تاکنون به ما ارجاع شده از منظر ما قابل اثبات نبود.


جلالی همچنین پیرامون موضوع رمز ارزها بیان کرد: ورود بدون کنترل کشور به حوزه ارز رمزها به ما آسیب می‌زند که نیازمند تدوین قوانین مناسب است، اما ما ناچار به استفاده از ارز رمز هستم که باید اکوسیستم مناسب برای استفاده از ارز مرزها را به وجود آوریم و با کنترل تهدید آن از فرصتش استفاده کنیم.


او در خصوص استفاده مسئولان از تلفن عای هوشمند گفت: در حوزه گوشی‌های هوشمند قرار بود با سه الگو تولید شود. در دو الگوی اولیه قرار بود که گوشی هوشمند مصون‌سازی شود که این کار توسط وزارت دفاع و شرکت صاایران انجام شده و مسئولان می‌توانند از این گوشی‌ها استفاده کنند. در الگوی سوم قرار بود که که ساخت یک گوشی از صفر تا ۱۰۰ را خودمان انجام دهیم که این کار در حال طی کردن مراحل خود است.


انتهای پیام/۴۰۷۹/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته