دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1398 - 14:39

مریخ دریاچه‌های نمک داشته است

سیاره مریخ  دارای دریاچه‌های نمکی بوده که مانند نمونه‌های زمینی مراحل خشکی و پرآبی داشته است.
کد خبر : 441452
Mars-atmosphere-1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از فرست پست، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مریخ زمانی دریاچه‌های نمکی داشته که مانند دریاچه‌های نمک زمین شاهد پدیده‌های خشکی و پرآبی بوده‌اند. این امر نشان می‌دهد که شرایط آب‌وهوایی سیاره سرخ مدت‌ها قبل وخیم شده است.


بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان دانشگاه تگزاس، بیش از 3 میلیارد سال قبل دریاچه‌ای در دهانه «گیل» (Gale) قرار داشته که به دلیل وخامت شرایط آب‌وهوایی مریخ خشک شده است. دهانه «گیل» گودالی سنگی در مریخ است که در سال 2012 توسط مریخ‌نورد  «کنجکاوی» (Curiosity) متعلق به ناسا کشف شد.


به گفته گروه تحقیقاتی، آب مایع در مریخ به دلیل شرایط جوی ناپایدار و کاهش فشار سطحی این سیاره تبخیر و ناپدید شده است. نتایج این مطالعه در مجله نیچر علوم زمین منتشر شده و نشان می‌دهد که دهانه «گیل» 3.6 میلیارد سال قبل با برخورد یک شهاب‌سنگ به سطح مریخ ایجاد شده است.


دهانه گیل محل مناسبی برای بررسی تاریخچه زمین‌شناسی مریخ به شمار می‌رود. دانشمندان با بررسی این دهانه موفق به کشف نشانه‌هایی مبنی بر وجود آب مایع شدند. آب مایع مهم‌ترین عنصر برای وجود حیات میکروبی است. دریاچه‌های نمک نیز در همین دوره‌های خشکی ایجاد شده است. نمی‌توان به طور دقیق گفت که این دریاچه‌ها چقدر بزرگ بوده‌اند اما دهانه گیل برای مدت زمان زیادی در مریخ وجود داشته است.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته